صفحه اصلی / اسلایدر / معاملات ارز در فاز احتیاط
معاملات  ارز در فاز احتیاط

بازار دلار به ثبات می رسد؟

معاملات ارز در فاز احتیاط

کسب و کار نیوز- قیمت دلار و قیمت یورو در بازار ارز مانند روز قبل گران شدند. قیمت دلار امریکا در بازار ارز تهران صعودی شد و ۲۷,۱۷۰ تومان به ۲۷,۲۰۰ تومان رسید. بسیاری از فعالان بازار ارز بر این باورند که ارز تا پایان سال روند صعودی ملایم خواهد داشت و خیلی نمی‌شود به ثبات بازار ارز اطمینان کرد مگر این‌که تغییری اتفاق بیفتد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، برخی از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند دلار دیگر به اخبار مثبت هم واکنشی نشان نخواهد داد اما در مقابل در برابر اخبار منفی تاثیرپذیری بالایی دارد. همین نوسانات همیشگی نرخ ارز بدون تاثیرپذیری از اخبار مثبت در هفته های اخیر نشان می دهد بازار ارز توسط بانک مرکزی مدیریت و کنترل می شود. بانک مرکزی نرخ ارز را تعیین می کند و به همین دلیل است که صرافی ها نیز تا روزانه تا یک ساعت مشخصی از روز نرخ ارز را ندارند.

یک کارشناس اقتصادی درباره وضعیت آتی بازار ارز می‌گوید: در شرایط کنونی، عرضه و تقاضاست که روی بازار ارز موثر است. در واقع اگر عرضه کافی نباشد، تقاضا در بازار بالا می‌رود و در صورتی بازار به تعادل خواهد رسید که سمت عرضه تحریک شود. بر همین اساس، خبرهایی همچون انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی دولت، روی بازار هیچ اثری ندارد.

علی قنبری می‌افزاید: در عین حال، خبرهایی که از مذاکرات وین به گوش می‌رسد، تاکنون چندین بار تکرار شده است و خیلی اطمینانی به حل مسایل و مشکلات وجود ندارد، بنابراین هیچ دلیلی برای کاهش نرخ دلار وجود ندارد. در شرایط کنونی دولت باید روی بخش تقاضا در بازار ارز کنترل داشته باشد، یعنی باید تقاضای ارز را محدود کند.

قنبری عنوان می‌کند: من فکر می‌کنم بازار ارز تا پایان سال روند صعودی ملایم خواهد داشت و خیلی نمی‌شود به ثبات بازار ارز اطمینان داشت؛ مگر این‌که تغییری اتفاق بیفتد. برای مثال، برجام به نتیجه برسد، موضوع اف‌ای‌تی‌اف حل شود و تحریم‌ها برداشته شود، در غیر این صورت روند صعودی نرخ ارز با شیب ملایم را شاهد خواهیم بود و احتمال این‌که نرخ دلار تا پایان سال به ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت، وجود دارد.

مقاومت دلار در برابر کاهش قیمت

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان

اخبارهای ضد و نقیض بسیار زیادی در شش ماه اول سال در حوزه برجام و ارتباطات کشور با حوزه ها و کشورهایی که در برجام شرکت دارند منتشر شد. این تنوع و تناقص در اخبار موجب شد تا خیلی ها تصمیمات غلط بسیاری بگیرند بنابراین گویا قرار بر این است که با این نوع اخبار با احتیاط بیشتری برخورد شود. به عبارتی دیگر قرار بر این است که حساسیت زیادی در برابر این اخبار نشان داده نشود. به همین دلیل حساسیت فعالان بازار به این اخبار کاهش پیدا کرده است.

اما در شش ماه دوم سال، وضعیت بازار کاملا به اقدامات عملی و نتایج عملی توافقات با خارج از کشور وابسته خواهد بود. اگر بین ایران و عربستان توافق صورت بگیرد و سفارت خانه ها مجدد بازگشایی شوند قطعا پیام بسیار خوبی به بازار خواهد بود که می تواند جلوی شتاب نرخ ارز نسبت به اخبار منفی را بگیرد. از سوی دیگر اگر طرفین به برجام بازگردند، نیاز به برجام پلاس و توافق جدیدی در کار نباشد و تحریم های برجامی کلا برداشته شود می تواند تاثیر بسیار بالایی در بازار داشته و نرخ دلار را از رشد بیشتر باز دارد.

این در حالی است که خیلی به کاهش نرخ دلار امید نداریم چراکه اقتصاد ایران به دلار نزدیک به ۲۵ هزار تومان عادت دارد. چسبندگی در این حوزه شکل گرفته و مقاومت در برابر کاهش قیمت وجود دارد. البته تمام کسانی که در دارایی های وابسته به دلار سرمایه گذرای کرده اند نیز از جمله عوامل دیگر مقاومت دلار در برابر کاهش قیمت هستند. این افراد قادر به تاثیرگذاری هستند و مقاومت دلار به کاهش قیمت را بالا می برند. همچنین در شرایط کنونی، اقتصاد کشور به شرایط موجود در محدودیت واردات، محدودیت ارتباط با خارج و محدودیت های اقتصادی به نوعی تطابق پیدا کرده و در حال پذیرش و تبدیل شدن به عادت است. بنابراین به نظر می رسد که انرژی هایی در اقتصاد وجود دارد که حتی اگر برجام تحقق پیدا کند باز هم فقط  می توان جلوی شتاب نرخ ارز را گرفت و نمی توان انتظار کاهش قیمتها را داشت.

اگر هم شرایط برگشت به برجام بوجود بیاید و محدودیتی در برابر فروش نفت ما ایجاد نشود باز هم نمی توان انتظار فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت را داشت. چراکه بخش بزرگی از خریداران نفت ما مجبور به تغییر تکنولوژی خود از نفت ایران به دیگر کشورها شده اند. تقریبا جهان به بازار نفتی که ایران در آن کمترین نقش را دارد تبدیل شده و به همین دلیل چشم انداز درآمدهای ارزی دولت هم خیلی مناسب نیست.

از سوی دیگر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان مجلس به بودجه پیشنهادی دولت اضافه کرده و این بدان معناست که به همین اندازه در بودجه امسال کسری داریم. دولت هم بنا ندارد که بودجه را به مجلس را برگرداند و مبلغ را کسر کند. پس بودجه به شدت انبساطی عملیاتی می شود. نقش عملیاتی شدن آن در شش ماه اول سال به گونه ای بوده است که نقدینگی از ۳ هزار هزار میلیارد تومان به ۴ هزار هزار تومان رسیده است. یعنی هزار هزار میلیارد تومان به نقدینگی در طول یک سال اضافه شده است. پس دولت قصد کشیدن افسار نقدینگی را ندارد. پس در برابر حجم موجود ارز قابل مبادله در بازار، نرخ رشد ارز حداقل باید به اندازه نرخ رشد نقدینگی که بیش از ۴۰ درصد است، رشد داشته باشد. اینجاست که کاهش نرخ ارز کاملا دور از انتظار می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.