صفحه اصلی / اسلایدر / تکلیف مشترکانی که قبوض نجومی دریافت کرده اند چه می‌شود؟
تکلیف مشترکانی که قبوض نجومی دریافت کرده اند چه می‌شود؟

تکلیف مشترکانی که قبوض نجومی دریافت کرده اند چه می‌شود؟

کسب و کار نیوز- سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص حواشی مطرح شده پیرامون قبوض نجومی برق توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به شکایت برخی از مشترکان در خصوص نجومی بودن قبوض برق برخی از مشترکان گفت: بر اساس قانون، هزینه برق مصرفی مشترکان تا دو برابر الگو با تعرفه عادی مذکور محاسبه شده، اما مازاد بر آن با میانگین قیمت تمام شده انرژی‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

او  ادامه داد: به طور مثال اگر مشترکی ۷۰۰ کیلووات ساعت مصرف داشته باشد، تا سقف ۶۰۰ کیلووات ساعت آن با تعرفه عادی محاسبه و ۱۰۰ کیلووات ساعت آن با میانگین قیمت تمام شده انرژی تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

سخنگوی صنعت برق کشور تصریح کرد: مشترکان پرمصرف می‌توانند برای تامین برق مورد نیاز خود اقدام به احداث مولد‌های خورشیدی کوچک کنند یا آنکه هزینه برق مصرفی خود را بر اساس میانگین قیمت تمام شده انرژی‌های تجدیدپذیر بپردازند.

رجبی مشهدی اضافه کرد: مشترکانی که شکایت دارند در وهله اول میزان مصرف خود را نسبت به دوره قبل یا سال گذشته مورد قیاس قرار دهند، در غیر این صورت در سایت برق من یا در قسمت بررسی کنتور هم ثبت نام کنند تا در ظرف مدت یک هفته موضوع رسیدگی شود.
او اضافه کرد: متاسفانه افزایش قبوض برق امسال به دلیل آغاز زود هنگام فصل تابستان و نیاز استفاده از وسایل سرمایشی به خصوص کولر‌های گازی بود که باعث شد مصرف برق به شدت افزایش یابد.

رجبی مشهدی گفت: در عین حال دولت به منظور تشویق مشترکان به کاهش مصرف برق، مقرر کرد هزینه برق مشترکانی که مصرف آن‌ها تا سقف ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، رایگان محاسبه شود.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: در حال حاضر ۲/۶ درصد از مشترکان در کشور پرمصرف هستند به طوری که از این تعداد ۹۳ درصد قبض زیر ۵۰ هزار تومان برای آنان صادر شده است.
بر اساس این گزارش، در قبوض برق تابستان ۱۴۰۰ به دلیل گرمای قابل توجه، رقم‌های بالای قبض برق برای کمتر از ۲ درصد مشترکان بسیار پرمصرف دیده می‌شود که کاملا منطبق با مصرف آنهاست. مشترکانی که قبض برق بالایی دارند، باید علت را در میزان و نحوه مصرف برق خود جستجو کنند، چرا که تعرفه برق گروه پرمصرف بدون یارانه انرژی محاسبه می‌شود.

یکی از مهم‌ترین علت‌های مصرف بالای برق بخش خانگی در تابستان، استفاده از سیستم‌های سرمایشی متعدد و یا وسایل برقی غیراستاندارد است که مصرف برق چندبرابری را در خانوار رقم می‌زند، بنابراین برای تهیه لوازم خانگی حتما باید به برچسب انرژی هر محصول و میزان برق مصرفی آن توجه داشت.

مشترکانی که قبوض نجومی دارند کجا مراجعه کنند؟

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.