صفحه اصلی / اسلایدر / آبان پرنوسان بازار خودرو/ کورس قیمتی انواع خودرو
آبان پرنوسان بازار خودرو/ کورس قیمتی انواع خودرو

آبان پرنوسان بازار خودرو/ کورس قیمتی انواع خودرو

کسب و کار نیوز- اگرچه وزیر صمت دائم وعده بهبود وضعیت بازار و صنعت خودرو را می دهد اما به نظر می رسد بازار قصد تبعیت از صحبت های وزیر را ندارد چرا که قیمت ها همچنان به روند صعودی ادامه می دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، بازار خودرو در مرداد ماه، ۳۱ روز گرم و پرشتاب را پشت سر گذاشت؛ نوسان قیمت‌ها در این ماه به گونه‌ای بود که هر چند روز یک بار افزایش‌های بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی برای انواع خودرو ثبت می‌شد و خریداران ناامیدتر از قبل بدون خرید از بازار خارج می‌شدند. با ورود به شهریور ماه روند صعودی قیمت خودرو متوقف شد و قیمت‌ها یا ثابت ماند یا حداکثر یک تا دو میلیون تومان افزایش داشت.

در مهر ماه نیز بازار خودرو متأثر از بازتاب‌های مربوط به مصوبه مجلس مبنی بر آزادسازی واردات خودرو قرار گرفت و قیمت‌ها به سمت نزولی شدن و یا ثبات حرکت کردند؛ اما با ورود به آبان بازار خودرو تحت تأثیر احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، نوسانات نرخ ارز و اخبار بین‌المللی سیگنال‌هایی در مورد افزایش قیمت دریافت کرد که در نهایت طی چند روز گذشته منجر به نوسان شدید قیمت شد. بررسی میدانی نشان می‌دهد که در آبان ماه برای محصولات پرتیراژ خودروسازان در کف بازار افزایش قیمت غالباً بین پنج میلیون تا ۲۵ میلیون تومان رقم خورده است.

این افزایش‌های چشمگیر در حالی است که وزیر صمت دائم وعده بهبود بازار خودرو از طریق افزایش تولید و عرضه را می‌دهد؛ وی دیروز هم اعلام کرد از هفته بعد ۷۰۰ دستگاه بیش از ظرفیت کنونی خودرو تولید و به بازار عرضه می‌شود، همچنین خودروهای باقی‌مانده در کف پارکینگ خودروسازان تکمیل شده و به بازار عرضه خواهند شد؛ اما با این حال با توجه به وضعیت بازار، به نظر می‌رسد فعالان بازار خودرو هیچ برداشت مثبتی از این صحبت‌ها ندارند.

در جدول زیر نیز قیمت خودروهای داخلی در دو مقطع زمانی ۷ مهر ماه و ۱۷ آبان ماه آمده است. یادآور می‌شود قیمت‌های درج شده، میانگین قیمت کف بازار است و ممکن است از نرخ‌هایی که برخی مشتریان با آن مواجه می‌شوند اندکی کمتر یا بیشتر باشد.

خودرو ۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۷ آبان ۱۴۰۰
پراید ۱۱۱ ۱۵۱ میلیون تومان ۱۶۱ میلیون تومان
پراید ۱۳۱ ۱۳۶ میلیون تومان ۱۴۳ میلیون تومان
تیبا صندوق دار ۱۴۱ میلیون تومان ۱۵۸ میلیون تومان
تیبا ۲ ۱۵۵ میلیون تومان ۱۷۰ میلیون تومان
ساینا پلاس ۱۸۰ میلیون تومان ۱۹۰ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۶۸ میلیون تومان ۱۷۶ میلیون تومان
دنا معمولی ۳۲۰ میلیون تومان ۳۴۰ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۶۹ میلیون تومان ۲۷۸ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ SLX ۲۵۹ میلیون تومان ۲۸۱ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۴۰ میلیون تومان ۲۵۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۲۹۰ میلیون تومان ۳۰۰ میلیون تومان
پژو پارس ساده ۲۷۵ میلیون تومان ۳۰۵ میلیون تومان
سمند EF۷ ۲۷۳ میلیون تومان ۲۷۶ میلیون تومان

نکته قابل توجه در مورد قیمت خودرو آن است که تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار رانتی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی نصیب دلالان می‌کند و خودروسازان هیچ بهره‌ای از این مبالغ نمی‌برند و هر روز بر زیان انباشته آنها افزوده می‌شود. طبق گفته کارشناسان، یکی از عمده دلایل شکل گیری چنین حاشیه بازاری، قیمت گذاری دستوری خودرو است که سالهاست به پاشنه آشیل صنعت تبدیل شده و در حالی که خودروسازان ناچارند از قیمت‌های دستوری شورای رقابت برای خودروهای پرتیراژ تبعیت کنند، همین خودروها با حاشیه سود بالا و بعضاً بیش از ۱۰۰ میلیون تومان توسط دلالان به مردم فروخته می‌شود.

این موضوع تأیید کننده این نکته کلیدی است که وزیر صمت دولت سیزدهم باید با سرعت بیشتری، طرح اصلاح صنعت خودرو را پیش ببرد. البته آنطور که فاطمی امین گفته این طرح تا ۲ سال آینده می‌تواند صنعت و بازار خودروی کشور را سامان دهد.

وزیر صمت تلاش دارد با اصلاح قیمت کارخانه (افزایش قیمت)، زیان خودروسازان بابت تولید خودرو از بین برود و خودروسازان برای افزایش تولید انگیزه پیدا کنند. با افزایش تولید، میزان عرضه خودرو به بازار با میزان تقاضا به تعادل خواهد رسید؛ به این ترتیب همه مردم امکان خواهند یافت تا به صورت مستقیم از کارخانه اقدام به خرید خودرو کنند و تقاضا برای خرید خودرو از کف بازار کاهش یافته و فضا برای دلالان تنگ خواهد شد. این موجب می‌شود قیمت خودرو در کف بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود. منتهی باید در تصویب و اجرای این طرح سرعت عمل به خرج داد چرا که مردم تاب التهاب بیشتر قیمت را ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.