صفحه اصلی / سرخط خبرها / رژیم ارزی مشخص شود
رژیم ارزی مشخص شود

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

رژیم ارزی مشخص شود

سرمقاله

نوسانات همیشگی نرخ ارز بدون تاثیرپذیری از اخبار مثبت نشان می دهد بازار ارز توسط بانک مرکزی مدیریت و کنترل می شود. بانک مرکزی نرخ ارز را تعیین می کند و به همین دلیل است که صرافی ها نیز تا روزانه تا یک ساعت مشخصی از روز نرخ ارز را ندارند. همین موضوع نشان می دهد بانک مرکزی کنترل قیمت دلار را دست دارد و تابلوی تعیین نرخ ارز در دست این نهاد است.
حال با اطلاع از اینکه بانک مرکزی با عنوان بازار متشکل ارزی و از داخل ساختمان شیشه ای نرخ ارز را اعلام می کند، پس خیلی تابع اخبار خوش و کاهش نرخ ارز نمی تواند باشد. در صورتیکه با انتشار اخبار منفی فوری و آنی نرخ ارز افزایش پیدا م می کند. همین امر مهر تاییدی بر نظام کنترلی بانک مرکزی بر روی نرخ ارز است. به نظر می رسد این افزایش نرخ از سوی دولت یا همان بانک مرکزی یا نیروهای بازار اعم از بازار متشکل ارزی صورت می گیرد. این اتفاق می‌تواند عوایدی برای دولت به همراه داشته باشد که یکی از گزینه‌های مهم در این زمینه جبران کسری بودجه است.
بارها مشاهده کردیم اخبار منفی و مثبت بر بازار ارز تاثیر گذاشته اند. عکس العمل دلار به خبر خوب با کاهش چند صد تومانی همراه است اما تاثیرپذیری از اخبار منفی با رشد هزار تا دو هزار تومانی مواجه می شود. با انتشار خبرهای مثبت بعدی اما ریزش ارز محسوس نیست و خیلی به چشم نمی آید. گویا بالا رفتن نرخ ارز با انتشار اخبار منفی باب میل بانک مرکزی و کاهش آن به دنبال اخبار مثبت خلاف رویه این نهاد است. به طور کلی بانک مرکزی تا روی کار آمدن رئیس جدید، رژیم ارزی خاصی نداشته است و باید دید با انتخاب رئیس جدید چه سازوکاری را دنبال خواهد کرد. ابتدا دولت باید رژیم ارزی خود را مشخص کند که محدوده ۱۵ تا ۲۰ هزار برای بازار ارز مناسب است و اگر در حال حاضر دولت بتواند بازار ارز حفظ کند و به تدریج آن را کاهش دهد، برد کرده است. متاسفانه تاثیر نوسانات نرخ ارز بر دیگر بازارها را موجب شده تا مردم زیر بار گرانی ها ناتوان تر از همیشه شوند. وقتی نوسانات بازار ارز وخیم می شود به صورت طبیعی بر روی بازار خودرو، لوازم خانگی خارجی،موبایل و حتی کالاهای اساسی تاثیر می گذارد. اما هنگام کاهش نرخ ارز بازارها با مقاومت در برابر این کاهش، ریزش قیمت ها را ندارند. زمانی که تورم بالا وجود دارد، نرخ ارز از آن عقب می‌ماند و نمی‌تواند خود را با نرخ تورم تطبیق بدهد به همین دلیل نمی‌توان نرخ ارز را رها کرد تا براساس بازار تعیین شود، بلکه باید با تعیین یک محدوده برای آن، بازار ارز را مدیریت کرد. پس تنها گزینه‌ای که به نظر می‌رسد همین است که بانک مرکزی به صورت آگاهانه آرام‌آرام در جهت افزایش نرخ دلار اقدام کرده این در حالی است که افزایش نرخ دلار همه اجناس را مجددا گران خواهد کرد و زیان آن برای مردم است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.