صفحه اصلی / اسلایدر / رونمایی ازمشمولان یارانه جدید
رونمایی ازمشمولان یارانه جدید

احتمال پرداخت یارانه 110هزار تومانی به دهک های پایین قوت گرفت

رونمایی ازمشمولان یارانه جدید

کسب و کار نیوز- احمد توکلی یکی از اقتصاددانان حاضر در جلسه با رئیس جمهور می گوید: برنامه دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه جبرانی ۱۱۰ هزار تومانی برای هر نفر است. اگر قرار باشد که همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه نقدی ۱۱۰ هزار تومانی پرداخت شود، می‌توان گفت احتمالا یارانه نقدی جدید از دی ماه پرداخت شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، دولت در طرح حمایتی خود همواره جامعه هدف را اقشار کم‌درآمد اعلام کرده که شامل دهک‌های اول تا پنجم می‌شود. این دهک‌ها یارانه معیشتی بنزین را دریافت می‌کنند. اما مشمولان یارانه ۱۱۰ هزار تومانی که به چند دسته تقسیم می شوند عبارتند از افراد تحت پوشش کمیته امداد، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، افراد بدون هیچ گونه بیمه، روستاییان و عشایر، افرادی که مجموع درآمد خانوارشان کمتر از حداقل حقوق وزارت کار باشد (یعنی کمتر از ۲٫۶ میلیون تومان باشد، افرادی که ملک و ماشین با قیمت بالا نداشته باشند ویارانه‌بگیران نقدی و معیشتی.

محاسبات قبلی نشان می داد در صورتی که دولت مانند نیمه نخست امسال، یارانه ارزی ۸ میلیارد دلار را برای پرداخت نقدی به قشرهای هدف ظرف مدت یک سال در نظر بگیرد، به هر یک از ۶۰ میلیون نفر دریافت کننده یارانه معیشتی، رقمی معادل ماهیانه ۲۵۳ هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

رقمی که با ۱۱۰ هزار تومانی که دکتر توکلی بیان  کرده، فاصله زیادی دارد. با این اوصاف به نظر می رسد هنوز درباره متغیرهای معادله آزادسازی ارز ۴۲۰۰ با قطعیت نمی توان سخن گفت. از جمله این که چه میزان یارانه ارزی به مردم پرداخت خواهد شد؟ یارانه ارزی چه کالاهایی باقی خواهد ماند؟ (مثلاً گفته می شود یارانه ارزی گندم و دارو حذف نخواهد شد) یا این که در مجموع حجم یارانه پرداخت شده به مردم کاهش خواهد یافت یا خیر؟

در همین حال با انتشار متن لایحه دولت مشخص شد که برای ۴ ماه پایانی سال ماهانه ۱۱۰ هزار تومان به حدود ۶۰ میلیون نفر اختصاص می یابد. اما با توجه به اینکه احتمال دارد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ظرف دو هفته آینده انجام شود، به نظر می‌رسد پرداخت یارانه جدید به ماه بعدی موکول شود. البته هنوز هیچ کدام از مقامات دولتی و دیگر چهره‌های حاضر در این نشست، پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی را تایید نکرده‌اند. همچنین این احتمال وجود دارد که اجرای پرداخت یارانه جدید به مانند یارانه ۴۵ هزار تومانی، در کوتاه‌مدت اثرات رفاهی داشته باشد و به جلب رضایت دریافت‌کنندگان منجر شود. ولی قطعاً در میان مدت و بلندمدت تأثیرات عکس خواهد داشت و دردسری دیگر برای مردم و همین دهک‌هایی می‌شود که مشمول دریافت یارانه هستند.

یک اقتصاددان در رابطه با ضرورت بازنگری در پرداخت یارانه نقدی به مردم در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: با توجه به وضعیت بد معیشتی قشرهای آسیب‌پذیر، بهتر است یارانه برای دهک‌های پایین جامعه در نظر گرفته شود اما این یارانه نباید به شکل نقدی باشد.

علی قنبری اضافه کرد: دولت تا جایی که امکان دارد باید سعی کند تا یارانه‌های غیرنقدی را برای دهک‌های نیازمند در نظر بگیرد تا به وسیله آن نیازهای اساسی خانوارها پوشش داده شود. این نوع حمایت‌ها تاثیر بیشتری بر معیشت خانوارها خواهد داشت.

وی اظهار داشت: این یک واقعیت است که ظرف دهه اخیر میزان مصرف کالاهای اساسی در سبد مصارف مردم ایران کاهش پیدا کرده است. این یک نمره منفی برای مسئولین کشور است. متاسفانه به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم و کاهش درآمد مردم نمی‌توانند کالاهای اساسی را به مقدار نیازشان تامین کنند و این یک خطر برای سلامت جامعه است. تصمیم‌گیران توجه داشته باشند مهم‌ترین نتیجه‌ای که یارانه نقدی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت افزایش نقدینگی و تورم است و این مسئله در نهایت موجب کاهش ارزش پول ملی کشور می‌شود.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.