شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ، در برخی مسیرهای هوایی به عنوان مثال مسیر هوایی تهران به بجنورد شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ بلیط هستیم. در حالی تا چند ماه گذشته نرخ بلیت یک طرفه این مسیر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسید که در حال حاضر این قیمت به ۹۹۸ تا یک میلیون و ۹۰ هزار تومان افزایش یافته است. این بدان معناست که برای مسافرت به این شهر باید بیش از ۲ میلیون تومان بلیت هواپیما برای مسیر رفت و برگشت هزینه شود. این اتفاق در بسیاری دیگر از مقاصدهوایی نیز افتاده است.
اتفاق جدیدی که رخ داده این است که ایرلاینها به تازگی اقدام به افزایش قیمت دوباره بلیت هواپیما در روزهایی خاص کردهاند. به گفته مسافران حتی با این وجود پروتکلهای بهداشتی مانند محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر را هم رعایت نمیشود. به گونه ای که اگر این شرکتهای هواپیمایی تا دیروز قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران- مشهد را یک میلیون و ۷۸ هزار تومان میفروختند حالا برخی از آنها به راحتی قیمت را دوباره تا بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بالا بردهاند اما خبری از برخورد با آنها نیست. حتی در برخی روزها و ساعات قیمتهای عجیب و غریب دو میلیون تومانی پروازهای چارتر شده این مسیر هم به چشم میخورد.
همچنین قیمت بلیت پروازهای تهران- اهواز هم تا بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت بلیت پرواز تهران- بندرعباس هم تا بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. به هر ترتیب مشخص نیست که چرا هر روز شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما را هرطور که دلشان بخواهد افزایش میدهند و در این میان نظارت براین تخلفات هم موثر نبوده است. البته طی ماهها و روزهای گذشته اظهارات مختلفی از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و حتی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده که با این افزایش قیمتها مخالفت کردهاند. اما به گفته یک نماینده مجلس طبق پیگریهای کمیسیون عمران تایید شد که افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی است و به صراحت اعلام میکنیم که این افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی است اما در نهایت اجرای آن باید توسط دولت و وزارات راه باشد اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. تصور ما این است که این رفتار وزارت راه و شهرسازی افزایش قیمت بلیت هواپیما را پذیرفته است.
یک نماینده مجلس در رابطه با گرانی بی سابقه بلیت هواپیما در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما کاملا غیرقانونی بوده و اینکه وزارت راه و شهرسازی علاقه ای به کنترل وضعیت پیش آمده ندارد، جای تعجب بسیاری دارد. قیمت بلیت هواپیما رشد بسیاری داشته و متاسفانه فاصله گذاری ها نیز رعایت نمی شود. در این بین هم سلامت مردم در خطر است و هم از نظر اقتصادی فشار زیادی را متحمل می شوند.
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اضافه کرد: با شروع بحران کرونا هم نیاز به مسافرت های هوایی افزایش یافت و هم ایرلاین ها ناچار به حفظ فاصله میان مسافران شدند. سفرهای هوایی به دلیل کاهش میزان ساعت رسیدن به مقصد انتخاب بسیاری از مسافران شد و اینگونه نیست که به دلیل زیان ایرلاین ها افزایش غیرمنطقی قیمتها را داشته باشیم. همچنین پس از مدتی شاهد هستیم دیگر آنگونه که شایسته است فاصله گذاری در هواپیماها رعایت نمی شود و تمام ظرفیت صندلی ها فروخته می شود. بنابراین افزایش غیرمنطقی و سرسام آور قیمت بلیت هواپیما اصلا توجیهی ندارد.
به گفته این نماینده مجلس در روزهای اخیر انتقادهای بسیاری در رابطه با گرانی بلیت هواپیما وجود داشته و مسئولان مربوطه می بایست تکلیف این موضوع را هر چه سریعتر روشن کنند. متاسفانه مسئولان در برابر این افزایش قیمتهای غیرقانونی به چند مصاحبه اکتفا میکنند. افرادی هم به دنبال این بودند که بتوانند مجوز افزایش قیمت را در دولت دوازدهم بگیرند تا در دولت جدید این کسی نتواند جلوی آن را بگیرد. سال گذشته قیمت بلیت را به بهانه اجرای پروتکلهای کرونایی و پذیرش با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما افزایش دادند امسال دوباره به همان دلیل قیمتها را بدون تایید دولت بالا بردند.