صفحه اصلی / اسلایدر / بلیت های میلیونی سفرهای هوایی
بلیت های  میلیونی  سفرهای  هوایی

کوتاهی مسئولان امر و تخلفات ایرلاین‌ها ادامه دارد

بلیت های میلیونی سفرهای هوایی

کسب و کار نیوز- چرا قیمت بلیت هواپیما با وجود لغو تصمیم گرانی بلیت، همچنان بالا می‌رود. بلیط هواپیما آنقدر گران شده که به کالایی لوکس تبدیل شده‌است. به نظر می‌رسد که خیلی‌ها دیگر توان خرید بلیط هواپیما را ندارند. اگر نگاهی به قیمت بلیت هواپیما بیندازیم متوجه می‌شویم که شرکت‌های هواپیمایی در طول روزهای هفته نرخ پروازهای داخلی را هر طور که بخواهند و به نفع‌شان باشد تغییر می‌دهند. هرچند در حالیکه بر اساس پروتکل‌های ابلاغ‌ شده محدودیت پذیرش مسافر در پروازهای داخلی برداشته شده و پیش از این بسیاری از ایرلاین‌ها و حتی مسئولان دلیل افزایش قیمت‌های صورت گرفته را شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های به وجود آمده اعلام می‌کردند اما حالا هم خبری از کاهش قیمت نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در حالی که وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده که افزایش نرخ بلیت هواپیما غیرقانونی بوده اما هنوز در دفاتر فروش بلیت و سایت ها بلیت ها با اعمال افزایش به فروش می رسند. این افزایش قیمت ها به اندازه ای بوده که صدای اعتراض مردم و مسافران را درآورده و در برخی موارد میزان افزایش قیمت ها تا یک میلیون تومان نیز می رسد. در میان انکارها و تکذیب گرانی بلیط هواپیما، این مردم هستند که مثل همیشه متضرر می شوند والبته طبق بررسی ها آخرین نرخ رسمی جدید  برای سال ۱۴۰۰از سوی اتحادیه اعلام نشده و قیمت ها طبق مصوبه پاییز گذشته است ولی در این میان شاهد تخلف برخی ایرلاین ها در افزایش قیمت ها هستیم.

البته در پی طرح مسئله افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی از سوی برخی نمایندگان مجلس، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است که هیچ ایرلاین داخلی بلیت پروازهای داخلی خود را بالاتر از نرخ مصوب نفروخته و اگر سایتی گرانفروشی می‌کند باید با آن برخورد شود. پس از کشمکش‌های فراوان بالاخره قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی افزایش یافت اما حالا و پس از گذشت حدود دو ماه از این اتفاق برخی نمایندگان مجلس نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما انتقاد کرده و خواهان نظارت بیشتر و برخورد جدی‌تر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری با عنوان متولی شدند.

این اظهارات در حالی است که مستندات و اخبار بسیاری وجود  دارد که بلیت هواپیما تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در جلسه کمیسیون عمران مجلس با سازمان هواپیمایی کشوری، از گرانی عدم نظارت جدی دولت و بی توجهی شرکت های هواپیمایی به دستورات مقامات انتقاد شدید شده بود. مدیران تعدادی از آژانس‌ها می‌گویند شرکت‌های هواپیمایی این نرخ‌ها را به آژانس‌ها ابلاغ کرده و حتی مکتوب گفته‌اند اگر نرخ‌های جدید را اعمال نکنند، سیستم فروش آن‌ها را قطع خواهند کرد و در همین چند روز اخیر سیستم تعدادی از آژانس‌ها نیز قطع شده است.

علی‌اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی در مدیریت و ساماندهی قیمت بلیط پروازهای داخلی، گفت: با وجود پیگیری های مجلس و تصمیم اتخاذ شده در نشست اخیر کمیسیون عمران با رئیس سازمان هواپیمایی برای برگشت قیمت ها به قبل از گرانی های آبان ماه، هنوز این اقدام صورت نگرفته و بلیط هواپیما با نرخ افزایشی به مسافران عرضه می شود.

مگر می شود که مقام عالی وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که قیمت بلیط هواپیما باید کاهش یابد، اما این مسئله رخ ندهد، آقای اسلامی گزارش دهید که تاکنون چند نفر از مدیران خود در حوزه هواپیمایی را توبیخ یا عزل کردید. اگر وزیر راه چند تن از مدیران کم توان را عزل یا توبیخ کند، آن زمان دیگر تخلفی در حوزه هواپیمایی صورت نمی گیرد.

در همین زمینه عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: طبق پیگری‌های کمیسیون عمران تایید شد که افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی است. اما در نهایت اجرای آن باید توسط دولت و وزارات راه باشد اما هنوز اتفاقی نیفتاده و تصور این است که این رفتار وزارت راه و شهرسازی افزایش قیمت بلیت هواپیما را قبول کرده است.

مجتبی یوسفی افزود: متاسفانه مسئولان در برابر این افزایش قیمت‌های غیر قانونی به چند مصاحبه اکتفا می‌کنند و افرادی هم به دنبال این بودند که بتوانند مجوز افزایش قیمت را در دولت روحانی بگیرند تا در دولت جدید این کسی نتواند جلوی آن را بگیرد.

وی ادامه داد: حدس ما بر این بود که عده‌ای بخواهند در بین دو دولت، این گرانی‌های بدون توجیه را تثبیت کنند. اما مجلس اجازه نخواهد داد این گرانی تثبیت شود و از شروط مجلس برای وزیر راه و شهرسازی این است که جلوی این افزایش قیمت‌ها بایستد و به این وضعیت بدون نظارت و بدون برنامه در حمل و نقل عمومی پایان دهد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.