به گزارش روابط عمومی انجمن بهره وری ایران، دکتر علینقی مشایخی استاد دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف در افتتاحیه یازدهمین همایش ولی بهره وری ایران که از سوی انجمن بهره وری ایران با موضوع نواوری، بهره وری و اقتصاد پیشرو در سالن همایش صندوق شکوفایی و نواوری در حال برگزاری است با طرح موضوع دخالت نمایندگان مجلس در قوه مجریه و اثار ان بر بهره وری و فساد گفت: برای بهره وری در یک نظام کارامد مدیران باید به وظایف خود در حوزه های برنامه ریزی، سازماندهی، تامین نیرپی انسانی، رهبری مجموعه و کنترل تمامی موارد واقف باشند.
وی افزود: طبق وظایفی که برای هر مجموعه تعریف می شود، وظایفه مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه حاکمیت و نمایندگان آن تصویب قوانین،تصویب برنامه و بودجه دستگاهها، تایید وزرا، نظارت بر عملکرد قوه مجریه. نظارت وحسابرسی در اجرای بودجه و استیضاح و برکناری وزرا و رییس جمهور است اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم دخالت های خارج از وظایف مجلس در امور قوه مجریه است.
وی افزود: دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران، دخالت در تعیین پروژه های خاص و محل اجرای آنها صرف نظر از توجیه اقتصادی، سفارش اعطای امتیاز و سهمیه به افراد خاص، سفارش برای استخدام و غیره برخی از این نوع دخالت های خارج از وظیفه مجلس است
این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد:
نتیجه این نوع دخالت ها و اهرم فشار که کاملا خارج از وظیفه محلس است به اختلال در وظایف مدیریتی دولت، پایین آمدن بهره وری و در نتیجه فساد منجر می شود که مشکلات معیشتی و اخلاقی واجتماعی نتیجه و پیامد فساد بوجود امده ناشی از اهرم فشار و دخالت های خارج از وظیفه مجلس ونمایندگان است.
وی گفت: با دخالت در عزل و نصب مدیران دولتی ، برنامه ریزی، سازماندهی، تامین نیروی انسانی، رهبری و کنترل مجموعه کاملا دچار نابسامانی شده و به کاهش اقتدار وزرا و مدیران ارشد سازمانها، دلسردی افراد شایسته، از بین رفتن شایسته سالاری، افزایش ایجاد رابطه برای ارتقا بجای تمرکز بر بهبود عملکرد، کم صلاحیتی و بی ثباتی در مدیریت و در نتیجه کاهش بهره وری می شود.
مشایخی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نتایج برخی از دخالت نمایندگان مجلس و دیگر سیاسیون خارج از قوه مجریه در عزل ونصب مدیران گفت: تغییر مکرر و زود هنگام مدیران شرکت سایپا و عزل و نصب ۷ مدیر عامل طی ۹ سال، تغییر مدیرعامل شستا هر ۹ ماه یک بار ، تغییر مدیر عامل پتروشیمی جم هر دو سال یک بار نتیجه برخی از این دخالتها بوده است.
وی اضافه کرد: همچنین نتیجه دخالت در تعیین پروژه ها نیز باعث می شود تا از یک سو پروژه در جای نامناسبی با افزایش هزینه همراه باشد از سوی دیگر به تخریب محیط زیست منجر شده همچنین با افزایش هزینه های حمل ونقل و کمبود منابع برای پروژه های اولویت دار همراه باشد.
این استاد دانشگاه ساخت فرودگاههای بلااستفاده، احداث بیمارستانهای بزرگ در مناطق کم جمعیت،احداث طرح های تولیدی در مناطق کم آب را برخی از مصادیق دخالت نمایندگان در اجرای پروژه های سفارسی عنوان کرد.
وی اظهار کرد:اعطای وام های کلان به افراد و مجموعه های فاقد صلاحیت، دادن سهمیه خودرو، فولاد به افراد خاص و تخصیص ارز دولتی به افراد خاص و سفارش شده نیز بخش دیگری از دخالت نمایندگان مجلس در اعطای امتیاز ات ویژه روی بهره وری است.
وی گفت: متاسفانه در سفارش برای استخدام نیز معضل دیگری است که بهره وری را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه کرده است.
مشایخی در پایان خاطرنشان کرد:برای جلوگیری از ایجاد فساد و افزایش بهره وری لازم است که جهت جلوگیری از دخالت نمایندگان در امور دولت یک منع قانون، شرعی و مدیریتی شکل بگیرد و دخالت نمایندگان با ایستادگی دولت و تحر یم دخالت نمایندگان اتفاق بیفتد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف:
لزوم تدوین منع قانونی دخالت نمایندگان مجلس در امور دولت
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید منع قانونی جهت جلوگیری از دخالت نمایندگان مجلس در امور دولت تدوین شود.