لغو قیمت گذاری دستوری نه تنها در بازار خودرو بلکه در تمامی بازارها حرکتی درست است. اما هر طرح درست نیاز به زمان درست برای اجرا دارد والا نتیجه معکوس خواهد داشت. درست است که قیمت گذاری دستوری باید لغو شود اما این طرح می بایست در بستر و قالب درست و منسجم اجرا شود تا تمامی جزئیات آن قابلیت خود را حفظ کند. داخل این صنعت انقدر اتفاقات مختلف میافتد و آن قدر دلالها و سوداگران در بازار دست دارند و در این بازار مافیا مشغول به کار است که اجازه نمیدهند حتی حذف قیمت گذاری دستوری به نفع مردم تمام شود. دور باطل تعیین قیمتها و تکذیب آنها نشان می دهد یا وزارت صنعت نمی داند که این اقدام نادرست است و یا به این موضوع آگاه است اما تحت فشار گروههای خاص برای اجرای آن قرار گرفته است. لذا این اتفاق نشان می دهد که صنعت خودروی ایران همچنان صنعتی سیاسی و پوپولیستی است که هر شخص در هر جناحی می تواند در آن اعمال نظر کند. مساله این است که به هیچ وجه نباید قیمت گذاری به صورت دستوری انجام میگرفت. تا اینجای کار یک موضوع ساده و رایج که تمام کشورهای دنیا انجام میدهند را با تحمیل خسارتهای زیاد انجام دادیم. اما موضوع این است که با حذف قیمت گذاری دستوری در حال حاضر چه کسانی و چه گروههایی از این موضوع منتفع میشوند. اینکه یک شبه تغییرات قیمت اعمال می شود و باز هم یک شبه تکذیب می شود نشان دهنده سلطه رفتار پوپولیستی بر منافع ملی است. باید ارجحیت در تصمیم گیری ها منافع ملی باشد نه منافع حزبی. این رفتارها تایید می کند که منافع جناحی بر منافع مردم و منافع ملی برتری دارد. بنابراین اگر اصلاح قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار مجدد بررسی، اصلاح و اعمال شود نه تنها اتفاق خاصی در بازار خودرو نخواهد افتاد بلکه جیب مردم منبع جبران زیان خودروسازان خواهد شد. متولیان فقط به سراغ حذف قیمت گذاری دستوری رفته اند تا با برداشتن از جیب مردم به مرور زمان به اسم آزاد سازی قیمت ها، منافع خودروسازان را تامین کنند. بدون اینکه این وسط تغییری در وضعیت دسترس آسان و ارزان به خودرو برای مشتریان ایجاد شود. این بدان معناست که اصلاح مجدد قیمت خودرو فقط به نفع خودروسازان است تا بتوانند در کوتاه مدت ضرر و زیان خود را از جیب مردم جبران کنند. دولت اگر واقعا به دنبال اصلاح قیمت خودرو است می بایست ساختار ناکارآمد این صنعت را اصلاح کند. در بازار خودرو هم اگر دنبال کاهش قیمتها هستیم باید برای ایجاد سامانه معاملات خودرو گامهای جدی برداشته شود. بدون این سامانه بازار خودرو همچنان آشفته بوده و دخالت های مکرر در آن همچنان وجود خواهد داشت.
برچسب هامرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو یمت گذاری خودرو
همچنین مطالعه کنید:
نسبت مالیات به GDP در ایران یک سوم متوسط دنیاست
به گزارش کسب و کار نیوز ، سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی …