صفحه اصلی / سرخط خبرها / ناکارآمدی واردات خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

ناکارآمدی واردات خودرو

سرمقاله:
حتی با آزادسازی واردات خودرو در بهترین شرایط باز هم زیر ۵ هزار خودرو به کشور وارد خواهد شد و این تعداد خودرو نخواهد توانست تغییری در قیمت ها داشته باشد. وقتی تقاضای سالیانه برای خرید خودرو اعم از داخلی یا خارجی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودروست، وارد کردن ۵ هزار خودرو فقط اتلاف ارز است و این موضوع کمترین کمکی به افزایش رقابت در صنعت خودرو نمی‌کند.

کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و سال گذشته تنها ۳ هزار خودرو آن هم به کشورهایی که روابط خوبی با ایران داشتند صادر شد. همچنین نمی توان ارز حاصل از فروش نفت و درآمدهای دیگر دولت را برای واردات خودرو اختصاص داد. چراکه امورات مهم تری در کشور چشم انتظار تخصیص ارز هستند. در ازای صادرات ۳ هزار خودرو نیز می توانیم در نهایت ۱۲۰۰ خودروی خارجی وارد کشور کنیم. با احتساب صادرات قطعات نیز ۸۰۰ عدد دیگر به ۱۲۰۰ خودرو اضافه خواهد شد. همچنین با احتساب ارزهای ایرانیان خارج از کشور حداکثر هزار خودروی دیگر به این تعداد افزوده می شود که در مجموع زیر ۵ هزار خودرو وارد کشور خواهد شد. زمان اثرگذاری واردات خودرو بر قیمت خودرو واردات هدفمند با تعداد بالا از ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار خودرو به کشور است.

از سوی دیگر باید به این سوال پاسخ داده شود که به نظر نمایندگان مجلس کدام بازار‌ها منتظر واردات خودروی ایرانی خواهند بود یا اینکه آیا قطعه سازان ما توانایی رقابت با قطعه سازان خارجی و منطقه‌ای را دارند که امیدوار باشیم در ازای صادرات خودرو و قطعه ایرانی، خودروی خارجی حتی دست دوم وارد کنیم. خودرو‌هایی که در ایران ساخته می‌شود، عموما زیر استاندارد‌های سه تا چهار دهه قبل هستند. یعنی هیچ خودروی جدیدی با تکنولوژی جدید نداریم. حتی خودرو‌های جدیدی که تولید می‌شوند هم پلتفرم‌های قدیمی دارند بنابراین این موارد عملا دست ما را برای صادرات بسته است.

خودرویی که با شروط فعلی قرار است وارد بازار شود یک خودروی مدل بالا با قیمت گزاف و نجومی است که خریداری هم ندارد. باز هم این خودروها نصیب خریداران خاص با شرایط مالی بسیار خوب خواهد شد. خب این افراد که در شرایط حاضر نیز همین خودروها را دارند. با واردات بی ام و و پورشه قرار است برای تیبا ایجاد مشتری کنیم. با واردات مازراتی قیمت پراید کنترل می شود. این در حالی است که حتی اگر واردات خودرو با تعداد بسیار بالا هم تحقق پیدا کند باز هم قیمت خودروی داخلی وابسته به یک سری فاکتورهای دیگر هم هست. نرخ ارز اصلی ترین فاکتور تعیین کننده قیمت خودرو در ایران است و قیمت تمام شده خودرو در ایران به عوامل بسیاری بستگی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

یک هفته با راه و مسکن/ از متوسط قیمت مسکن تا ترخیص کامیون‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، شاید مهمترین خبری که در حوزه راه و مسکن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *