تولید ماده‌ اولیه داروی باروری در کشور

تولید ماده‌ اولیه داروی باروری در کشور

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید ماده اولیه داروی مکمل دارویی بارداری شدند.

علی دسترس، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به فرآیند تولید فرآورده هورمونی ایران‌ساخت برای کمک به باروری بانوان، گفت: آن‌چه در داروی پروژسترون دنبال می‌کنیم، ماده اولیه و هم محصول نهایی است. دارویی که برای جلوگیری از سقط رحم از هفته ششم بارداری استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: تجویز مکمل پروژسترون بنا به دلایلی از جمله ناتوانی بدن در تولید این هورمون صورت می‌گیرد، رابطه‌ای حیاتی بین ترشح این هورمون و بارداری وجود دارد، به‌طوری‌که تمام بانوانی که تمایل به بارداری دارند، به پروژسترون برای آماده‌سازی رحم و جایگزینی سلول نیاز دارند.

دسترس خاطرنشان کرد: دارویی که در ایران تولید می‌شود، کاملا بومی و قابل رقابت با محصولات مشابه جهانی است. بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه این دارو در چین و آمریکا و ۱۰ درصد مابقی نیز در هند و ایران تولید می‌شود. سهم هند از این میزان بسیار پایین است و در دو سال اخیر نیز هیچ تولیدی در این زمینه نداشته است

وی ادامه داد: بنابراین درحال‌حاضر، تنها سه کشور در جهان مواد اولیه این دارو را تولید می‌کنند که ایران نیز در شمار آن‌ها قرار دارد. همین موضوع ظرفیتی را برای صادرات این فرآورده دارویی ایران‌ساخت به سایر کشورها فراهم کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این که ماده اولیه داروی پروژسترون ما در حالی‌که می‌تواند نیاز کشور را به‌طورکامل رفع کند، با تداوم این روند می‌توانیم صادرات خود را از ابتدای سال آینده آغاز کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر، نیاز داخلی این دارو ۱۲ تن در سال است که با افزایش این میزان به ۱۴ تن تا پایان سال، ۲ تن مازاد تولید، به کشورهای دیگر صادر می‌شود. کشورهای اروپایی از اصلی‌ترین مشتریان این فرآورده دارویی هستند.

وی یادآور شد: این محصول دانش‌بنیان برای ۹۲ نفر به شکل مستقیم ایجاد اشتغال کرده و حدود ۲۰ میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، دسترس، حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را در تولید فرآورده‌های دارویی ایران‌ساخت اثربخش دانست و افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه ورود به بحث، عالی عمل کرد و حمایت‌های فراوانی از ما داشت. ضمن اینکه چندی پیش وام ۲۰ میلیاردی با سود ۱۲ درصد به ما اختصاص داد که شرایط مطلوبی را برای تداوم تولید این محصول دانش‌بنیان فراهم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.