صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرط ثبات نرخ ارز
شرط ثبات نرخ ارز

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

شرط ثبات نرخ ارز

سرمقاله:

وجود عوامل مختلف تاثیرگذار بر بازار ارز را نمی توان انکار کرد. هرچند اظهارات رئیس کل بانک مرکزی بلوف و غیرواقعی به نظر می رسد اما آغاز مذاکرات می تواند تاثیر خوبی بر بازار و انتظارات داشته باشد. معاملات سامانه نیما و ارز حاصل از آن که آمار شش ماهه را اعلام می کند، ۵ ماه آن مربوط به دولت قبل بوده است. چراکه پول فروش نفت دو ماه تا ۴۵ روز طول می کشد تا به خزانه واریز شود. پس نمی توان از صحبت های رئیس بانک مرکزی نکات مثبتی را دریافت کرد. اما در مجموع موضوع مذاکرات و اخباری که در رابطه با آن منتشر می شود بر بازار ارز و نوسانات نرخ دلار تاثیرگذار خواهد بود.

اظهارات آقای باقری به این معناست ایران در بروکسل تصمیم خواهد گرفت به توافق وین بازگردد. چگونگی و زمان بازگشت ایران به مذاکرات وین در بروکسل مشخص خواهد شد و این توییت به معنای آغاز قطعی مذاکرات نیست. چراکه آمریکا معتقد است مذاکرات باید از همان نقطه ای که خاتمه پیدا کرده، شروع شود اما ایران معتقد است باید اصلاحات انجام شود و زمان و چگونگی آغاز مذاکرات را نیز ایران تعیین کند. این بدین معناست که اظهارات ایران خشک و انعطاف ناپذیر است. برای همین هم بروکسل را برای شروع گمانه زنی ها در مورد مذاکرات وین انتخاب کرده است. ایران با انتخاب بروکسل اعلام کرد که عنان کار باید دست ایران بوده و تصمیم گیری هم بر عهده ما باشد.

پس پیش بینی این است که در این دوره مذاکرات چیزی حادث نمی شود و جمع بندی مثبتی نخواهیم داشت. باید در این رابطه ایران تصمیم گیری کند تا در دور بعد در وین با مکانیزم های مد نظر ایران مذاکرات آغاز شود. پس نظر مثبتی وجود ندارد اما انتظارت بازار همچنان وجود دارد. با این تفاسیر قیمت دلار بالاتر از این محدوده نخواهد رفت. اما با توجه به اینکه کیفیت مذاکرات مهم نیست و شروع مذاکرات مهم است همچنان اخبار مذاکرات در بازار تعیین کننده خواهد بود. به رغم اعلام رئیس جمهور که قرار نیست اقتصاد دلاریزه و وابسته به ارز باشد، تمامی مسائل اقتصادی به دلار و ارز وابسته است و تاثیر آن بر اقتصاد ایران محرز است.

در مجموع به نظر می رسد تا پایان آبان ماه و اواسط آذرماه همین روال را برای نرخ ارز داشته باشیم. از اواسط آذرماه ممکن است افقی روشن دیده شد. زمان تقدیم بودجه ۱۴۰۱ به مجلس با وجود پیش بینی رفع تحریم ها، ممکن است افق هایی باز شود. یعنی زمانی که بودجه تقدیم مجلس خواهد شد با تصور شروع مذاکرات و لغو برخی و یا تمام تحریم های برجامی، بازار ارز شاهد تحولات چشمگیر خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.