صفحه اصلی / اسلایدر / ایرانی ها مشتری پوشاک استوک‌!
ایرانی ها مشتری پوشاک استوک‌!

افزایش واردات پوشاک با دلار ۴۲۰۰ تومانی در ماه‌های اخیر؛

ایرانی ها مشتری پوشاک استوک‌!

کسب و کار نیوز- در حالی واردات و ثبت سفارش پوشاک خارجی از مرداد ۹۸ بسته شده است که حسن نیلفروش‌زاده،عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی می‌گوید: تهیه مواد اولیه برای تولید پوشاک با ارز آزاد است ولی واردات پوشاک با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود. به گفته وی، واردات پوشاک در چند ماه اخیر رشد بسیار زیادی داشته و از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، فعالان بازار پوشاک نیز بارها تاکید کرده اند حدود ۹۹ درصد از پوشاک وارد شده به ایران از چین و امارات، قاچاق است. همچنین میزان پوشاکی که از امارات به ایران وارد می‌شود نیز عمدتا چینی است چرا که اماراتی‌ها در بخش تولید پوشاک فعالیت قابل اشاره‌ای ندارد. متاسفانه به دلیل گرانی دلار، پوشاک نو خارجی نیز مشتری زیادی در ایران ندارد و بیشتر واردکنندگان که به صورت قاچاق اجناس خود را وارد کشور می کنند، پوشاک استوک را در محموله های خود دارند. مشتری های پوشاک استوک در بازار پوشاک ایران افزایش یافته و فعالیت واردکنندگان این مدل پوشاک در فضای مجازی نیز رشد بسیاری داشته است.

به هر ترتیب متأسفانه همچنان قاچاق پوشاک جذابیت دارد و طبیعتاً چون بازار بزرگی محسوب می شود، شاهد ورود قاچاق پوشاک هستیم. از سوی دیگر هزینه تولید در داخل کشور بسیار بالا بوده و قیمت مواد اولیه ای که برای تولید استفاده می شود هم بسیار رشد داشته است.

ارزش بازار پوشاک در کشور به بیش از هشت میلیارد دلار می‌رسد که بخش زیادی از آن را تولیدات خارجی قاچاق تصاحب کرده، در حالی که در سال‌های گذشته واردات پوشاک نیز ممنوع بوده و انتظار می‌رفت حجم کالاهای وارداتی و قاچاق کاهش یابد.

با این‌که مسؤولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز چندی پیش اعلام کردند قاچاق پوشاک کاهش چشمگیری داشته و به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده اما سعید قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و معتقد است همچنان از بازار هشت میلیارد دلار مصرف پوشاک در کشور ۱٫۸ میلیارد دلار از طریق قاچاق تامین می‌شود، بنابراین حدود ۲۵ درصد سهم بازار را تولیدات قاچاق به خود اختصاص داده است.

در همین رابطه سوادکوهی، مدیرکل دفتر هماهنگی و مقابله و رصد جریان مالی قاچاق کالا و ارز، از قاچاق پوشاک در فضای مجازی و برخورد با ۵۰۰ سایت اینترنتی در این حوزه خبر داد. یاسر سوادکوهی با اشاره به اینکه ثبت سفارش پوشاک خارجی از مرداد ۹۸ بسته شده است و واردات این پوشاک به طور کلی ممنوع است، اظهار کرد: ما طرح مقابله با پوشاک محرز شده قاچاق را در دستور کار قرار داده ایم و در بررسی های صورت گرفته، برخی کالاها به صورت تقلبی و فیک به فروش می رسد. چند مرکز این کالاها را عرضه می کنند که با آنها برخورد شده و جمع آوری در دستور کار قرار گرفته است.

عضو هیأت‌رئیسه اتحادیه تولید و صادرات پوشاک در رابطه با چگونگی ورود پوشاک خارجی به کشور در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: در حالی که از حدود دو سال پیش واردات بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ قلم کالا که عمده آن‌ها مشابه داخلی داشتند، ممنوع شده و یکی از این اقلام پوشاک بوده، حضور این برند‌ها در ایران و فضای مجازی که هیچ مجوزی نیز برای فعالیت ندارند نگران‌کننده است. اتفاقی که طی دو سال اخیر در ممنوعیت واردات پوشاک به دلیل مشکلات کرونا، ارز و تحریم افتاد مقداری میزان قاچاق را کاهش داد. ولی امسال در سطح عرضه و در بازارهای مختلف پوشاک قاچاق افزایش پیدا کرده است.

مجید نامی افزود: اوایل سال ۹۸ واردات پوشاک به طور کلی ممنوع شد که این مسئله به تولید رونق پوشاک در داخل کشور کمک کرد اما مشکل بزرگی که ما داریم، این است که مزیت نسبی تولید پوشاک در ایران در حال از بین رفتن است. افزایش شدید قیمت مواد اولیه در زنجیره تأمین و تحریم‌ها که موجب شده تأمین ماشین‌آلات، قطعات و مواد اولیه به مشکل بخورد، تولید پوشاک را با چالش‌های بزرگی مواجه کرده است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد: صنعت پوشاک کشور صد درصد خصوصی است و بانک‌ها تبدیل به مانع بزرگی در برابر رشد تولید شده‌اند. تعداد تولیدکنندگانی که پروانه بهره‌برداری صنعتی دارند، پایین است و عمدتاً نیز صنفی هستند و به دلیل مشکلات زیادی که دارند، جرأت بزرگ شدن ندارند البته قوانین هم اجازه رشد به واحدها نمی‌دهد. بهره‌مندی این بخش از بانک‌ها برای تأمین مالی بسیار پایین است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.