صفحه اصلی / سرخط خبرها / افزایش قیمت‌ها در بازار راکد خودرو
افزایش قیمت‌ها در بازار راکد خودرو

افزایش قیمت‌ها در بازار راکد خودرو

بازار خودرو با وجود تداوم رکود و فقدان خریدار با افزایش قیمت‌ مواجه شده به طوری که بررسی بازار خودروی پایتخت حاکی از رشد پنج تا ۱۰ میلیون تومان تومانی قیمت خودروهای داخلی در روزهای اخیر است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، به گفته کارشناسان این افزایش قیمت‌ها نه به دلیل افزایش تقاضا در بازار، بلکه ناشی از محدودیت‌های عرضه از سوی خودروسازان است.

با این حال به‌تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو گفت که «از هفته آینده روزانه ۷۰۰ دستگاه خودرو به تولید خودروسازان بزرگ کشور افزوده می‌شود» و این مساله می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها و بازگشت آن به روال هفته‌های گذشته تاثیرگذار باشد.

«سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت: اکنون تقاضای سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو فروکش کرده، بر این اساس در صورتی که تولید و عرضه از سوی خودروسازان افزایش یابد، کاهش قیمت‌ها در بازار را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اقدام اخیر ایران‌خودرو و سایپا در ممکن شدن فکّ رهن اسناد خودروهای فاکتور شده مربوط به برنامه‌های قرعه‌کشی، بیان‌داشت: این اقدام می‌تواند با افزایش عرضه خودروها از سوی مردم، به کاهش قیمت‌ها بیانجامد.

امروز در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی، در گروه صنعتی ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۳۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده دستی ۳۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک ۴۶۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس (مدل ۹۹) ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس (مدل ۱۴۰۰) ۲۵۰ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۲۵۰ میلیون تومان، پژو پارس ساده بین ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان، دنا ساده ۳۴۷ میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای ۳۸۴ میلیون تومان، دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک ۴۷۴ میلیون تومان، و تارا دنده‌ای بین ۴۱۰ تا ۴۳۰ میلیون تومان قیمت خورد.

همچنین در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) ۱۶۵ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۴۹ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۱۶۸ میلیون تومان، ساینا ۱۶۲ میلیون تومان، کوئیک ساده ۱۷۲ میلیون تومان، کوئیک آر (دو رنگ) ۱۷۹ میلیون تومان و هر دستگاه شاهین بین ۳۳۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

افزایش قیمت کارخانه‌ای سایپا

اعلام این قیمت‌ها در روز جاری در شرایطی است که سایپا از روز گذشته (سه‌شنبه) قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را بین ۱۵ تا بیش از ۴۹ میلیون تومان افزایش داده است.

برپایه این گزارش، سایپا در دعوتنامه‌های تکمیل وجه مشتریان خود با موعد آبان ماه ۱۴۰۰ با لحاظ نرخ تورم بخشی اعلام شده از بانک مرکزی قیمت ۱۱۶ میلیون و ۲۸۲ هزار تومانی برای تیبا صندوق‌دار رینگ فولادی، ۱۲۰ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۹۰۰ تومانی برای ساینا معمولی رینگ فولادی، ۱۲۳ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۳۰۰ تومانی برای تیبا ۲ رینگ فولادی و ۱۶۴ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۹۰۰ تومانی برای ساینا اس در نظر گرفته است.

بر این اساس، خودروی کوئیک اس ۱۷۸ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان، کوئیک با گیربکس معمولی (رینگ فولادی) ۱۶۲ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۴۰۰ تومان، کوئیک آر با گیربکس معمولی ۱۷۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان، شاهین ۳۴۱ میلیون و ۱۹۷ هزار تومان و کوئیک پلاس با گیربکس اتوماتیک ۲۶۵ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

رشد ۵ درصدی قیمت خارجی‌ها

یک نمایشگاه‌دار خودروهای خارجی در مرکز تهران نیز به ایرنا گفت: با گران شدن خودروهای داخلی، شاهد تاثیرگذاری تدریجی آن روی خودروهای خارجی هستیم و فقط در یک هفته اخیر رشد متوسط پنج درصدی قیمت‌ها را شاهد بودیم.

وی افزود:‌ به عنوان نمونه قیمت سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر در یک هفته اخیر از ۱.۸ میلیارد به ۱.۹ میلیارد تومان افزایش داشته است.

این فعال بازار خودرو خاطرنشان‌کرد: رکود نسبی در بازار حاکم است، با این حال با افزایش قیمت‌ها شاهد عقب‌نشینی فروشندگان از فروش هستیم.

برپایه این گزارش، امروز در دسته مونتاژی‌ها هر دستگاه هایما اس۷ حدود ۷۹۰ میلیون تومان، جک اس۳ نزدیک به ۵۲۵ میلیون تومان، جک اس۵ حدود ۷۴۹ میلیون تومان، چری تیگو ۷ (مدل ۹۹) ۹۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ (مدل ۹۹) ۹۵۵ میلیون تومان و سیتروئن سی۳ (مدل۹۸) بین ۹۴۵ تا ۹۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در دسته خارجی‌ها نیز هر دستگاه سانتافه (مدل ۲۰۱۷) ۲.۱ میلیارد تومان، فولکس تیگوان (مدل ۲۰۱۸) ۲.۹ میلیارد تومان، رنو تالیسمان (مدل ۲۰۱۸) بین ۱.۷ تا ۲ میلیارد تومان و رنو کولئوس (مدل ۲۰۱۸) ۲.۳ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.