صفحه اصلی / اسلایدر / ۷۰ درصد تهرانی ها زیر خط فقر مسکن
۷۰ درصد تهرانی ها زیر خط فقر مسکن

نرخ جمعیت زیر خط فقط مسکن ایران ۸/۱ برابر نرخ متعارف جهانی است

۷۰ درصد تهرانی ها زیر خط فقر مسکن

کسب و کار نیوز - طبق آمار رسمی به ثبت رسیده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی، نرخ جمعیت زیر خط فقط مسکن در ایران ۸/۱ برابر نرخ متعارف جهانی است. ۴۰ درصد از خانوار ایرانی نیز زیر خط فقر مسکن بسر می‌برند. خانواده‌هایی که بیش از ۳۰ درصد هزینه ماهانه یا سالانه خود را صرف اجاره بها و هزینه‌های مرتبط با تهیه مسکن می‌کنند فقیران مسکن محسوب می‌شوند این نرخ در تهران به ۷۰ درصد جمعیت استان رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش بی سابقه قیمت مسکن در سالهای اخیر موجب شد تا دسترسی مردم به خرید خانه هر روز سخت تر شود. این اتفاق در حالی رخ داده است که قدرت پرداخت اجاره بها نیز در میان مردم افت بسیار زیادی داشته است. دیگر کمتر خانواده ای را می توان پیدا کرد که از عهده مخارج بالای رهن و اجاره مسکن بخصوص در پایتخت بربیایند. هزینه های سرسام آور اجاره مسکن موجب شده تا انتظار ایرانی ها برای خانه دار شدن به یک قرت نزدیک شود. تا جایی که دیگر عمر بسیاری از مردم به خرید خانه کفاف نمی دهد. این در حالی است که کمترین دوره انتظار برای تهرانی ها برای خانه دار شدن به ۶۶ سال رسیده است.

به گفته یک کارشناس مسکن بیش از دو سوم تهران نشینان هزینه‌ای که برای اجاره بها و تهیه مسکن می‌دهند بیشتر از رقم پرداختی سایر کشور‌های دنیاست. فرید قدیری گفت: در ایران بر اساس آخرین آمار مربوط به سال ۹۸، یک زوج ساکن تهران حدود ۶۶ سال طول می‌کشد که خانه دار شوند، البته این موضوع، یک شرط محال هم دارد و آن اینکه نرخ مسکن با شرایط تورمی دستمزد آن فرد برابری داشته باشد و متاسفانه هیچگاه این اتفاق نمی‌افتد، زیرا نرخ مسکن همیشه بیشتر از تورم کشور است. وی افزود: مدت خانه دار شدن یک زوج در کشور به طور میانگین حدود ۳۳ سال و این در حالی است که در دنیا تعریف شده حدود ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشد تا یک فرد بتواند با پس انداز خود خانه دار شود.

یک کارشناس مسکن در رابطه با بلاتکلیفی مردم برای خانه دار شدن در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: شرایط تحریم ها، نقدینگی بیش از حدی که همچنان در حال افزایش است، ناکارآمدی بخش تولید و معلق بودن برجام کاملا بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است. دولت هم منابع آنچنانی ندارد که بخواهد اوضاع اقتصادی را بهتر کند؛ حداقل در کوتاه مدت نمی‌توان چندان امیدوار به بهبود اوضاع بازار مسکن بود.

حسن محتشم اضافه کرد: یکی از ابزارهای پیشرفت مسکن با توجه به اینکه دولت مسئله یک میلیون واحد را مطرح کرده و معتقد است که می‌تواند بسازد، به روز کردن تجارب گذشته است، یعنی اگر در دولت دهم مسئله اجاره‌داری مطرح و برداشته شد، می‌توانند آن را دوباره به روز و بازنگری کرده و همچنین معایب را مشخص و نقاط قوت را تقویت کنند.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور اعلام کرده که قرار است سالیانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار واحد توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود. دولت باید کاری کند که ۶۰۰ هزار واحد البته بدون دخالت مستقیم دولت به این عدد اضافه شود. به این صورت می توان به آینده بازار مسکن و خانه دار شدن مردم امید داشت.

محتشم گفت: بازار مسکن و اجاره مثل دیگر سطوح اقتصادی اینطور عمل نمی‌کند که ما دستور بدهیم افزایش نیابد و او اطاعت کند. کما اینکه دولت نرخ مجاز افزایش اجاره در تهران را ۲۵ درصد تعیین کرد اما قیمتها طی یک سال اخیر ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد کرده است. علت این است که تورم افزایش یافته، قیمت مسکن جهش کرده و مالکان انتظار دارند فاصله بین قیمت مسکن با نرخ اجاره‌بها برداشته شود. شاید مستاجران عزیز نسبت به این حرف من واکنش نشان دهند اما مکانیزم اقتصاد اینگونه عمل می‌کند. طی حدود سه سال گذشته از یک طرف جهش قیمت ارز منجر به رشد قیمت مسکن شده و از طرف دیگر به دلیل کاهش شدید معاملات با رکود ساخت‌وساز مواجه شده‌ایم. این موضوع هم به عاملی برای ایجاد فشار تقاضا در بخش خرید و اجاره منجر شد. با وجود ساخت‌وسازهایی که انجام می‌شود در شهر تهران، میزان عرضه جوابگوی فشار تقاضا نیست و بنابراین قیمت اجاره و فروش افزایش پیدا می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.