صفحه اصلی / اسلایدر / ۳۰ میلیون نفر در فقر مطلق
۳۰ میلیون  نفر  در فقر مطلق

بر اساس گزارش وزارت کار، از هر سه ایرانی یک نفر در فقر مطلق زندگی می کند

۳۰ میلیون نفر در فقر مطلق

کسب و کار نیوز- در حالی خط فقر در کشور 10 میلیون تومان اعلام شد که بر اساس آمار منتشر شده 30 میلیون نفر زیر خط مطلق فقر قرار دارند. متورم بالای دور از انتظار در یک سال اخیر موجب شد تا بسیاری از مردم نه تنها به زیر خط فقر سقوط کنند که بسیاری از آنها از فقر مطلق رنج ببرند و روز به روز بر این تعداد نیز افزوده شود. در سالهای اخیر، مساحت زیر خط فقر به شدت افزایش یافته تا جایی که از هر سه نفر در ایران، یک نفر فقیر است؛ تازه باید در نظر داشته باشیم که در این پایش، شاغلان فقیر را در نظر نگرفته‌اند؛ که اگر در نظر گرفته شود، از آن دو نفر، یک نفر دیگر نیز قطعاً فقیر واقعی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گزارشی اعلام کرد که تا سال ۹۹، ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در فقر مطلق زندگی می‌کردند. معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گزارشی اعلام کرد که تا سال ۹۹، ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در فقر مطلق زندگی می‌کردند.

بر پایه این گزارش، با توجه به اینکه خط فقر در سال ۹۹ با افزایش ۳۸ درصدی به یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان رسیده بود انتظار می‌رفت تا پایان این سال و با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور و خروج حدود دو میلیون نفر از بازار کار، تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی می‌کردند از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر برسد. بر این اساس اگر میانگین ۳.۲۴ برای هر بعد خانوار در نظر گرفته شود (همان رقم اعلام شده در گزارش وزارت کار) برآورد می‌شود حدود ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

یک کارشناس بازار کار در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تورم بالا توانست به بسیاری از مردم آسیب های جدی وارد کند. این آسیب ها از ناتوانی در تهیه کمترین مایحتاج زندگی گرفته تا خدمات بهداشتی و درمانی است.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: هزینه های زندگی چندین برابر درآمدهاست و همین موضوع خانوارها را تحت فشار بسیار بالایی قرار داده است. کارگران، بازنشستگان و مردم عادی به زیر خط فقر سقوط کرده اند و فقر مطلق تهدیدی جدید و جدی برای آینده است.

به گفته حاج اسماعیلی دردوران کرونا بسیاری از مردم اعم از کارگران واحدهای تولیدی و کارگران فصلی از کار بیکار شدند و حتی از کمترین درآمد نیز برخوردار نبودند. بیمه ها از ارایه خدمات به این افراد نیز سرباز زدند تا وضعیت فقر به بدترین شکل ممکن در کشور دیده شود. تورم در دو بخش، خوراکی‌ها و مسکن، دمار از روزگار مردم علی الخصوص پنج دهک پایین درآمدی درآورده است. به همین دلیل است که نرخ محرومیت از سال ۹۶ تا ۹۹، شیب به مراتب بیشتری داشته چراکه در این سه سال، تورم خوراکی‌ها و مسکن، به شدت افزایش یافته است. فقط در بخش مسکن، در یک بازه دو سال و نیمه‌ منتهی به زمستان ۹۹، یک تورم حداقل ۵۰۰ درصدی داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: هر روز فاصله بین دستمزد و حداقل هزینه‌های خانوار بیشتر و بیشتر می‌شود. متاسفانه تعیین سبد معیشت خانوار در طول سال‌های گذشته نتوانسته کمکی به بهبود سطح زندگی جامعه کارگری کند و تقریبا می‌توان گفت که مکانیزم اثر‌گذاری نبوده است. ما باید به دنبال اهرمی باشیم که با اتکا به آن دولت موظف به تعیین منطقی حقوق کارگران شود.

وی ادامه می‌دهد: اعداد مختلفی برای خط فقر اعلام می‌شود. اما معمولا بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است. صرف نظر از این رقم تعداد خانوارهایی که به زیر خط فقر سقوط می‌کنند، هر سال بیشتر می‌شود. کمیته امداد ۸ سال پیش تنها ۲ میلیون نفر را تحت پوشش داشت اما حالا به ۳۰ میلیون نفر خدمات ارایه می‌دهد. دولت خود ۶۰ میلیون نفر را واجد حمایت و دریافت یارانه می‌داند. همه این آمارها نشان می‌دهد که ما از خط فقر در کشور غفلت کردیم.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.