صفحه اصلی / اجتماعی / رکورد شکنی شاخص فلاکت
رکورد شکنی  شاخص  فلاکت

شاخص فلاکت در پایان تابستان امسال به ۵۵.۴ درصد رسید

رکورد شکنی شاخص فلاکت

کسب و کار نیوز- بر اساس آخرین رده‌‏بندی جهانی در خصوص شاخص فلاکت (جمع نرخ بیکاری و تورم) مشاهده می‏‌شود که در سال 2020 میلادی در بین 156 کشور رتبه‌‏بندی ‏شده، ایران در رده هشتم قرار می‏‌گیرد‏. تا چند سال گذشته تنها کسانی که شغل نداشتند در معرض فقر بودند اما امروزه خانواده‌هایی که چند نفر از اعضاء آن بیش از یک شیفت کار می‌کنند نیز طعم فقر را می‌چشند. بر اساس گزارش های منتشر شده چیزی حدود ۱۰ میلیون خانواده ایرانی حقوق و درآمد به مراتب کمتر از حقوق قانون کار دارند. این اتفاق منجر به بروز ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی بر بستر این خانواده ها شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این روزها آمار نشان می‌دهد که حد متوسط خط فقر در کشور قطعا کمتر از ۱۰ میلیون تومان برای یک ماه نیست اما حتی اگر بسیاری از افراد این میزان دریافتی را هم داشته باشند که قطعا ندارند، در صورت اجاره‌نشینی حقوقشان برای کل ماه کافی نخواهد بود. محاسبات نشان می‌دهد ۸ استان ایران از حیث شاخص فلاکت، در محدوده بالای ۶۰ درصد جای گرفته‌اند. براساس آخرین برآورد مرکز آمار ایران، نرخ تورم در پایان شهریور به ۴۵.۸درصد و نرخ بیکاری ۹.۶ درصد رسیده که به این ترتیب شاخص فلاکت در کشور در پایان تابستان امسال به ۵۵.۴ درصد رسیده است. تنها شاخص فلاکت ۲ استان سمنان و قم پایین‌تر از ۵۰ درصد قرار دارد و استان‌های تهران، مازندران، قزوین، مرکزی، همدان، البرز، اردبیل، خراسان رضوی و جنوبی به‌ترتیب در پایین‌ جدول شاخص فلاکت و در حوالی رقم ۵۰ درصد قرار دارند.

اما آن‌ سوی دیگر متمولانی‌ قرار دارند که ثروتشان از عدد و رقم خارج است. انتشار تصاویر خودروهای چند ۱۰ میلیاردی، ویلاهای چند ۱۰۰ میلیاردی، سفرهای خاص و ویژه و زندگی لوکسشان چشم‌ها را خیره می‌کند. کسانی که هزینه یک وعده غذا و یک مهمانی ساده آنان معادل زندگی یک ماه چند خانواده کارگر و کارمند ایرانی است.

متاسفانه پرداخت یارانه پنهان از مسائلی است که نظام اقتصادی را فلج کرده و افزایش نرخ نابرابری در میان طبقات در برخورداری از رفاه و ثروت را سبب شده است. انواع و اقسام یارانه‌ها در ایران بدون درنظرگرفتن میزان درآمد و سطح اقتصادی افراد به‌ میزان مساوی پرداخت می‌شود. در صورتی‌ که یارانه باید بر اساس مابه‌التفاوت درامد افراد و مطابق چارچوب‌های مالیاتی بررسی و پرداخت شود و برای افراد مختلف متفاوت باشد.

از سوی دیگر سهم دهک پایین از سرانه درآمد ملی کاهش‌ یافته اما دهک بالا به انواع مختلف سهم خود را از این درآمد ثابت نگه‌ داشته است که بازهم مطابق آن فقرا فقیر‌تر شده‌اند و در وضع زندگی‌ اقشار مرفه جامعه تغییری پیدا نشده است.

یک کارشناس اقتصادی در رابطه با خطرات افزایش شاخص فلاکت در کشور در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: متاسفانه در چند سال اخیر تغییرات درآمدی خانوارها به شدت واضح و آشکار است. اینکه خانوارها مجبور به حذف بسیاری از مایحتاج خود از سبد خرید هستند نشان می دهد حقوق و درآمد کافی با توجه به رشد تورمی بسیار بالایی که وجود دارد، ندارند.

عبدالمجید شیخی اضافه کرد: حذف اجباری برخی خوراکی های ضروری مانند گوشت قرمز در یک سال اخیر به فراوانی دیده شده است. زنگ خطر حذف طبقه متوسط نیز به صدا درآمده است. با حذف طبقه متوسط از هر جامعه ای عقلانیت از آن جامعه حذف خواهد شد. چرا باید تورم به اندازه ای شود که خط فقر به ۱۰ میلیون تومان برسد و خانوارها مجبور به حذف مواد خموراکی مورد نیازشان شوند. گوشت قرمز در حال حاضر خوراکی گرانی است که از سبد خوراکی مردم حذف شده است.

به گفته شیخی، افراد زیر خط فقر کشور به حدود ۳۰ درصد رسیده اند و نرخ رشد فقر در دولت روحانی ۶۰ درصد بوده است. وی خاطرنشان کرد: برخی اشتغال‌زایی را به عنوان راهکاری برای کاهش خط فقر مطرح می‌کنند ولی طبق آمارهای منتشر شده در بیش از نیمی از خانواده‌هایی که زیرخط فقر قرار دارند حداقل یک نفر مشغول به کار است. اما مشکلی که وجود دارد درآمد پایین این فرد شاغل است که درآمدش کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و موجب شده که خانواده زیر خط فقر قرار بگیرد.

شیخی اظهار کرد: تا زمانی که از تولید داخل حمایت اساسی نشود نمی‌توان با خط فقر مقابله کرد. زیرا تولید داخل به معنای اشتغال‌زایی و درآمدزایی بیشتر است. همان شعاری که سال‌هاست شنیده می‌شود اما قدمی واقعی برای اجرایی کردن آن برداشته نمی‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.