صفحه اصلی / اقتصادی / زد و بند علت اصلی رکود اقتصادی
زد و بند علت اصلی رکود اقتصادی

يك استاد دانشگاه مطرح كرد:

زد و بند علت اصلی رکود اقتصادی

خیرخواهان، استاد اقتصاد دانشگاه و مترجم کتب اقتصادی سیاسی در تشریح علل دوره‌های رونق و رکود اقتصادی در محیط پرزد و بند گفت: وجود زد و بندهای اقتصادی وبه دنبال آن نوسانات شدید نرخ رشد اقتصاد اجازه نمی دهد سطح درآمد و رفاه مردم بهبود محسوسی پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره وری ایران جعفرخیرخواهان استاد دانشگاه ،مترجم کتب اقتصادی سیاسی وهمکارپژوهشی مراکزتوانمندسازی حاکمیت و جامعه در یازدهمین همایش ملی بهره وری ایران که روزهای ٢۶ و ٢٧ مهرماه ١۴٠٠ از سوی انجمن بهره وری ایران همزمان به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد، با تشریح علل دوره های رونق و رکود اقتصادی در محیط پرزد و بند گفت: اقتصاد علم کمیابی است که که در کنار توجه به نکات مثبت مباحث موضوعات منفی و تهدیدات را نیز مورد توجه قرار می دهد .
وی با بیان اینکه ویژگی مهم اقتصاد ایران در تاریخ معاصر نشان دهنده دوره های پرنوسان رشد اققصادی است، تصریح کرد: در ایران شاهد نرخ رشد بالای اقتصادی هم بوده ایم اما این رشد بالا دوام نداشته و شاهد افول رشد اقتصادی بوده ایم به طوری که این عدد مجدد با یک افزایش روبرو بوده است.
این استاددانشگاه با تاکید براینکه این نوع چرخه رونق و رکود ویژگی دائمی و تکراری همه کشورهای در حال توسعه است خاطرنشان کرد:وقتی نرخ منفی ۶درصد ناگهان به مثبت ۱۲ درصد تبدیل می شود اما تضمینی برای حفظ و تداوم آن وجود ندارد چنین نوسانی اجازه نمی دهد سطح درآمد و رفاه مردم بهبود محسوسی پیدا کند.
وی اظهار کرد: میانگین نرخ رشد ناچیز و پایین اقتصاد ایران به دلیل نداشتن نرخ رشد بالا نیست بلکه وقوع نرخ های رشد منفی است که اقتصاد را بسیار عقب رانده و بیشتر تلاشها و برنامه ریزیها برای ارتقای بهره وری و برقرار قواعد و نهادهای کارآمد را از بین می برد.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در مقابل چنین کشورهایی تعداد اندکی از کشورهای توسعه یافته ای نیز هستند که نرخ رشد پیوسته ثابت با میانگین ۲تا۳ درصد هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت داشته اند و اگر بخواهیم تفاوت عملکرد آنها را بررسی کنیم طبق “چاچوب مفهومی زد و بند” در کشورهای گروه اول یا در حال توسعه “زد و بند “و به اصطلاح ساخت و پاخت حاکم است درحالی که در کشورهای گروه دوم یا همان توسعه یافته قاعده و قانون حاکم است.
به گفته خیرخواهان، در محیط زد و بند توافقات و سرمایه گذاری ها به شکل تبعیض و غیرشفاف و براساس روابط سیاسی اجرا می شود و رابطه با صاحبان قدرت ، اعمال نفوذ و رشوه تعیین کندده موفقیت و پیشرفت آنهاست.
این استاد دانشگاه با تاکید براینکه فضای سیاسی برتصمیمات اقتصادی تاثیر می گذارد خاطرنشان کرد: گروههای قدرت خواهان ایجاد انحصار و حمایت های ویژه به نفع خود هستند و موانع لذا هزینه‌های فعالیت برای بقیه عوامل اقتصادی افزایش می یابد و به نابرابر شدید، افول اقتصادی، نارضایتی و اعتراض های عمومی و حتی آشوب منجر می‌شود.
وی در بیان راه حل این موضوع عنوان کرد: تبدیل نهادهای غیررسمی به قواعد و قوانین شفاف، بازکردن و رقابتی کردن کل اقتصاد برای ورود و فعالیت بخش های در حاشیه مانده از راهکارهای موثر در اصلاح فضای زد و بند است تا با افزایش دائمی بهره وری و نوآوری به رشد پیوسته و متناسب اقتصادی نائل شویم که این امر به نوبه خود به کاهش نوسانات زیان بار اقتصادی میشود .

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.