صفحه اصلی / اسلایدر / بی رغبتی به تسهیلات مسکن
بی رغبتی به تسهیلات مسکن

تسهیلات مسکن همچنان ناکارآمد و غیر جذاب است

بی رغبتی به تسهیلات مسکن

کسب و کار نیوز- در حالی از سوی دولت انواع تسهیلات مسکن برای متقاضیان ارایه می شود که گویا انگیزه ای از سوی مردم برای دریافت این وام ها وجود ندارد. دلایل بسیار زیادی از سوی فعالان بازار مسکن برای این بی رغبتی وجود دارد که مهم ترین آن از دست رفتکی ارزش وام های ارایه شده برای خرید مسکن است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، وام های جدید مسکن مطابق پیش‌بینی کارشناسی، با «استقبال سرد» در تهران روبه‌رو شد. بررسی نبض معاملات خرید آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه نشان می‌دهد خریدها در جنوب شهر طی مهر ماه با رکود سنگین‌تر از مناطق بالا مواجه شد. اگر وام‌ها قابلیت استفاده در بین خانه‌اولی‌ها را داشت، حجم معاملات با رشد مثبت همراه می‌شد. این وام‌ها برای خرید آپارتمان در پایین‌شهر، یکی از دو شرایط بدیهی را ندارد و برای استفاده در مناطق متوسط رو به بالا نیز فاقد شرط دیگر است. مراجعه متقاضیان وام‌دار به بنگاه‌ها زیاد شده؛ اما خروجی، ضعیف است.

به گفته کارشناسان بازار مسکن، خوب است ذکر شود این وامهای مسکن، رسما پوست خربزه‌ای زیر پای دولت و وزارت راه و شهرسازی است. تا زمانی که عرضه افزایش  پیدا نکرده، تحریک تقاضا با کمک وام خرید منجر به افزایش تورم می‌شود. درزمان مسکن مهر هم این اشکال وجود داشت و قبل آن وام‌های ۱۲ میلیونی خرید مسکن داده شد که منجر به افزایش قیمت مسکن در آن دوره شد، لذا این کار اشتباهی است که باید هرچه زودتر متوقف شود.

مشکل مسکن، مشکل مدیریتی است مصالح و متخصص و تسهیلات و زمین  موجود است ولی کسی نیست که این عوامل را به درستی کنار هم قرار دهد. در حال حاضر مردم یک میلیون واحد مسکونی می‌خواهند که به معادل روزی ۳۰۰۰ واحد. اگر این وعده انجام نشود اعتمادی که مردم به دولت جدید کرده‌اند از دست خواهد رفت. ساخت یک میلیون واحد مسکونی ضروری است و با برنامه‌ریزی درست قابل انجام است.

ارزش ناچیز وام مسکن

منصور غیبی، کارشناس مسکن

انتظار از وام مسکن تعریف یک سبد حمایتی است. افرادی که خواهان خرید ملک هستند باید بخشی از هزینه خرید را از سبد حمایتی تامین کند و از وام بهره مند شوند. اما مبلغ وام کفایت مبلغ خرید ملک یا مسکن مورد نظر را نمی کند که هیچ، نزدیک به آن هم نبوده و کارساز هم نیست. این در حالی است که در کشورهای دیگر سهم خرید مسکن از سبدهای حمایتی ۷۰ تا ۸۰ درصد را پوشش می دهد و آورده خریداران ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در کشور ما اما ارزش وام با افزایش قیمت ها، ۱۰ درصد هزینه های خرید را هم تامین نمی کند.

مردم شاهد هستند که نه تنها این تسهیلات کمکی برای کم کردن بار خرید مسکن نیستند بلکه مبالغ بازپرداخت ماهیانه نیز رقم های بالایی را رقم می زند. بنابراین بسیاری از افراد از دریافت وام ها منصرف می شوند و بیشتر خواهان تعادل در قیمت مسکن هستند تا توان خرید داشته باشند. در این بین زمان انتظار برای دریافت وام نیز مطرح است. انتظار و مدت زمان طولانی تخصیص وام از یک سو و رشد بی سابقه قیمت مسکن از سوی دیگر، ارزش وام مسکن را به حداقل کاهش داده است. به عبارتی ارزش ملک آنقدر بالا رفته که وام کمکی به افزایش انگیزه برای خرید نمی کند. مبالغ بازپرداخت وام هم به قدری بالا است که درآمد افراد نمی تواند آن را پوشش دهد.

امروز بسیاری از مصرف‌کنندگان در صف دریافت وام قرار گرفتند و زمانی که منابع لازم را برای خرید یک خانه تهیه می‌کنند با برخی التهابات و در نهایت درهای بسته مواجه می‌شوند. این درحالی است که بسیاری از سوداگران در این شرایط بازار در حال مال‌اندوزی و خرید خانه‌های خالی هستند. طول انتظار برای دریافت وام و عدم قرابت و نزدیکی افزایش قیمت مسکن با طول مدت زمان انتظار وام، ارزش آن را ناچیز می کند. از سوی دیگر مشکلات ساختاری، تضمین های متعدد و مدارک نیز مزید بر علت شده است. بنابراین رغبت و نیاز مردم برای دریافت انواع تسهیلات مسکن به حداقل رسیده است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.