صفحه اصلی / اسلایدر / واکنش مثبت معاملات بورس به حمایت‌های دولت
واکنش مثبت معاملات بورس به حمایت‌های دولت

واکنش مثبت معاملات بورس به حمایت‌های دولت

تغییر روند معاملات بورس در هفته گذشته تحت تاثیر حمایت انجام شده از بازار سهام توسط مسوولان دولتی، بار دیگر اعتماد سهامداران را جلب و زمینه ورود نقدینگی‌های جدید به این بازار را فراهم کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، روند نوسانی معاملات بورس در چند وقت گذشته و اظهار ترس و نگرانی سهامداران نسبت به وضعیت حاکم در این بازار، مسوولان را بر آن داشت تا با اتخاذ تدابیر جدید زمینه‌ساز دلگرمی مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار شوند.

حمایت دولت از بازار سرمایه در چند روز گذشته از زمانی آغاز شد که آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهوری بعد از ظهر یکشنبه (۹ آبان ۱۴۰۰) در جلسه هیات دولت با اشاره به وضع شاخص بورس در روزهای اخیر، اعلام‌کرد: ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، بر این اساس باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه‌گذاران خُرد دچار نگرانی نشوند.

در ادامه این جلسه، رییس‌جمهوری از سخنگوی اقتصادی دولت خواست در این زمینه با مردم و سهامداران سخن بگوید تا منطق بازار بورس و چشم‌انداز آینده آن بهتر تببین شود.

مطرح شدن چنین سخنی از سوی رییس‌جمهوری نشان داد که دولت برخلاف تصور سهامداران و برخی از فعالان بازار سرمایه، بورس را به حال خود رها نکرده است و همچنان با نظارت دقیق بر روند معاملات این بازار و نیز با ورود شاخص بورس به مدار نزولی تحت تاثیر هیجانات حاکم در بازار، با اتخاذ تصمیمات جدید مانع از ریزش بیشتر آن در زمان خاص می‌شود.

جلسه فوری وزیر اقتصاد با مدیران هلدینگ‌ها و سهامداران حقوقی

در ادامه سخنان اخیر رییس‌جمهوری و هشدار لازم نسبت به روند این روزهای بازار، «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی روز دوشنبه (۱۰ آبان‌ماه) جلسه‌ای فوری با مدیران هلدینگ‌ها و سهامداران حقوقی برگزار کرد که اتخاذ تصمیمات لازم و سخنان مطرح شده از سوی وی در این جلسه برای بهبود روند این بازار را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین عامل بازگشت این روزهای شاخص بورس دانست. بنابراین تداوم حمایت‌های اخیر مسوولان دولتی از این بازار به عنوان عاملی برای اعتماد سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس و ورود دوباره نقدینگی‌ها به این بازار تلقی می‌شود که توانست بعد از مدت‌ها سبزپوشی شاخص بورس را به تابلوی معاملات این بازار بازگرداند.

اهمیت فوق‌العاده بازار سرمایه برای آینده اقتصاد کشور

حمایت از بورس و ایجاد روزهای خوش در این بازار فقط به سخنان اخیر رییس‌جمهوری و وزیر اقتصاد و دارایی ختم نشد، بلکه به دنبال آن «محسن رضایی» معاون اقتصادی رییس‌جمهوری با سخنان خود به حمایت از این بازار ادامه داد و گفت: دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدام‌های متعددی را پیگیری می‌کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی‌تواند انعطاف داشته باشد.

وی افزود: از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصاد کشور بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم.

رضایی گفت: سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند، زیرا آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.

احتمال واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تا پایان آبان

همچنین در راستای حمایت‌های اخیر دولت در راستای بهبود روند معاملات بورس، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شامگاه سه‌شنبه (۱۱ آبان ماه) به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد و در این جلسه موضوع اجرای دقیق مقررات مصوب قبلی در ستاد درخصوص کمک و اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه مطرح و مقرر شد این مصوبه‌ها به سرعت عملیاتی شود.

پیگیری‌های انجام شده از سوی خبرنگار اقتصادی ایرنا نشان‌دهنده آن است که مشکل قابل توجهی بر سر راه این اقدام وجود ندارد و در صورت عدم برخورد جدی با برخی از مشکلات داخلی درباره صندوق توسعه ملی و بانک عامل، این اقدام به‌زودی اجرایی خواهد شد و شاهد تاثیر مثبت آن بر روند بازار خواهیم بود.

اکنون تاریخ دقیقی از اجرای نهایی این واریزی نمی‌توان اعلام کرد، اما طبق اخبار رسیده به ایرنا، به احتمال زیاد تا اواخر ماه جاری پول به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود.

بازار سرمایه، مهمترین بازار اقتصادی ایران و جهان

با توجه به تغییر روند معاملات بورس تحت تاثیر حمایت‌های انجام شده توسط مسوولان ارشد کشور، اما حمایت از این بازار توسط مسوولان دولتی در هفته گذشته پایانی نداشت و در ادامه صحبت‌های مطرح شده و وعده‌های داده شده برای بهبود وضعیت این بازار، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه (۱۳ آبان‌ماه) در جمع خبرنگاران، بازار سرمایه در کشور را یکی از بهترین کانال‌های انجام سرمایه‌گذاری‌های پایدار و عاملی برای جهش اقتصادی دانست و گفت: اصلاح و بازنگری در ارکان بورس با هدف تقویت اقتصادی در این دولت ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چشم‌انداز بازار بورس ایران در آینده چه خواهد بود، اظهار داشت: بازار سرمایه و بورس از مهمترین بازارهای اقتصادی ایران و جهان است و بخش مهمی از سرمایه گذاری‌ها در این بازار باعث افزایش و تقویت تولید محصولات صنعتی و کشاورزی می‌شود.

رضایی با بیان اینکه ادامه اصلاح و بازنگری کاربردی در ارکان بازار بورس از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: دولت برای ادامه این اصلاحات در حال برنامه‌ریزی بوده و مصمم است که این بازنگری‌ها در راستای تقویت اقتصاد کشور محقق شوند.

معاون اقتصادی رییس جمهوری با اشاره به اینکه راه اندازی بورس ارزی نیز یکی از برنامه‌های دولت خواهد بود، گفت: اصلاحات اساسی دولت در بازار سرمایه شامل بورس اوراق بهادار، کالا و انرژی خواهد بود.

وی ادامه‌داد: به‌طور قطع در آینده شاهد تقویت و بهبود زیرساخت‌های بازار سرمایه در کشور خواهیم بود تا از این طریق جهش اقتصادی محقق شود.

ارتقای جایگاه بازار سرمایه در کشور توسط دولت

در ادامه بازگشت رشد به معاملات بورس و افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به آینده این بازار، “عباس آرگون” نایب‌ رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به حمایت‌های دولت در راستای بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: جلسه اخیر وزیر اقتصاد و صحبت‌های مطرح شده از سوی مسوولان دولتی می‌تواند ضمن تاثیر مثبت بر روند معاملات بورس، موجب افزایش اعتمادسازی در بین مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام شود.

آرگون با تاکید بر اینکه دولت باید زمینه ارتقای جایگاه بازار سرمایه را فراهم کند، گفت: بازار سرمایه اکنون و در وضعیت کنونی اقتصاد کشور دارای نقش کلیدی است و افراد زیادی به عنوان سهامدار در حال فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بازار هستند.

راه‌های بهبود روند معاملات بورس

وی در ادامه به راه‌های بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: راه‌حل اساسی برای بهبود وضعیت بازار وابسته به تغییر شرایط اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار است که ایجاد شرایط آن با رفع تحریم و کاهش ریسک‌های سیستماتیک رخ می‌دهد.

نایب‌ رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، موضوع قیمت‌گذاری‌های دستوری را به عنوان نخستین عامل تاثیرگذار بر روند معاملات بورس معرفی کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو از جمله عواملی است که سهام این گروه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید تصمیمی اتخاذ شود که قیمت‌گذاری‌ها توسط مکانیزم بازار تعیین و هر چه زودتر زمینه حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد کشور فراهم شود.

وی ادامه‌داد: صنایعی که از قیمت‌گذاری دستوری تاثیر می‌پذیرند، سهام آنها  تحت تاثیر حذف قیمت‌گذاری دستوری مثبت می‌شود و باعث صعود شاخص بورس خواهند شد.

وی در ادامه به موضوع تعیین تکلیف تامین مالی دولت تاکید کرد و بیان‌داشت: دولت تصویب بودجه را اعلام و معاون اقتصادی رییس جمهوری اعلام کرد که دولت با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است؛ بنابراین باید این موضوع مشخص شود که از چه طریقی قرار است این کسری بودجه تامین شود؟

آرگون تاکید کرد: به‌طور حتم ایجاد شفافیت در زمینه تامین کسری بودجه دولت در افزایش اعتماد سهامداران برای ورود دوباره نقدینگی به بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار تاثیرگذار خواهد بود.

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: موضوع دیگر تاثیرگذار در روند معاملات بورس، مساله نرخ حامل‌های انرژی است که بهتر است در ابتدا هرچه زودتر نرخ خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها مشخص شود، زیرا این مسائل جزو عواملی هستند که بر روند معاملات بورس و قیمت سهام شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته وی، بهتر است چشم‌اندازی از نرخ بهره بانک‌ها در میان‌مدت و بلندمدت تعیین و مشخص شود که قرار است نرخ بهره به چه سمت و سویی پیش برود؟

آرگون خاطرنشان‌کرد: این مسایل جزو ابهاماتی هستند که بازار با آن مواجه است و سبب ایجاد برخی از شک و تردیدها برای سرمایه‌گذاری در این بازار شده است.

افزایش قابل توجه نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور

نایب‌ رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید اقدامی انجام شود تا نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور به نقشی قابل توجه تبدیل و زمینه تحریک سمت تقاضا فراهم شود، گفت: سال گذشته در بازار با افزایش فشار تقاضا همراه بودیم و سمت عرضه در بازار کاهشی بود؛ این در حالی است که اکنون عرضه در بازار از تقاضا پیشی گرفته و همین امر سبب ایجاد نوسان در معاملات بازار شده است.

وی با بیان اینکه برای افزایش تقاضا باید اعتباردهی و حمایت حقوقی‌ها از بازار مورد تقویت واقع شود، افزود: بازار باید از این طریق بتواند از شرایط کنونی دور شود و از طریق اعتمادسازی در بازار، ریسک حاضر در معاملات بورس کاهش یابد.

بازار سرمایه، بازاری پُر ریسک برای سرمایه‌گذاری

آرگون، بازار سرمایه را بازاری پُر ریسک اعلام کرد و اظهار داشت: در این میان سهامداران باید صبور باشند، زیرا بازار سرمایه همیشه و در همه دوره‌ها با فراز و فرودهایی همراه بوده است.

نایب‌ رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، اصلاح دامنه نوسان را جزو برنامه‌های مهم و تاثیرگذار بر روند معاملات بورس عنوان کرد و گفت: این اقدام می‌تواند علاوه بر افزایش عمق نگاه تحلیلی سهامداران به بازار، زمینه کاهش هیجان از بازار را فراهم کند، اما بهتر است اصلاح و تغییراتی در ساختارهای بازار سرمایه از سوی مسوولان انجام شود.

وی با بیان اینکه تورم و میزان نقدینگی حاضر در کشور تاثیرگذار بر معاملات بورس خواهند بود، خاطرنشان‌کرد: در صورت وجود نگاه میان‌مدت و بلندمدت به بازار سرمایه، سهامداران با ضرر و زیان مواجه نخواهند شد.

آرگون گفت: روند معاملات بورس در میان‌مدت و بلندمدت مثبت است اما به‌طور دقیق نمی‌توان اعلام کرد که سهامداران در طول یک ماه قادر به کسب چه میزان بازدهی از این بازار خواهند بود.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت با بازگشت به مدار صعودی و قرار گرفتن در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۹۸ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.