صفحه اصلی / اسلایدر / پیشروی قیمت دلار با عبور از کانال ۲۸ هزار تومان ادامه دارد/نرخ ارز در مسیر افزایشی
پیشروی قیمت دلار با عبور از کانال ۲۸ هزار تومان ادامه دارد/نرخ ارز در مسیر افزایشی

پیشروی قیمت دلار با عبور از کانال ۲۸ هزار تومان ادامه دارد/نرخ ارز در مسیر افزایشی

کسب و کار نیوز- قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۸ هزار و ۸۴ تومان رسیده است. این پیشروی قیمت بر بازار طلا و سکه نیز تاثیر گذاشته است. قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۴۴هزار تومان افزایش یافت. البته روند قیمتی دلار در روز یکشنبه نیز نشان‌دهنده وضعیت افزایش تقاضا بود. به گفته فعالان، نگرانی نسبت به آینده مذاکرات برجام و لغو تحریم‌ها مهم‌ترین عاملی است که زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار ارز شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، از جمله اخباری که توجه فعالان بازار را جلب کرده و احتمالا در روند صعودی قیمت دلار موثر بود، می‌توان به اظهارات سخنگوی وزیر خارجه اشاره کرد. در حالی که رفته رفته به شروع دور جدید مذاکرات نزدیک می‌شویم، خطیب‌زاده در اظهارات خود برای بازگشت آمریکا به برجام سه شرط عنوان کرد، آمریکا باید مقصر بودن خود را بپذیرد، تحریم‌ها باید یکجا لغو شود و آمریکا تضمین دهد که هیچ دولت دیگری اقدام ترامپ در خروج از برجام را تکرار نکند.

البته قیمت دلار از ابتدای هفته جاری به طورکلی مسیر افزایشی را دنبال کرد، این در حالی است که زمان شروع دور جدید مذاکرات فیکس شده و عرضه دلار متشکل در هفته‌های اخیر به طور معناداری بالا بود. پیش‌تر نیز حدس زده می‌شد که شروع مذاکرات لزوما قیمت دلار را وارد روند نزولی نخواهد کرد، زیرا مسئله عدم قطعیت در مورد نتیجه بخش بودن مذاکرات همچنان برای فعالان بازار برجسته است، حتی تحلیل‌هایی مطرح می‌شد مبنی بر اینکه شروع مذاکرات می‌تواند فضای بازار را دوباره خبری و دامنه نوسان قیمت دلار را تشدید کند.

شرایط دستیابی به نرخ ارز واقعی

کمیل طیبی، اقتصاددان

روند افزایشی نرخ ارز با توجه به شرایطی که وجود دارد، طبیعی است. هر کدام از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت ارز می توانند موجب بروز نوسانات تازه ای شوند. در حال حاضر رشد اقتصادی متناسب نیست و به همین دلیل ارزش پول کلی کاهش بسیاری داشته است. این اتفاق به نوعی بر روی روند صعودی نرخ ارز تاثیر داشته است. از سوی دیگر صادرات ایران نیز وضعیت مناسبی ندارد. ایران صادرات دارد اما روند بازگشت ارز مناسب نیست. در اغلب مواقع شاهد صادرات در ازای تهاتر کالا هستیم و الگوهای مناسبی برای صادرات ایجاد نشده است. به همین دلیل منایع ارزی هم تقویت نشده و گسترش نیافته تا بتواند بر روی قیمت ارز تاثیر داشته باشد. توسعه و فعال شدن بخش تجارت نقش مهمی در بهبود رابطه مبادله می شود. یعنی نرخ برابری که بین پول داخلی و پول خارجی هست، تقویت می شود و نابسامانی در آن کمتر هست.

این در حالی است که ارزش ریال به واسطه رشد تورم نیز کاهش بسیاری داشته است. با وجود تورم ۶۰ درصدی ارزش پول کشور افت کرده و موجب می شود نرخ ارز به پیشروی خود ادامه دهد. کنترل تورم و هدف گذاری تورم نیز عامل مهم دیگری است که در مسیر رسیدن به نرخ بهینه ارز تاثیرگذار است و ما می دانیم که کنترل تورم چقدر در رشد اقتصادی و سرمایه گذاری تاثیرگذار است و می تواند به ثبات بازار ارز کمک کند.

چشم انداز نرخ ارز برای آینده نیز درگیر عوامل متعددی است که رفع تحریم ها اصلی ترین عامل است. بار روانی رفع تحریم ها می تواند بر کاهش و تعدیل نرخ ارز تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

موضوع تحریم ها سد محکمی در برابر مقاومت دلار برای کاهش و تعادل ایجاد کرده است. بنابراین اگر شرایطی فراهم شده و مذاکرات از اول آذرماه آغاز شود به شرط فرسایشی نشدن، می توان به کاهش نرخ ارز امید داشت. اگر مذاکرات موفق جلو برود و چشم انداز روشنی از رفع تحریم ها دیده شود، بروز تعادل در بازار ارز حتمی است. رفع تحریمها می تواند کمک بزرگی به حذف بار روانی موجود در بازار ارز کند.

اما اگر تحریم ها همچنان ادامه پیدا کند و پابرجا بماند، این موضوع می تواند انتظارات را برای افزایش نرخ ارز تقویت کند. این انتظارات صعود نرخ ارز را به کانال هایی جدید و حتی بالاتراز ۳۰ هزار تومان در دسترس قرار می دهد. بنابراین اینکه برجام احیا شود و تحریم ها برداشته شود، اینها بر نرخ متعادل ارزی تاثیرگذار است.

یک سری عوامل بلندمدت هم مثل سرمایه گذاری و رشد اقتصادی وجود دارد که باید سیاست گذار به آن ها توجه ویژه ای داشته باشد. هرچند در شرایط کنونی اقتصادی که الان قرار داریم و به صورت کاربردی قابل لمس هست، پیگیری مذاکرات و آزادشدن منابع مالی بلوکه شده و برداشته شدن تحریم ها، در سمت عرضه ارز در بازار کمک خواهد کرد و در جهت بهینه شدن نرخ ارز واقعی موثر خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.