صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / طرح مالیات برعایدی سرمایه به زودی به صحن می‌رسد
طرح مالیات برعایدی سرمایه به زودی به صحن می‌رسد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد

طرح مالیات برعایدی سرمایه به زودی به صحن می‌رسد

پیش‌بینی می‌شود با اتمام اقدامات کمیته مالیاتی طرح مالیات برعایدی سرمایه ظرف یک ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح و بررسی شود.

بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس کار خود را روی موضوع مالیات برعایدی سرمایه به اتمام رسانده و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده این طرح که پایه مالیاتی جدیدی در کشور محسوب می‌شود، در صحن علنی مجلس مطرح و بررسی شود.

طبق آنچه در این طرح آمده قرار است مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه‌ اقتصادی دریافت شود که تاکنون مورد توجه نبوده‌اند، تمرکز آن بر بازارهای ارز، املاک، خودرو و سکه است. بدین ترتیب که املاک در صورت نگهداری کمتر از یک سال مشمول ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند و خودرو، طلا، سکه و ارز تا ۳۰ درصد از مبلغ سود حاصل از فروش مشمول مالیات خواهند بود اما در سال‌های بعد به صورت پلکانی مالیات کاهش می‌یابد و در سال چهارم به حداقل می‌رسد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به آماده شدن این طرح برای ورود به صحن مجلس، راه اندازی سامانه مؤدیان را به عنوان یکی از راهکارهای شفاف‌سازی و رفع موانع در دریافت مالیات برعایدی سرمایه را ضروری دانست و افزود: برای اجرای با کیفیت این طرح باید زیرساخت‌های لازم فراهم آید که یکی از آن‌ها راه‌اندازی سامانه مؤدیان مالیاتی است.

هرچند به اعتقاد غلامحسین دوانی، کارشناس حوزه مالیات هنوز زیرساخت‌های اولیه برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در کشور مهیا نشده است و بدین ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که تصویب و اجرای آن به بهود شرایط اقتصادی و کاهش فعالیت‌های سوداگرانه در کشور منجر شود.

او در گفت‌وگوی با پایگاه خبری اتاق ایران همچنین شیوه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را تقلیدی از کشورهایی دانست که توسعه‌یافته بوده و پیش از دریافت این مالیات زیرساخت‌ها و امکاناتی را فراهم کرده‌اند.

این کارشناس حوزه مالیاتی معتقد است مالیات بر عایدی سرمایه یعنی مالیات بر درآمد حاصل از اوراق بهادار، املاک و سهام و هیچ بحثی هم از اتومبیل، طلا، ارز و  غیره نمی‌کند.

دوانی از مسئولان کشور می‌خواهد برای حل مشکلات اقتصادی موجود برنامه دیگری در نظر بگیرند و مطمئن باشند اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در شرایط کنونی در نهایت به رشد اقتصاد زیرزمینی می‌انجامد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.