صفحه اصلی / اصناف / میثم شکری ساز از اهمیت MBA برای مدیران می‌گوید
میثم شکری ساز از اهمیت MBA برای مدیران می‌گوید

میثم شکری ساز از اهمیت MBA برای مدیران می‌گوید

مدرک مدیریت ارشد کسب‌و‌کار (MBA) می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌های شغلی خود را ارتقاء دهید، حقوق بیشتری دریافت کنید و در شغلتان پیشرفت کنید. MBA می‌تواند مهارت‌ها و دانش لازم برای شروع یک کسب و کار جدید را به شما ارائه دهد، بسیاری از کارفرمایان نیز برای استخدام افراد در موقعیت‌های مدیریتی و رهبری، به مدرک MBA نیاز دارند. ما در این مطلب، سخنان میثم شکری ساز مدیر عامل موفق هولدینگ پارس پندار نهاد درمورد اهمیت  MBAرا با شما به اشتراک می‌گذاریم.

آشنایی با مدرک MBA

دوره‌های MBA شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به کسب‌وکار از قبیل حسابداری، آمار، اقتصاد، ارتباطات، مدیریت و کارآفرینی هستند. برنامه‌های MBA نه تنها دانشجویان را برای کار در موسسات مالی آماده می‌سازند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کنند تا در موقعیت های مدیریتی مشغول به کار شوند یا خودشان بتوانند بنیانگذار یک استارتاپ باشند.

تحصیل در مقاطع بالای دانشگاهی، به منزله‌ی یک پایه‌ی محکم عمل می‌کند، اما مدرسه‌ی کسب‌و‌کار به دنبال کسب نتایج حرفه‌ای در دنیای واقعی است. به همین دلیل است که بسیاری از مدارس کسب‌وکار در هنگام تصمیم‌گیری برای پذیرش دانشجویان، به تجربیات کاری مرتبط آن‌ها در این زمینه اهمیت می‌دهند. به عنوان مثال، برنامه‌های EMBA (مدیریت اجرایی) به طور خاص برای افرادی در رنج سنی ۳۳ تا ۳۵ سال طراحی شده‌اند که قبلاً در وظایف مدیریتی فعالیت داشته‌ یا رهبری نیروی کار را بر عهده داشته‌اند.

مزایا و معایب MBA

مدرک MBA تنها زمانی ارزش هزینه، زمان و تلاشتان را دارد که قصد داشته‌ باشید در یک زمینه‌ی مرتبط با کسب‌و‌کار فعالیت کنید، مثلاً بخواهید یک شرکت را مدیریت یا تأسیس کنید. ممکن است که MBA برای کسانی که در سایر صنایع و مشاغل فعالیت می‌کنند چندان مفید نباشد، البته مگر اینکه وظیفه‌ی مدیریت یا رهبری آن شغل را برعهده باشند.

همه‌ی مدارک MBA با هم برابر نیستند و تعداد دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌وکاری که دوره‌های آموزشی MBA را ارائه می‌دهند روز به روز در حال افزایش است و این باعث شلوغی فضا شده و قدرت تصمیم‌گیری را کاهش داده است. دقت کنید که حتماً مدرک خود را از یک برنامه‌ی معتبر دریافت کنید، وگرنه ممکن است که مدرکتان آنطور که انتظار داشتید برایتان مفید واقع نشود و ارزش چندانی نداشته باشد. بدیهی است که کارفرمایان ترجیح می‌دهند کسی را استخدام کنند که مدرک خود را از یکی از مدارس کسب‌وکار برتر کشور به دست آورده باشد، نه اینکه آن‌ را از یک مربی ناشناس به صورت آنلاین دریافت کرده باشد. شرکت در مدارس درجه‌ی ۲ یا ۳، فقط زمان، پول و فرصتتان را هدر می‌دهد پس در انتخاب برنامه آموزشی خود دقت کنید.

همچنین کارفرمایانی که به دنبال استخدام مدیران هستند می‌دانند که یک مدرک MBA به تنهایی این قدرت را ندارد که شما را به یک گزینه‌ی ایده‌آل تبدیل کند. برخی از افراد معتقدند که کسانی که همراه با مدرک MBA به یک موقعیت مدیریتی دست یافته‌اند، بدون مدرک هم می‌توانستند از پس انجام این کار بر بیایند. علاوه بر این، اگر افراد دارای نقاط ضعف و عیب‌های دیگری باشند نمی‌توانند فقط با داشتن مدرک MBA در میان سایر رقبای خود پیروز شوند، مثلاً اگر شخصی کندذهن و ناسازگار باشد یا رفتار رئیس مآبانه‌ای داشته باشد، دیگر مدرک MBA  نمی‌تواند چندان به وی کمک کند.

در حالی که بسیاری از کارآفرینان دارای مدرک MBA هستند، اما استارتاپ‌ها همیشه به دنبال این نیستند که دارندگان مدرک MBA را استخدام کنند. بلکه بیشتر آنها به دنبال استخدام مغزهای متفکری هستند که در خارج از چارچوب فکر می‌کنند و می‌توانند نوآوری کنند و دیدگاه متفاوتی را ارائه دهند.

مدرک MBA می‌تواند در گرفتن مصاحبه‌های شغلی به شما کمک کند، اما تضمین نمی‌کند که حتماً در آن شغل پذیرفته شوید. از سوی دیگر، افرادی که در حال حاضر دارای تجربیات کاری هستند و به دنبال تقویت و ارتقاء شغل خود هستند می‌توانند با شرکت در یک برنامه‌ی پاره‌وقت MBA یا شرکت در یک برنامه‌ی EMBA، مسیر رشد و ارتقاء شغلی‌شان را هموار کنند.

مزایا

  • دارندگان مدرک MBA می‌توانند حقوق بالاتری را دریافت کنند؛
  • اگر مدرک MBA خود را از یک مدرسه درجه یک کسب کنید، قدرت رقابت خود را افزایش خواهید داد؛
  • مدرک MBA می‌تواند مهارت‌ها و دانش لازم برای پیشرفت در کارتان را به شما ارائه دهد.

معایب

  • داشتن مدرک MBA لزوماً شما را به یک گزینه‌ی ایده‌آل برای استخدام تبدیل نمی‌کند؛
  • شرکت در مدارس آنلاین یا مدارس ناشناخته، فایده‌ای برایتان نخواهد داشت و توجه کسی را به شما جلب نمی‌کند.
  • اگر قصد ندارید که در یک کسب‌وکار یا زمینه‌ی مرتبط با مدیریت فعالیت کنید، پس ارزشش را ندارد که به دنبال کسب مدرک MBA باشید.

جایگزین های مدرک MBA

کسانی که علاقه‌ای به MBA ندارند اما می‌خواهند در دوره‌ای شرکت کنند که در زمینه‌ی امور مالی، تجاری یا مدیریت برایشان مفید باشد می‌توانند در برنامه‌های جایگزین‌ MBA شرکت کنند. مثلاً دوره‌ی ارشد مدیریت مالی فقط مربوط به امور مالی است و تکمیل آن تنها یک سال طول می‌کشد. فارغ‌التحصیلان این دوره، مهارت‌هایی را در زمینه‌ی تجارت، سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی‌ یا مدیریت ریسک کسب خواهند کرد.

سخن آخر

کسب مدرک MBA می تواند مسیر شغلی افراد را ارتقا دهد یا در دستیابی به یک شغل پردرآمد به آن‌ها کمک کند. معمولاً هزینه‌هایی که برای کسب این مدرک می‌پردازید تنها در صورتی ارزشش را خواهند داشت که مدرک خود را از یک مدرسه‌ی کسب‌وکار معتبر و درجه یک دریافت کنید و مسیر شغلیتان نیز مربوط به کسب‌وکار و مدیریت باشد. اکثر دانش‌آموزانی که از مدارس کسب‌و‌کار فارغ‌التحصیل شده‌اند، تجربیات بسیار مثبتی را از مدرک MBA خود گزارش داده‌اند و معتقدند که این مدرک ارزش بسیار زیادی برای آن‌ها داشته است.

اگر کسی نمی‌تواند از پس هزینه‌های این دوره‌ها بر بیاید یا نمی‌تواند در یک برنامه‌ی معتبر و درجه یک ثبت‌نام کند یا وقت لازم برای کار و تحصیل همزمان را در اختیار ندارد، خوشبختانه گزینه‌های دیگری وجود دارند که با صرف زمان و هزینه‌ای کمتر، مهارت‌های لازم را به افراد می‌آموزند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تجهیز واحدهای نظارت و بازرسی اتاق های اصناف به ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص موتورسیکلت‌های ویژه بازرسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.