صفحه اصلی / سرخط خبرها / افزایش قیمت لوازم خانگی اجتناب‌ناپذیر است
افزایش قیمت لوازم خانگی اجتناب‌ناپذیر است

دبیر انجمن لوازم خانگی:

افزایش قیمت لوازم خانگی اجتناب‌ناپذیر است

دبیرکل انجمن لوازم خانگی گفت:با توجه به نرخ تورم، هزینه مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و...تولیدکننده چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد ضمن اینکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، رکود در بازار حاکم است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، عباس هاشمی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه وضعیت صنعت لوازم خانگی مشابه سایر صنایع متأثر از مؤلفه‌های کلان کشور است، اظهار کرد: تورم تولیدکننده در محصولات صنعتی در بهار امسال نسبت به بهار پارسال ۷۸.۵ درصد بوده که نشان‌دهنده نامناسب بودن فضای کشور برای فعالیت‌های تولیدی است. نیاز است که دولت در مورد مؤلفه‌های کلان تجدیدنظر کرده و نسبت به تثبیت اوضاع اقتصادی کشور اقدامات مؤثری انجام دهد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: سرانه تولید ناخالص ایران در سال ۱۹۹۰، ۲۲۱۴ دلار بود که این عدد در سال ۲۰۲۱ به ۲۳۱۳ دلار رسیده است. این در حالی است که سرانه تولید ناخالص ترکیه در سال ۱۹۹۰، ۲۰۱۷ دلار بود که در حال حاضر به ۸۶۰۰ دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به رشد، نیاز به تثبیت فضای اقتصادی داریم، گفت: فضای شبهه در اقتصاد کشور باید از بین برود تا فعالان اقتصادی بتوانند برنامه‌ریزی دقیقی برای پیشبرد اهداف خود انجام دهند. متأسفانه ما در شاخص‌های مربوط به کسب و کار بانک جهانی نیز جایگاه نامناسبی داریم.

هاشمی با اشاره به اینکه گردش مالی صنعت لوازم خانگی ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود، گفت: از سال ۹۷ و شدت یافتن تحریم‌ها، صنعت لوازم خانگی به این آگاهی رسید که باید به منابع داخلی کشور متکی شود و در این راستا به سمت متعادل کردن تراز تجاری این صنعت حرکت کردیم و بخشی از مواد اولیه بومی‌سازی شد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: در حال حاضر صادرات لوازم خانگی حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که طبق برنامه وزارت صمت تا سال ۱۴۰۴ تراز صنعت لوازم خانگی باید مثبت شود.

وی گفت: ارز مورد نیاز صنعت لوازم خانگی برای میزان تولیدی که در سال جاری هدفگذاری شده ۱.۴ میلیارد دلار است که از این میزان ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و حدود ۲۳۰ میلیون دلار نیز تعمیق ساخت داخل و صرفه‌جویی ارزی داریم.

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد وضعیت قیمت محصولات لوازم خانگی گفت: افزایش قیمت محصولات مربوط به سیاست‌های درون‌بنگاهی می‌شود و هر بنگاهی می‌تواند با توجه به هزینه‌های خود درخواست افزایش قیمت بدهد، منتهی ما از طریق انجمن برای محصولات قدیمی درخواست افزایش قیمتی ارسال نکرده‌ایم و تا پایان سال نیز ارسال نخواهیم کرد البته برای تعدادی از محصولات جدید که قبلاً قیمتگذاری نشده بودند، درخواست قیمتگذاری دادیم چرا که هر کالایی که عرضه می‌شود باید از قبل در سامانه ۱۲۴ ثبت شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: به هر حال با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، افزایش نرخ مواد اولیه، نرخ تورم، هزینه حمل و نقل، مالیات و … افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که مؤلفه‌های کلان اقتصادی کشور اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار داشت که به صورت متعارف افزایش قیمتی رخ ندهد. باید مواد اولیه و … به صورت متعارف برای تولیدکننده تأمین شود تا تولیدکننده نیز با درصد سود متعارفی که مورد تائید سازمان حمایت است، محصول را ارائه کند؛ سرکوب قیمتی به هیچ عنوان به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست. سیاست سرکوب قیمت، سیگنالی برای عدم فعالیت بخش‌های تولیدی است و می‌تواند خلاقیت را در تولید از بین ببرد. شاید این سیاست در کوتاه‌مدت اثرگذار باشد اما در درازمدت به نفع هیچ‌کس نیست.

هاشمی گفت: از سوی دیگر، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در بازار رکود حاکم است. دولت برای حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده باید اقدام به صدور کارت‌های اعتباری کند.

وی در مورد وضعیت تولید لوازم خانگی نیز گفت: طی نیمه نخست امسال یک میلیون و ۱۷۰ هزار یخچال فریزر تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین تولید ماشین لباسشویی با ۳۵ درصد افزایش به ۷۳۰ هزار دستگاه رسید البته تولید تلویزیون با کاهش ۱۱ درصدی به ۶۳۰ هزار دستگاه رسیده است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: ظرفیت تولید در کل کشور حدود ۲۱ میلیون دستگاه است که ما با تأسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم‌خانگی به همراه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال افزایش کیفیت نیز هستیم.

هاشمی ادامه داد: سند توسعه لوازم خانگی نیز تدوین و به وزارت صمت ارسال شد تا این سند پشتیبانی برای توسعه لوازم خانگی باشد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: از سوی دیگر نیز ما به طور جد مخالف هرگونه انحصار داخلی و خارجی در صنعت لوازم خانگی هستیم چرا که این مسئله تضییع‌کننده حقوق مصرف‌کننده است؛ به همان میزان که بازار فقط در اختیار خارجی‌ها باشد، خطر محسوب می‌شود، انحصار توسط تولیدکننده داخلی نیز خطر دارد.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم خانگی با حضور ۳۹۴ شرکت‌کننده داخلی و ۶ شرکت ترکیه‌ای از ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه خبر داد.

همچنین مطالعه کنید:

۲۵۰ همت سرمایه در نیمه نخست ۱۴۰۳ در بنادر جذب شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حسین یداللهی» با اشاره به رویکردهای نوین سرمایه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.