صفحه اصلی / اسلایدر / شکاف قیمت میوه در میادین و سطح شهر به ۷۰ تا ۱۰۰‌درصد رسید/کام تلخ مردم از گرانی میوه
شکاف قیمت میوه در میادین و سطح شهر به ۷۰ تا ۱۰۰‌درصد رسید/کام تلخ مردم از گرانی میوه

شکاف قیمت میوه در میادین و سطح شهر به ۷۰ تا ۱۰۰‌درصد رسید/کام تلخ مردم از گرانی میوه

کسب و کار نیوز- گرانی میوه و تره بار موضوعی است که گویا قرار نیست فروکش کند. قیمت‌ها همچنان در بازار میوه و تره بار می‌تازند و مردم توان خرید ندارند. قیمت برخی از میوه ها صیفی جات در بازار بالا رفته است. افزایش قیمتی که فعالان این بازار علت آن را گرانی در مبدا و جایگزینی محصولات مناطق گرمسیری با سردسیری عنوان می کنند. قیمت‌ها حتی در میوه فروشی‌هایی که در مجاورت یکدیگر و در یک خیابان قرار دارند هم یکسان نیست. بسیاری از میوه‌های با یک کیفیت نیز با اختلاف قیمت فراوان به دست مصرف کنندگان می‌رسد ومردم از کیفیت پایین میوه‌ها هم گلایه‌های بسیاری دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی شکاف قیمت میوه و محصولات کشاورزی در میادین و سطح شهر در برخی اقلام به ۷۰ تا ۱۰۰‌ درصد رسیده است که در برخی شهرهای کشور شاهد درو ریخته شدن هزاران تن میوه از جمله سیب های پادرختی هستیم. گزارش های میدانی در هفته ها و روزهای اخیر از بازارها و میادین میوه و تره بار نشان می دهد اختلاف قیمت برخی اقلام از ۳۰‌ درصد معمول فراتر رفته و به‌ویژه در برخی اقلام میوه به نزدیکی ۱۰۰‌درصد رسیده است.

به باور برخی میوه فروشان دلال‌بازی در این بازار زیاد است. کرایه گران یا هزینه‌های بالا دلیل گرانی میوه نیست. یک دلیل دیگر گرانی میوه، خرید میوه بازار از سوی دلالان است. قیمت محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار از ابتدای پاییز دستخوش تغییراتی شده و در میان مرکبات قیمت بالای لیموشیرین با وجود کاهش قیمت پرتقال و نارنگی، عجیب به‌نظر می‌رسد. لیموشیرین در نرخنامه سازمان میادین میوه و تره‌بار ۱۵ هزار و۳۰۰ تومان قیمت خورده که در مقایسه با دیگر مرکبات، قیمت بالایی است.

بیابانی، قائم‌مقام خانه کشاورز ایران در این رابطه می گوید: قیمت لیمو شیرین در میدان تره بار تهران تا کیلویی ۱۵هزار تومان افزایش یافته که اصلا منطقی نیست. افزایش قیمت لیموشیرین در تهران معلول دخالت واسطه‌های بین راهی و افزایش قیمتی است که مافیای زنجیره میوه در میادین میوه و تره‌بار و مغازه‌های فروش میوه اعمال می‌کنند و گاهی محصولات را پنج برابر گران‌تر از قیمت واقعی به مردم می‌فروشند. با وجود اینکه تولید مرکبات و سیب کشور نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است اما پیش‌بینی می‌کنیم با وجود مداخلات مافیای میوه و عدم نظارت دولت در زمینه برخی محصولات خصوصا در شب عید با معضل گرانی و کمبود مواجه شویم.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در همین رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: با شیوع کرونا تمام معادلات در بازار میوه و سبزی به هم ریخته است. البته شاید در ماههای اخیر وضعیت بهتر شده باشد اما تاثیر این اتفاق همچنان پابرجاست. در دوران کرونا تقاضا برای میوه و سبزی افزایش پیدا کرد. همین اتفاق به گرانی ۶۰ درصدی برخی از اقلام در این بازار منجر شد.

اسدالله کارگر اضافه کرد: هزینه های میوه فروشان در بازار افزایش یافت. از سوی دیگر با گرانی ناشی از افزایش تقاضا، فروش کمتر شد و کفاف هزینه ها را نمی داد. البته در گرانی های اخیر بازار میوه و تره بار باید به این نکته هم اشاره کرد که خشکسالی و کمبود آب نیز مزید بر علت شده است.

به گفته این مقام صنفی، برخی از مردم فکر می‌کنند که عامل گرانی میوه و سبزی‌ فروشنده‌ها هستند درحالی‌که فروشنده تنها یک پل ارتباطی بوده و گرانی از مبدأ بار است. مغازه داران به هر قیمتی که میوه و صیفی را از مبدا یعنی میدان مرکزی میوه و تره بار خریداری کنند با اعمال سود قانونی به دست مصرف کنندگان می رسانند. بنابراین اگر تغییر قیمتی اتفاق افتاده است علت آن را باید در مبدا جست و جو کرد.

کارگر اظهار داشت: البته این نکته نیز حائز اهمیت است که محصولات مناطق سردسیر جمع شده و تا محصولات مناطق گرمسیر به دست بیاید مدتی زمان می برد تا به انبوه برسد. طبیعتا در این فاصله شاهد نوسان قیمت در این محصولات خواهیم بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.