صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / ۶۰ درصد سپرده های خوزستان درتهران است/ جذب برنامه نویسان درامارات
۶۰ درصد سپرده های خوزستان درتهران است/ جذب برنامه نویسان درامارات

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور:

۶۰ درصد سپرده های خوزستان درتهران است/ جذب برنامه نویسان درامارات

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد سپرده‌های بانکی مردم خوزستان در تهران است که این معضل باید حل شود.

محسن رضایی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان با گرامیداشت سالروز مبارزه با استکبار جهانی گفت: ملت ایران پرچم این مبارزه را در سطح بین‌المللی به دوش گرفته و همان‌طور که گام‌های بلندی برای استقلال، خودکفایی و پیشرفت کشور در زمینه‌های دفاعی، امنیتی و سیاسی برداشتیم در زمینه اقتصاد و صنعت کشور هم بتوانیم این گام‌ها را برداریم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: مباحث و مشکلات طرح شده در این جلسه را قبول داریم و مصوبات لازم با همکاری استاندار خوزستان به‌زودی ابلاغ و پیگیری‌های لازم در سطح ملی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جلسه با اتاق بازرگانی، تعاون، کشاورزی و انجمن‌ها در سفر بعدی برگزار می‌شود، ادامه داد: همراه با استاندار در صحنه هستیم و مستندات راستی آزمایی می‌شوند چون قصد داریم که حرف زدن را کنار گذاشته و با پایان دادن به شعاردهی، اقدام عملی داشته باشیم.

رضایی تأکید کرد: چند مسئله مهم در خوزستان باید تعیین تکلیف شوند؛ یکی حضور دفاتر شرکت‌های بزرگ این استان در تهران که از پرداخت عوارض محیط زیست، ارزش افزوده و مالیات به خوزستان خود را خلاص می‌کنند که باید این مشکل را حل کرد.

وی افزود: موضوع بعدی اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد سپرده‌های مردم استان به تهران می‌رود؛ البته خاص همه استان‌هاست ولی شاید در استان‌های دیگر درصد کمتری باشد به تعبیری اقتصاد تهران همه اقتصاد کشور را می بلعد؛ همچنین مسئله اعتبارات، سپرده‌ها و تأمین منابع مالی نیز نیازمند چاره اندیشی اساسی است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: تقسیط بدهی‌ها، مواد اولیه، تأمین سرمایه در گردش و تأمین اجتماعی و مالیات در سطح خرد از سوی استان و در سطح کلان در تهران پیگیری می‌شود.

رضایی بیان کرد: خوزستان دولتی‌ترین اقتصاد را در کشور دارد و در حالی است که خصوصی‌ترین اقتصاد کشور استان خراسان است؛ بخش خصوصی در استان خوزستان به‌صورت جدی راه‌اندازی نشده و ظرفیت خالی در این استان برای ورود مردم به اقتصاد به‌منظور توسعه بخش خصوصی در خوزستان وجود دارد.

وی اضافه کرد: شکاف بین خوزستان و استان‌های دیگر در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بسیار زیاد است که باید برای این مشکل راهکارهای لازم را ارائه داد؛ البته یکی از دلایل اصلی این است که کارخانجات و صنایع بزرگ مثل نفت، گاز و پتروشیمی نیروی انسانی و منابع بسیاری را بلعیده و به خود مشغول کرده است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور عنوان کرد: این صنایع بزرگ خودبه‌خود دیگر بخش‌ها را از میدان به در کرده و باعث شده تا منابع استان خوزستان به‌خوبی میان بخش‌های بزرگ و کوچک یا دولتی و غیردولتی تخصیص پیدا نمی‌کند و برای همین بخش خصوصی و مردمی ضعیف است.

رضایی اضافه کرد: هنگام اکتشاف نفت در خوزستان وضعیت بدتر شد چون قبل از آن مردم این استان آن کشاورزی، دامداری و صنایع کوچک داشتند ولی با پیدایش نفت، صنایع پتروشیمی، فولاد و نیشکر بخش خصوصی در خوزستان سرکوب شده که باید با تشکیل یک تیم ویژه این زنجیره‌های ارزش را در خوزستان احیا کرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه و احیای بخش خصوصی خوزستان باید با ارائه راهکار از سوی مسئولان پیگیری شود، گفت: استان خوزستان در زمینه خدمات به‌ویژه مهندسی و نیروی انسانی برای کشورهایی مثل عراق، امارات و دیگر کشورهای خلیج‌فارس ارائه خدمات داشته باشد؛ البته برای این کار باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره ارزش صنایع بزرگ مانند پتروشیمی، فولاد و یا در حوزه کشاورزی در استان خوزستان یادآور شد: نزدیک به یک و نیم میلیارد دار برای پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری برای کانال‌کشی، زهکشی و تسطیح هزینه شده که باید از این عنایت ویژه مقام معظم رهبری برای توسعه خوزستان بهره‌مند شد.

رضایی با اشاره به ضعف اقتصاد دیجیتالی در خوزستان گفت: بسیاری از برنامه نویسان و افراد توانمند حوزه کامپیوتر جذب کشور امارات شده‌اند در حالی که باید از سوی اتاق بازرگانی و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور جذب می‌شدند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تاگید کرد: در دولت هیچ وظیفه‌ای جز خدمتگزاری به مردم نداریم؛ ارائه کارنامه عملکرد خدمت به مردم باید باعث افتخار ما باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.