صفحه اصلی / سرخط خبرها / بازنگری در فرآیند تولید خودرو
بازنگری در فرآیند تولید خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

بازنگری در فرآیند تولید خودرو

سرمقاله:

افزایش تولید خودرو از لحاظ فنی امکان پذیر است. چراکه صنعت خودرو تجربه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال را نیز داشته است. بنابراین افزایش تولید خودرو هرچند از باب ظرفیت روی کاغذ شدنی است، ولی هم با چالش بازار فروش مواجه است و هم نیازمند سرمایه‌گذاری جدید است. واقعیت این است که وجود ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگها نشان دهنده اختلالات جدی در فرآیند تامین قطعه است.

بهتر است این فرآیند تولید بازنگری شود تا ناقص سازی افزایش پیدا نکند. تولید ناقص به شدت در فرآیند انضباط مالی سازمانها اختلال ایجاد خواهد کرد. این طرح اگر قرار است اجرایی شود باید منابع مالی آن مشخص باشد. در حال حاضر هم منابعی جز منابع بانکها نداریم. بانک هایی که خود ورشکسته هستند و برای تامین مالی وام های خرد نیز دچار مشکل شده اند. بنابراین این اقدام برابر می شود با  اضافه برداشت از منابع بانکها که به تورم بی حد و حساب منجر خواهد شد. با اضافه برداشت از منابع بانکی تورم بالا می رود و بر تمام بخش های دیگر اقتصاد نیز نفوذ خواهد کرد. شبکه بانکی در همه جای جهان حامی صنایع مهم است و معمولا بانک ها تامین کننده سرمایه های در گردش صنایع مادر هستند، اما متاسفانه شبکه بانکی ایران در تعریف مفاهیم مربوط به صنایع کشور، رویکرد درستی ندارد.

وزیر صمت حتی اگر قول ثبات قیمتها را هم می داد عجیب بود چه برسد به این اینکه اعلام کند خودرو ارزان خواهد شد. صحبت ایشان شدنی نیست. مسئله تورم در ایران مسئله عرضه نیست. چون ما مشکل عرضه نداریم. مسئله تورم مسئله عمومی است. ما مشکلی در تامین کالا نداریم. بنابراین نمی توان با افزایش عرضه مسئله تورم را حل کرد. قول ایشان یعنی تورم منفی در بازار خودرو. این اتفاق در برابر تورم بالای مثبت اقتصاد ایران غیرقابل تحقق است.

بهتر است ایشان با کسانی که این برنامه و قول ها را می دهند اتمام حجت کند که در صورت عدم تحقق این طرحها، چه اتفاقی قرار است برای صنعت خودروی کشور بیفتد. این وعده به مثابه انداختن پوست موز زیر پای صنعت خودرو است. در بهترین حالت اگر به ثبات قیمتها در بازار خودرو برسیم شانس بزرگی آورده ایم. به نظر می‌رسد مجموعه تحت مدیریت وزیر صمت، نیازمند بازنگری سریع و فوری در تیم مشاورین و همراهان خود است تا از خطر مواجهه با سونامی ورشکستگی خودروسازان و فشار انتقادات اجتماعی و مردمی رها شود.

از طرفی دیگر قیمتها هم باید در حاشیه بازار عرضه تعیین شود. کارخانجات نباید اسیر قیمت دستوری شوند. افزایش تولید خودرو در شرایط فعلی یعنی درگیر کردن دیگر صنایع به قیمت گذاری دستوری. سعی دارند قیمت فولاد و پتروشیمی را دستوری کنند تا ضرر و زیان خودروسازان را جبران کنند. ضرر خودروسازان را نمی شود با نابودی دیگر صنایع جبران کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.