صفحه اصلی / اسلایدر / عرضه خودرو در بورس کلید خورد
عرضه خودرو در بورس  کلید خورد

چه خودروهایی در بورس عرضه می شود؟

عرضه خودرو در بورس کلید خورد

کسب و کار نیوز- معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند منعی برای عرضه در بورس کالا ندارند و مذاکراتی برای عرضه این خودرو‌ها در بورس کالا انجام شده است. به گفته جهرمی، زمانی که خودرو وارد بورس کالا شود، قیمت خودرو در بورس بین قیمت کارخانه و بازار خواهد بود. با ایران‌خودرو درباره خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند مانند خودرو تارا و هایما، مذاکراتی کرده‌ایم. ۹۰ درصد تولیدات گروه خودروسازی بهمن در بورس کالا عرضه خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، هرچند نظرات در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا متفاوت است اما بسیاری از فعالان این بازار بر این باورند که در صورت ورود خودرو به بورس کالا، شاهد قیمت گذاری‌های منصفانه خواهیم بود، که در این صورت عرضه و تقاضا مدیریت می‌شود.

پس از مطرح شدن عرضه خودرو در بورس کالا کارشناسان بازار خودرو همواره اظهارنظرهایی در رابطه با مزایا و معایب این طرح مطرح کرده اند. امکان بسته شدن درب پشتی کارخانه ها (عرضه خودرو در بورس کالا باعث دریافت پلاک برای این خودرو ها و در نتیجه، انگیزه دریافت کنندگان این خودرو ها برای سنگ اندازی در مسیر افزایش تولید از بین خواهد رفت)، فراهم شدن امکان افزایش تولید خوردو و هم چنین کاهش قیمت آن (افزایش تولید خودرو علاوه بر کاهش قیمت، باعث ایجاد شغل و افزایش درآمد های مالیاتی دولت خواهد داشت)، فراهم شدن امکان توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی (جایگزینی اتوبوس ها، علاوه بر این که باعث کاهش آلودگی و کاهش مصرف سوخت می شود، درآمد ارزی دولت را از محل صادرات سوخت صرفه‌ جویی شده افزایش می ‌دهد) از جمله مزایای این طرح عنوان شده است.

این در حالی است که یکی از اصلی‌ ترین دلایل مشکلات فعلی بازار خودور، تعیین قیمت‌ های دستوری از سوی دولت برای خودورسازان می باشد و باعث نا به سامانی در آن شده و هم چنین از کنترل نیز خارج شده است. همین مشکلات نیز دلیل این است دو گروه خودرو سازی، ایران خودرو و هم چنین سایپا، باعث ضرر و زیان هستند. می توان گفت عرضه خودرو در دو قیمت کارخانه و بازار آزاد، باعث دو نرخی شدن محصولات شده که این موضوع، ایجاد رانت در بازار خودرو یا دیگر بازارهای کالایی را موجب شده است.

یک کارشناس بازار خودرو در رابطه با تاثیرات ورود خودرو به بورس در بازار به “کسب و کار” گفت: در صورتی که این طرح به درستی اجرا شود موجب کاهش قیمت ماشین‌های وارداتی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و بالای ۴۰ هزار دلار که عمر بالای ۷ ساله دارند می‌گذارد. از طرفی کمترین تاثیر را بر ماشین‌های ارزان ایرانی می‌گذارد.

فربد زاوه اضافه کرد: بورس کالا کمکی به حل مشکلات بازار خودرو نمی‌کند. واقعیت این است اصرار به عرضه خودرو در بورس بیش ازآنکه ناشی از تعقل باشد، ناشی از لجاجت است. در واقع مسئولان نمی‌خواهند، ساز و کار بازار را بپذیرند و از طرفی مدام در حال ترویج این انگاره هستند که که بازاری‌ها افراد سوداگری هستند می‌خواهند مردم را آزار دهند یا برای دولت ایجاد مساله کنند. در نتیجه به راه‌حل‌هایی متوسل می‌شوند که ماهیتاً توفیری با کارکرد بازار ندارد، اما در شکل و شمایل متفاوت است.

وی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا منطقی نیست، ادامه داد: زمانی کالا به بورس کالا عرضه می‌شود که دارای چند تولیدکننده و مصرف‌کنندگان متعدد باشد که سازوکار کشف قیمت به درستی انجام گیرد و مشتری حق انتخاب داشته باشد. حال آنکه خودرو پراید را یک خودروساز تولید می‌کند و بر اساس میزان عرضه و سیاست‌های پولی، قیمتی در بازار پیدا می‌کند. بنابراین ورود این کالا به بورس از نظر کارشناسی بی‌ثمر به نظر می‌رسد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.