صفحه اصلی / اسلایدر / بیش از ۷۰۰ هزار تن کسری برنج در کشور وجود دارد/برنج روی موج گرانی
بیش از ۷۰۰ هزار تن کسری برنج در کشور وجود دارد/برنج روی موج گرانی

بیش از ۷۰۰ هزار تن کسری برنج در کشور وجود دارد/برنج روی موج گرانی

کسب و کار نیوز- این روزها در مازندران و شهرهایی که برنج محصول اصلی کشاورزی آنهاست، نه کشاورز راضی است نه مردم و نه برنج فروشان. برنج طارم محلی برای فروش در سر زمین به کیلویی بیش از ۴۵ هزار تومان رسیده است. در این بین بیشتر برنج‌ها در انبارها دپو می شوند تا گرانتر فروخته شوند. برنج از کشاورزان با قیمت حدودی هر کیلوگرم 45 هزار تومان خریداری می‌شود اما با قیمت حدود 60 هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد بر این اساس یک سوم قیمت این محصول به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مردم با درآمد متوسط و رو به پائین هم به جای مصرف هر روزه برنج، مصرف را به هفته‌ای یک بار کاهش داده اند. بر اساس گزارش وزارت کار مصرف ماهانه برنج برخی از خانوارهای ایرانی کمتر از نیم کیلو در ماه است.

بنابر آمار و گزارشهای منتشر شده بیش از ۷۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور می بایست از واردات تامین شود. امسال برآوردها حاکی از آن است که تولید برنج با کشت دوم و رتون به ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد. با احتساب سرانه مصرف ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم و جمعیت ۸۵ میلیون نفر، حدود ۷۰۰ هزار تن کسری نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

در حالی که روند افزایش قیمت مواد غذایی همچنان ادامه دارد، قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده است.این رقم عدد بسیار زیادی برای جمع کثیری از مردم ایران است. این روزها خرید برنج که پای ثابت سفره‌های ایرانی است محدود شده است و هر روز سفره ایرانیان کوچک‌تر می‌شود. به گفته فعالان کشاورزی، امسال خشکسالی و کمبود آب در استانهای شمالی، باعث کاهش کشت برنج در کشور شد.  از سوی دیگر به علت حمایت از تولید داخلی، در ماههای ابتدایی امسال واردات برنج خارجی برای مدتی متوقف شده بود که باعث شد قیمت انواع برنج خارجی هم به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش یابد.

این در حالی است که در موج گرانی‌های متعدد مردم برای دوام آوردن باید نیازهای خود را محدود کنند تا به عبارتی دخلشان با خرجشان هماهنگ شود. قبل از موج‌های گرانی اخیر مردم برای ایجاد این هماهنگی از تفریحات و خرید پوشاک خود کم می‌کردند اما الان موج گرانی‌ها به سفره‌های مردم هم رحم نکرده و مردم از نیازهای غذایی خود می‌کاهند تا به هر نحوی زنده بمانند.

براتعلی، مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران می گوید: در راستای تامین نیاز بازار از ابتدای شهریور ۱۰۰ هزار تن انواع برنج وارداتی وارد بازار شد که ۸۰ درصد از این برنج، جذب بازار شده است. در حال حاضر قیمت مصرف‌کننده برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که در سطح شبکه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف و واحد‌های صنفی منتخب در حال فروش است. به گفته وی، با توجه به این که در فصل برداشت برنج پاییزه قرار داریم به نظر می‌رسد در این فصل به دلیل افزایش سطح عرضه و همچنین کنترل قیمت برنج وارداتی بتوانیم بازار برنج داخلی را نیز به ثبات برسانیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با “کسب و کار” دلایل گرانی برنج را تشریح کرد. کشاورز گفت: کاهش تولید و ممنوعیت واردات دو عامل اصلی گرانی برنج در بازار است. همچنین ۷۰ هزار تن برنج در گمرک کشور رسوب کرده و در انتظار تعیین تکلیف از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: تولید برنج در سال جاری به گفته برخی مسئولان ۱۸ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر میزان واردات نیز در سال جاری ۶۵ درصد افت کرده و به افزایش قیمت در بازار منجر شده است. در حال حاضر ممنوعیت برنج باعث شده قیمت برنج ایرانی افزایش یابد و رکود، کمبود و گرانی در بازار رخ بدهد. برخی هم در این میان سوءاستفاده کرده و قیمت برنج را افزایش داده‌اند.  براساس گزارش مرکز آمار، ۵۲ میلیون نفر در کشور برنج خارجی مصرف می‌کنند که ۶۹ درصد افراد را شامل می‌شود و سرانه مصرف ۲۸ کیلوگرم است. همچنین ۲۳ میلیون نفر برنج ایرانی با سرانه مصرف ۱۲ کیلوگرم استفاده می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.