صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / یک بام و دوهوا درباره قیمت بلیت هواپیما
یک بام و دوهوا درباره قیمت بلیت هواپیما

یک بام و دوهوا درباره قیمت بلیت هواپیما

در حالی که در ماه‌های گذشته قیمت بلیت هواپیما دستخوش تغییرات و افزایش خودسرانه از سوی ایرلاین‌ها شد و تا کنون بلاتکلیف مانده است، روز گذشته اظهارات حدیدی از سوی مسئولان مطرح شد که ابهام را در این باره بیشتر می‌کند.

به گزارش ایسنا، از تیر ماه امسال شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت پروازهای داخلی را تا بیش از ۳۰ درصد افزایش دادند در حالی که آن‌ها هیچ مجوزی برای این اقدام خود نداشتند و تا کنون نیز توضیحی به رسانه‌ها و مردم بابت این تصمیم‌ خودسرانه‌شان اعلام نکردند.

البته در این مدت اظهارات بسیاری از سوی مسئولان از محمد اسلامی- وزیر سابق راه و شهرسازی تا روسای قبلی و کنونی و دیگر مدیران سازمان هواپیمایی کشوری درباره غیرقانونی بودن این اقدام ایرلاین‌ها، عواقب این تصمیم و هشدارهای متعدد به شرکت‌های متخلف برای بازگرداندن قیمت به نرخ مصوب آبان ماه سال گذشته مطرح شد اما هیچ تغییری در آشفته بازار پروازهای داخلی رخ نداد.

حتی شورای عالی هواپیمایی کشوری چندین جلسه با حضور وزیر سابق راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان ایرلاین‌ها برگزار کرد  که همه آن‌ها بی نتیجه ماند و تعیین تکلیف نهایی در این نشست‌ها به آینده‌ای موکول شد که گویا تا کنون زمانش فرا نرسیده است.

حالا و با روی کار آمدن وزیر جدید راه و شهرسازی هم خبر حدیدی در این باره نشده اما روز گذشته اظهاراتی مطرح شد که ابهاماتی درباره قیمت بلیت هواپیما به وجود آورد.

رستم قاسمی –وزیر راه و شهرسازی- روز گذشته در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه چرا تاکنون تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص نشده است و ایرلاین ها بدون داشتن مصوبه و اختیار قانونی اقدام به افزایش نرخ پروازهای داخلی کرده اند؟ اظهار کرد: قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم.

وی افزود: محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده است که هم اکنون در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا در حال بحث و بررسی برای اعمال تغییرات در این پروتکل ها هستیم.

اما ساعتی بعد اطلاعیه‌ای از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد. این سازمان در اطلاعیه خود اینگونه به مساله قیمت بلیت هواپیما اشاره کرد که «هرگونه تخطی از اجرای مصوبات، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها و سهل‌انگاری در این رابطه تخلف محسوب شده و شرکت‌هایی که از اجرای این مقررات خودداری کنند، این سازمان نسبت به مجوزهای پروازی آن شرکت‌ها اقدام خواهدکرد.

همچنین سازمان هواپیمایی کشوری هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار خود ندارد و شرکت‌های هواپیمایی موظفند در خصوص نرخ بلیت هواپیما، براساس تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورای عالی هواپیمایی عمل کنند و فروش بالاتر از سقف نرخ تعیین شده در جلسه مذکور، تخلف محسوب می‌شود.»

در حالی به این نکته دراطلاعیه تاکید شده بود که «هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم» که رستم قاسمی ساعتی قبل از آن گفته بود که اگر محدودیت‌هایی مانند پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی برداشته شود، قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا خواهد کرد.

البته سازمان هواپیمایی در این اطلاعیه به این مساله هم اشاره کرده بود که باید نرخ‌ها بالاتر از سقف تعیین شده نباشد اما طی ماه‌های گذشته هیچ کدام از ایرلاین‌ها نرخ نامه تعیین شده مصوب موجود را که به آبان ماه سال گذشته بر می‌گردد و امسال تنها کف قیمتی از دامنه مصوب حذف شد، رعایت نمی‌کنند و بر همین اساس مشخص نیست قرار است دقیقا با کدام شرکت هواپیمایی برخورد شود؟

در روزها و هفته‌های آتی و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای حذف تدریجی و هوشمند محدودیت‌های کرونایی، باید دید تکلیف رییس جدید سازمان هواپیمایی کی مشخص خواهد شد و گزینه اصلی احتمالی کی بر میز ریاست تکیه خواهد زد و از سوی دیگر باید منتظر ماند دید مسئول جدید بالاخره چگونه و کی تکلیف قیمت بلیت هواپیما را روشن می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.