صفحه اصلی / اسلایدر / چرا قیمت کالاها به صورت مصوب و یکپارچه اعلام نمی شود؟/کاهش تقاضا در بازار خوراکی ها
چرا قیمت کالاها به صورت مصوب و یکپارچه اعلام نمی شود؟/کاهش تقاضا در بازار خوراکی ها

چرا قیمت کالاها به صورت مصوب و یکپارچه اعلام نمی شود؟/کاهش تقاضا در بازار خوراکی ها

کسب و کار نیوز- گرانی بیداد می کند. هر بازار خودسرانه قیمت تعیین می کند و در نهایت این مردم هستند که سخت ترین آسیب ها را از این آشفته بازار قیمت گذاری می بینند. این توقع وجود داشت که با اختصاص ارز دولتی، کالاهای اساسی افزایش قیمت چندانی نداشته باشند یا حداقل به اندازه میانگین تورم افزایش قیمت داشته باشند اما قیمت ها بیش از نرخ تورم گران شد. همچنین درحالی‌که قیمت مواد غذایی به حد اشباع رسیده به دلیل کاهش تقاضا، رکود بازار مواد غذایی را در بر گرفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران می گوید: قیمت‌ کالاها را مصوب و بصورت یکپارچه اعلام کنند تا ما بتوانیم بر آن نظارت کنیم. الان مشکل این است که هر کس برای خود افزایش قیمت می‌دهد. نابسامانی قیمت ها در بازار میوه، مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی، حبوبات، روغن، قند و شکر و بسیاری دیگر از کالاهای مصرفی مردم نشان می دهد عزمی جدی برای مبارزه با این اتفاق وجود ندارد. رها شدگی بازارها موجب شده تا اقدامات خودسرانه قیمت گذاری توان مردم را برای خرید مایحتاج خود بیش از پیش کاهش دهد.

این در حالی است که رئیس اتاق اصناف تهران معتقد است اصناف در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دخالتی ندارد، اما بعد از ابلاغ ما اجرا می‌کنیم. قاسم نوده‌فراهانی افزود: کمبود کالا در بازار نداریم، اما گرانی و گرانفروشی در بازار داریم. ما در گرانی دخالتی نداریم، اما با گرانفروشی برخورد می‌کنیم. به واحد‌های صنفی و بازرسان قیمت‌های تعینی ابلاغ می‌شود و ما بر اساس این برنامه ابلاغی عمل می‌کنیم. رئیس اتاق اصناف تهران افزود: برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها درباره واحد‌های صنفی بدون پروانه با ما همکاری نمی‌کنند. سیستم هوشمند رصد و نظارت هنوز کامل نشده و لازمه خوب اجرایی شدن این سیستم آموزش است. این سیستم در برخی کالا‌ها انجام می‌شود و در برخی کالا‌ها انجام نمی‌شود.این سامانه باید به صورت یکپارچه در تمام استان‌ها ابلاغ شود.

معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران نیز با بیان اینکه سهم گران فروشی از عدم تعادل بازار ۵ درصد است، گفت: طی شش ماهه نخست سال، عدم درج قیمت پنج درصد و عدم صدور فاکتور رسمی ۲۴ درصد نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته کاهش داشته‌اند.

بهنام نیک‌منش ضمن اعلام آمار بازرسی‌های شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: طی ۶ ماهه نخست امسال، حدود یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۱۶۵ فقره بازرسی از صنوف توسط بازرسان اتاق های اصناف سراسر کشور انجام شد که ۱۷ درصد نسبت به شش ماه نخست سال ۱۳۹۹ افزایش داشت. وی ادامه داد: میزان جرائم تعیین شده برای صنوف متخلف نیز با توجه به دفعات و تکرار تخلفات میزان جرائم ممکن است از دو تا پنج برابر افزایش یابد.

به گفته معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، از ابتدای سال تا پایان شهریور، ۸۶ هزار و ۱۴۷ فقره شکایت مردمی دریافت شده که از این تعداد ۸۲ هزار و ۷۲۳ فقره قابل پیگیری بوده است که ۱۹ درصد از آن منجر به رضایت شاکی شده، ۳۱ درصد تخلف و ۳۴ درصد غیر متخلف تشخیص داده شده‌اند و ۱۶ درصد باقی مانده از این شکایات در دست بررسی است. نیک منش اظهار کرد: عدم درج قیمت، پنج درصد و عدم صدور فاکتور رسمی نیز ۲۴ درصد نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته کاهش داشته‌اند و این آمار نشان دهنده منضبط شدن صنوف در تعامل با مردم و رعایت اصل مشتری مداری بوده و البته تشدید بازرسی های به عمل آمده توسط اتاق های اصناف نیز موثر بوده است.

وی ادامه داد: گزارش‌ها از بروزعدم تعادل در بازار و هزینه تمام شده تولید و متغیرهای قیمتی در جریان زنجیره ارزش کالا از تامین تا توزیع، حاکی از سهم کمتر از پنج درصدی برای گران‌فروشی و سهم بیش از ۹۵ درصدی برای گرانی مستمر کالاها است و گزارش مرکز آمار مبنی بر افزایش ۶۲ درصدی هزینه اقلام خوراکی و آشامیدنی در پایان تابستان سال جاری مؤید گرانی کالا از مرحله تامین است. نیک منش تصریح کرد: با توجه به شرایط بازار و سیاست‌های ستاد تنظیم بازار در مقاطع مختلف زمانی، مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، قند و شکر، برنج، حبوبات، نان، روغن خوراکی، خرما و سیمان از جمله کالاهای اولویت دار بازرسی بوده‌اند.معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران افزود: اتاق های اصناف سراسر کشور علیرغم اینکه منابع محدودی در اختیار دارند، توانسته‌اند میزان بازرسی‌ها را افزایش دهند. همچنین در این مسیر از نیروهای بسیج و بازرسان افتخاری در کشف تخلفات بهره‌مند شده‌ایم.

در همین رابطه دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: به دلیل افزایش قیمت‌ افسارگسیخته کالاها به ویژه کالاهای خوراکی، تقاضا به شدت در این بازارها کاهش یافته است.

قاسمعلی حسنی اضافه کرد: با قیمت آزاد همه کالاها در بازار موجود هستند و کمبودی نداریم اما با قیمت‌های دولتی، کالاها فراوانی ندارند. دولت باید فکری اساسی برای سفره معیشت مردم بیندیشد. چراکه این وضعیت قیمت‌ها موجب کوچک شدن سفره مردم شده و بسیاری از کالاها از سبد غذایی مردم حذف شده است.

به گفته وی، افزایش قیمت‌ها به حدی رسیده که دیگر گنجایش بیشتری برای رشد ندارد. به عنوان مثال شکر از ابتدای سال تاکنون ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.