صفحه اصلی / اصناف / نقش مهم اصناف در تنظیم بازار و تثبیت قیمت‌ها/ ضرورت استفاده از ظرفیت اصناف در تعریف و اجرای پروژه‌های بازرگانی
نقش مهم اصناف در تنظیم بازار و تثبیت قیمت‌ها/ ضرورت استفاده از ظرفیت اصناف در تعریف و اجرای پروژه‌های بازرگانی

قائم مقام وزیر صمت در جلسه تبیین طرح ساماندهی عرضه کالاهای اساسی تاکید کرد:

نقش مهم اصناف در تنظیم بازار و تثبیت قیمت‌ها/ ضرورت استفاده از ظرفیت اصناف در تعریف و اجرای پروژه‌های بازرگانی

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با تاکید بر ظرفیت و قدرت اصناف در تنظیم بازار خواستار حضور و مشارکت بیشتر اصناف و اتحادیه‌ها در تعیین و اجرای سیاست‌های تجاری کشور شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شاتا، محمدصادق مفتح در جلسه هم‌اندیشی تبیین طرح ساماندهی عرضه کالاهای اساسی که امروز ( ۱۹ مهرماه) با حضور سرپرست ستاد تنظیم بازار و روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها برگزار شد با تاکید بر ضرورت تنظیم بازار و تثبیت قیمت‌ها، به نقش اصناف در این زمینه اشاره کرد و گفت: اصناف نقش اصلی و مهمی در اجرای سیاست‌های کشور در حوزه بازرگانی و تنظیم بازار دارند و در کنار این نقش، از ظرفیت مناسبی برای برنامه‌ریزی و تهیه پروژه‌ها و سیاست‌های این حوزه برخوردارند که باید مورد استفاده قرار گیرد.

رفع چالش‌های بازار با مشارکت اصناف
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با یادآوری شرایط اقتصادی کشور و اشاره به سیاست‌های اقتصادی و تجاری، خواستار حضور و ایفای نقش بیشتر اصناف در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های مرتبط با بازار شد و رفع بخشی از مشکلات و چالش‌های فعلی بازار را در گرو استفاده از ظرفیت اصناف و شبکه توزیع دانست.
مفتح همچنین به اصلاح ساختار نظام بازرگانی به عنوان یکی از برنامه‌های دولت اشاره کرد و خواستار مشارکت اصناف در تحقق این برنامه شد.
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود شرایط فعلی بازار را در چند دهه اخیر بی سابقه توصیف کرد و افزود: شرایط بازار در حال حاضر به گونه‌ای است که مردم بازار را خارج از کنترل می‌دانند و برای حل این موضوع در کنار اجرای سیاست‌های مناسب، همکاری اصناف و شبکه توزیع الزامی است.

تکمیل بانک جامع اطلاعاتی شبکه تولید و توزیع
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در پاسخ به درخواست اصناف در خصوص درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات و تهیه و تکمیل بانک جامع اطلاعاتی تولید و توزیع کالا اظهار داشت: وزارت صمت چندین پروژه را برای مدیریت و تنظیم بازار در دستور کار خود قرار داده است که در آن‌ها به این موضوعات نیز پرداخته شده است اما برای جلوگیری از وضعیت آشفتگی بازار نیاز به یک کار کارشناسی و انجام مطالعات و بررسی‌های مکفی است که در این زمینه نیز اصناف نقش موثری و پررنگی را می‌توانند داشته باشند.
وی نظرسنجی از اصناف و مشارکت شبکه توزیع را در تحقق اهداف تعیین شده کمک‌ کننده توصیف کرد و بر ضرورت یکپارچگی و هماهنگی در داخل این شبکه و تعامل سازنده با سایر بخش‌های مرتبط با این حوزه تاکید کرد.
مفتح با بیان اینکه اصناف همواره به دنبال تنظیم بازار و تثبیت و کاهش قیمت‌ها بوده‌اند به تجارب موفق همکاری و مشارکت اصناف در کنترل بازار اشاره کرد و گفت: دولت باید بیشتر در حوزه قاعده‌گذاری و تسهیل‌گری و نظارت ورود پیدا کند و برای مدیریت بازار باید از ظرفیت‌های اصناف و اتحادیه‌ها کمک بگیرد.
وی در پایان سهم اصناف در اشتغال‌زایی را قابل توجه دانست و تصریح کرد: اصناف یکی از اهرم‌های قوی در جلوگیری از ایجاد نوسان و افزایش قیمت‌ها در بازار هستند که می‌توانند در ایجاد تغییرات مثبت در نظام توزیع، رونق تولید و تجارت و در نهایت رفاه مصرف‌کننده بسیار اثرگذار باشند.
گفتنی است در این جلسه روسای اتاق اصناف استان‌های مختلف با تاکید بر توانایی اصناف و شبکه توزیع در مدیریت بازار به طرح چالش‌ها، نیازها و ارائه پیشنهادات خود پرداختند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.