صفحه اصلی / اقتصادی / آغاز ساخت بیش از ۱۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن/مردان مجرد ثبت‌نام کنند
آغاز ساخت بیش از ۱۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن/مردان مجرد ثبت‌نام کنند

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:

آغاز ساخت بیش از ۱۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن/مردان مجرد ثبت‌نام کنند

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینکه اکنون ساخت ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است، گفت: مردان مجرد می‌توانند اکنون در سامانه «ثمن» ثبت‌نام کنند؛ هفته آینده درباره مشارکت آنها در این طرح، تصمیم‌گیری خواهد شد.

«رستم قاسمی» در حاشیه سیزدهمین همایش قیر و آسفالت امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نهضت ملی مسکن فرصت مناسبی برای خانه دار شدن است، افزود: به محض ورود به وزارت راه، تشکیل «بانک زمین» را ابلاغ کردم و تا دو روز پیش در ۹۰۰ شهر بانک زمین شکل گرفته است.

وی با خاطر نشان کردن اینکه قبلا در پرونده‌ها باید دنبال زمین بودیم، اما امروز در سامانه‌ای که راه‌اندازی کرده‌ایم می‌دانیم در کجا زمین داریم، اضافه کرد: اکنون می دانیم که کاربری زمین ها چیست و خبر خوب اینکه تا یک ماه آینده بانک زمین در کل کشور تکمیل می‌شود که مزیت خوبی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن است.

برای همه ۴ میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن زمین تهیه می‌کنیم

قاسمی افزود: پیش بینی کردیم تا برای همه ۴ میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن زمین تهیه کنیم و تا امروز حدود ۵۰۰ شهر در سامانه بازگشایی شدند؛ ۹۰۰ هزار نفر در سامانه سمن ثبت نام کردند و اگر به یک میلیون و ۴۰۰ هزار شهر برسیم و ثبت نام در همه شهرها آغاز شود بالای ۴ میلیون متقاضی مسکن خواهیم داشت.

ساخت مسکن در طرح نهضت ملی، متقاضی‌محور است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت مسکن جدید متقاضی محور است، گفت: به این معنی که اگر در هر شهری هر چقدر متقاضی داشته باشیم همان مقدار مسکن می سازیم.

قاسمی با بیان اینکه اجرای نهضت ملی به سرعت در حال انجام است، گفت: اکنون ساخت بیش از ۱۶۰ هزار واحد نهضت ملی شروع شده است. ساخت مسکن در ایران یک سال و نیم طول می‌کشد، برای رسیدن به تعهد ساخت چهار میلیون مسکن سالی یک میلیون مسکن را شروع نمی‌کنیم؛ بلکه برنامه دولت در گام اول شروع دو میلیون واحد مسکونی است و ساخت دو میلیون واحد را شروع کردیم.

وی ادامه داد: اکنون به استان‌ها اعلام کردیم تا سقف دو میلیون نفر باید زمین را پیش بینی کنند. در بسیاری از شهرها این اراضی تعیین تکلیف شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زمین‌های وزارت راه و شهرسازی را برای ساخت مسکن انتخاب کردیم. پیمانکاران هم بعضاً تعیین شدند. مثلاً همین الان در اراک ۱۵ هزار واحد آماده عملیات اجرایی است. برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن در روستاها با کد ملی افراد واجد شرایط که عمدتاً تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، انتخاب و به بانک مسکن ابلاغ کرده ایم که شروع به ساخت کنند. گزارش کنترل پروژه هم به ما داده می شود.

۲۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح مسکن مهر در سطح کشور باقی مانده است

وی درباره عدم کیفیت ساخت و ساز در بخش مسکن مهر نیز به خبرنگاران گفت: بخشی از مسکن مهر توسط تعاونی‌ها ساخته شده است و روی آن نظارت خوبی نبوده و ما امروز به عنوان دولت موظف هستیم تا بی کیفیتی در این بخش را حل کنیم. ضمن اینکه بنا داریم در حوزه ساخت و سازهای جدید از تجربه خوب مسکن مهر استفاده کنیم و با کیفیت بهتری خانه سازی را آغاز کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره تعهد دولت سیزدهم به تکمیل خانه‌های مسکن مهر نیز، گفت: ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح مسکن مهر در سطح کشور باقی مانده است و در هر سفر استانی برای مسکن مهر باقی مانده تصمیم گیری می شود و واحدها تکمیل و تحویل خواهد شد.

قاسمی درباره رقم تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز تأکید کرد: تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی هفته گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب و به همه بانک‌ها ابلاغ شد. این تسهیلات برای امسال است و از آنجایی ک قانون دائمی است هر سال هم طبق تورم افزایش می‌یابد. بانک‌ها اگر این تسهیلات را پرداخت نکنند ۲۰ درصد جریمه مالیاتی می‌شوند.

وی درباره آخرین وضعیت ثبت نام مجردها نیز به خبرنگاران گفت: خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانواده، امکان ثبت نام دارند اما براساس توافق با شخص رییس جمهوری که مورد تأکید وی هم هست دوشنبه هفته آینده جلسه ای برگزار و مصوب خواهیم کرد که مجردهای آقا نیز بتوانند در سامانه ثبت نام کنند به شرط اینکه زمان تحویل ازدواج کرده باشند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: چون آقایان مسئول تامین خانه هستند می‌خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند در این طرح مشارکت کنند. البته اکنون نیز می توانند در سامانه ثبت نام کنند.

قاسمی درباره رقم اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن بیان کرد: برای هر واحد در تهران ۴۵۰ میلیون تومان وام می‌دهیم. بازپرداخت آن ۲۰ ساله است و تیمی از وزارت راه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در حال برنامه ریزی هستند که اقساط بازپرداخت آن پلکانی باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.