صفحه اصلی / اصناف / برندها / اولین کافه علم جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ برگزار شد
اولین کافه علم جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱  برگزار شد

با حضور برگزیده مقیم کشورهای اسلامی

اولین کافه علم جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ برگزار شد

کافه علم جایزه مصطفی(ص) با موضوع فیزیک و ماده تاریک با حضور یحیی تیعلاتی، برگزیده مقیم کشورهای اسلامی چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) در اولین روز از هفته جایزه مصطفی(ص) 2021 برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس؛ یحیی تیعلاتی، استاد فیزیک دانشگاه محمد پنجم در رباط و برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص)، در یک گفتگوی علمی غیر رسمی در مورد کار تحقیقاتی خود با عموم مردم شرکت کرد.

این دانشمند مراکشی درباره مشارکت خود در همکاری های بین المللی مانند LGC برای شورای تحقیقات هسته ای اروپا (CERN) و ANTARES در توسعه تلسکوپ های KM3NeT توضیح داد.

تیعلاتی تلاشهای تیم تحقیقاتی خود را برای جمع آوری TeV14 برای تولید ذرات جدید بوسیله شتاب دادن و برخورد پروتونها شرح داد.

وی در ادامه در مورد فعالیتهای خود بر روی نوترینوها (ذراتی ناشناخته و رازآلود)، و تلاش های تیم برای جستجوی تک قطبی های مغناطیسی و نیز جستجوی هسته ها (ذرات پایدار از ماده عجیب کوارک)، صحبت کرد.

تیعلاتی همچنین به کاربردهای این علم در زندگی روزمره، مانند شبکه جهانی وب (که با شورای تحقیقات هسته ای اروپا آغاز شد) و پرتودرمانی اشاره کرد.

او به طور خاص به رادیوتراپی FLASH اشاره کرد که شامل قراردادن بیماران سرطانی در معرض تابش با دوز بالای اشعه است.

تیعلاتی خاطر نشان کرد: این نوع پرتودرمانی در بین دانشمندان مسلمان بسیار کم مورد بررسی قرار گرفته و تحقیقات بسیار کمی بر روی آن انجام شده است.

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) همچنین در سخنرانی خود به محمد عبدالسلام، فیزیکدان نظری مسلمان پاکستانی و برنده جایزه نوبل، که در مدل ذرات اولیه شرکت کرده بود، ادای احترام کرد.

وی با فروتنی به این واقعیت اشاره کرد که با وجود سالها تحقیق و فناوریهای فراوان، “مایه تاسف است که ما از موضوعات پیرامون خود اینقدر کم درک میکنیم.” درک دانشمندان از ماده ۵ درصد است، در حالی که تیعلاتی می گوید: “ماموریت ما این است که ۹۵ درصد ماده را دریابیم.”

وی در پایان گفت: ماموریت اصلی ما پیشرفت علم است. ما سیاسی بازی نمی کنیم و هیچ قولی نمی دهیم، اما تلاش زیادی در تحقیقات خود انجام داده ایم.”

این رویداد که محیطی غیر رسمی برای مشارکت عمومی و علم فراهم کرده بود، میزبان کارشناسان دانشگاه تهران برای سخنرانی در مورد ماده تاریک بود.

تاریخ فیزیک و تعامل اولیه انسانها با آن

کاظم عزیزی، استاد فیزیک دانشگاه تهران در ادامه در مورد تاریخ فیزیک و تعامل اولیه انسانها با آن قبل از گالیله، نیوتن و ماکسول صحبت کرد. فیزیکدانان اخیر و نظریه های پیشرفت آنها منجر به چیزی شد که ما امروزه به عنوان علم فیزیک مدرن می شناسیم.

به گفته عزیزی، رویکرد کلاسیک این فیزیکدانان به علم فیزیک تا اوایل قرن بیستم در پاسخ به سوالات جدید در حال ظهور نبود و مفهوم زمان و مکان تغییر کرد که منجر به دوره جدیدی از فیزیک شد.

سپس، نسبیت خاص و عام اینشتین ظهور کرد و بعدها نظریه میدان کوانتومی، فیزیک ذرات را تغییر داد.

کشف موج گرانشی در سال ۲۰۱۵ و اولین تصویر از سیاهچاله در سال ۲۰۱۹ از جدیدترین دستاوردهای فیزیک بود.

عزیزی با بیان اینکه “اخبار شورای تحقیقات هسته ای اروپا نشانه های جدی فیزیک جدید را نشان میدهد، زیرا یکی از مهمترین اهداف فیزیک ارائه نظریه ای درباره همه چیز برای توضیح همه رویدادها به صورت یکپارچه است” سخنان خود را خاتمه داد.

همچنین سارا خطیبی از دانشگاه تهران اشاره کرد که مدل استاندارد فیزیک ذرات، که از سال ۱۹۷۴ نظریه پذیرفته شده است، کافی نیست. زیرا این مدل قادر به محاسبه مشاهدات تجربی، مانند عدم تقارن باریون، ماده نوترینوها و ماده تاریک نیست. بنابراین، نظریه های بنیادی تری مورد نیاز است.

در مورد ماده تاریک، خطیبی اذعان کرد که “اثرات گرانشی شواهد قانع کننده ای برای حضور ماده تاریک در جهان ارائه می دهد. تلاش های نظری و تجربی برای شناسایی ماده تاریک در حال انجام است.”

غلامحسین حقیقت، پژوهشگر فوق دکتری موسسه تحقیقات علوم بنیادی، این رویداد را با سخنرانی در مورد کار تحقیقاتی خود در دانشکده ذرات و شتابدهنده در این موسسه به پایان رساند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.