صفحه اصلی / اجتماعی / ۸شهر در تنش آبی شدید!
۸شهر در تنش آبی شدید!

کدام شهرها نیازمند آب‌رسانی سیار و تانکری می شوند؟

۸شهر در تنش آبی شدید!

کسب و کار نیوز- وزیر نیرو در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد هشت شهر بزرگ کشور در تنش آبی شدید قرار دارند. به گفته علی‌اکبر محرابیان، در حال حاضر فقط ۱۸ میلیارد متر مکعب آب، در سدهای کشور ذخیره شده است. از سوی دیگر اختلاف شدید بین میزان انباشت آب در ذخایر زیرزمینی با برداشت آن باعث شده ایران در دسته کشورهای با تنش آبی بسیار بالا قرار بگیرد. این وضعیت نمی‌تواند پایدار باشد و باید منتظر کاهش شدید و در نهایت پایان منابع آب زیرزمینی بود. این اتفاق مخاطرات پیچیده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی طبیعی به بار خواهد آورد که بقای کشور را شدیدا تهدید می‌کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در تازه ترین آمارها آمده است تعداد شهرهای دچار تنش آب شرب در ایران دوباره رکورد می‌زند. براساس محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس، دست‌کم ۲۸ شهر ایران در سال ۱۴۰۰با بحران تنش آب شرب مواجه شده‌اند. این، بالاترین میزان در ۳ سال اخیر است که نشان می‌دهد ایران دوباره به عصر خشکسالی و تنش ‌آبی وارد شده است.

این در حالی است که آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد نیز نسبت به بحران جهانی آب هشدار می‌دهد و می‌گوید جهان فاقد آمادگی است. گزارش سازمان ملل هشدار می‌دهد که خطرات مربوط به آب مانند خشکسالی و سیل در سال‌های آینده به دلیل تغییرات آب و هوایی افزایش می‌یابد، همانطور که تعداد افرادی که به دلیل کمبود و افزایش جمعیت با تنش آبی زندگی می کنند، افزایش می‌یابد.

از سال ۲۰۱۸ مشخص شد که حدود ۳/۶ میلیارد نفر سالانه حداقل یک ماه به آب دسترسی ندارند. بر اساس این گزارش، این تعداد تا سال ۲۰۵۰ از ۵ میلیارد نفر فراتر می‌رود. مشخص شده که ۱۰۷ کشور برای دستیابی به هدف مدیریت پایدار منابع آبی خود تا سال ۲۰۳۰ از مسیر خارج شده‌اند و سازمان هواشناسی جهانی تخمین می‌زند که سالانه ۳۰۰۰۰۰ نفر در اثر سیل و ۷۰۰۰۰۰ نفر در اثر خشکسالی کشته خواهند شد.

در همین رابطه احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید: ۲۰ استان کشور حتی یک قطره هم بارندگی نداشتند و چاره‌ای جز آبرسانی تانکری در برخی از مناطق کشور نیست. برای سال آبی جاری از ابتدا با کم‌بارشی مواجه هستیم. الان که مهرماه سپری‌شده بین ۵۰-۴۰ درصد بارش‌ها کمتر از نرمال است و این متوسط کشوری است، خیلی از استان‌ها هم بارش نداشته‌اند.

به گفته وظیفه، بیش از ۲۰ استان قطره‌ای باران ندیده‌اند، مثل کردستان، کرمانشاه، ایلام و… . این استان‌ها همواره در این زمان از سال بارندگی داشتند و امسال هیچ‌بارشی نبود یا بارندگی به‌شدت زیر نرمال بود. در دو استان گیلان و گلستان بارندگی در حد نرم و بالای نرم است و بقیه استان‌ها یا زیر نرمال هستند یا اصلا بارندگی نداشته‌اند.

یک کارشناس و متخصص حوزه آب و محیط زیست در رابطه با کمبود آب در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بحران آب معضلی بسیار جدی است که اگر به صورت جدی به آن توجه و مورد رسیدگی و پیگیری قرار نگیرد، آسیب های جسمی و روانی زیادی را بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

روح‌الله باقری اضافه کرد: دلایل بسیاری بر بروز بحران کم آبی و بی آبی در کشور دخالت دارند. نبود و کمبود بارش در ایران در سالهای اخیر موجب بروز خشکسالی های گسترده در جای جای ایران شده است. خشکسالی کشاورزی و تولید و صنعت را تهدید کرده و محصولات کشاورزی بسیاری به دلیل نبود آب از کشت و برداشت جا ماندند.

این کارشناس حوزه محیط زیست اظهار داشت: تصمیمات اشتباه و مدیریت نادرست از یک سو و مشکلات موجود در طبیعت از سوی دیگر موجب شده تا به بحران آب در کشور روز به روز نزدیک تر شویم. همه در ایجاد شرایط به وجود آمده مقصریم؛ از مدیریت کلان و اجرایی با تصمیم‌سازی غیرواقع‌گرایانه و تصمیم‌گیری‌های اشتباه تا مردمی که چیزی به نام الگوی مصرف را به رسمیت نمی‌شناسند. از جامعه دانشگاهی تا اهالی رسانه همه در این وضع سهیم هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

ایران قطب تامین گاز منطقه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، جواد اوجی (چهارشنبه، ۲۷ تیر) در نشست هیئت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.