صفحه اصلی / اسلایدر / بیش از ۴۰۰ هزار تن سیب روی دست باغداران مانده است/باغداران در صف فروش سیب
بیش از ۴۰۰ هزار تن سیب روی دست باغداران مانده است/باغداران در صف فروش سیب

بیش از ۴۰۰ هزار تن سیب روی دست باغداران مانده است/باغداران در صف فروش سیب

کسب و کار نیوز- باغداران در سلماس برای فروش محصول سیب صنعتی که با عنوان سیب پای درختی هم شناخته می شود مجبورند از شب قبل با بار خود در صف بایستند تا شاید موفق شوند بخشی از محصولاتی را که روی دستشان مانده با قیمت نازل به فروش برسانند. اگرچه دولت وعده هایی مبنی بر خرید این محصولات از کشاورزان داده اما به گفته اسماعیل قادری فر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، امسال حدود 400 هزار تن سیب صنعتی در دست کشاورزان آذربایجان شرقی و غربی مانده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این مشکلات برای باغداران در حالی وجود دارد که قیمت سیب در تهران در بهترین شرایط تا ۲۰ هزار تومان نیز به فروش می رسد. در حالی ضرر وز یان میلیاردی به باغداران وارد می شود که در روی دیگر سکه مردم نیز برای خرید یک کیلو سیب با قیمت های کنونی در مضیقه قرار گرفته اند.

این در حالی است که رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با درخواست از باغداران برای عدم تشکیل صف و تجمع در جلوی درب کارخانجات و مراکز خرید سیب صنعتی استان  و تحویل محصول به صورت تدریجی گفت: دولت متعهد به خرید این محصول تا آخرین موجودی است. اکبر کرامتی در جلسه خرید تضمینی سیب صنعتی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب در سطح آذربایجان غربی تولید شده است، گفت: بیش از۳۵۰ هزار تن ، معادل یک چهارم از این میزان تولید  به علت تغییر شرایط آب و هوایی و گرم شدن دما ریزش کرده است.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته خرید سیب زیر درختی درجه سه با قیمت بسیار پایین توسط کارخانجات مهمترین مشکل باغداران  آذربایجان غربی بود که امسال دولت در راستای حمایت  و تکریم زحمات کشاورزان و همچنین جلوگیری از کاهش واسطه ها در عرضه خرید و فروش محصولات کشاورزی  با خرید تضمینی  برای رفع این مشکل اقدام کرده است. کرامتی با بیان اینکه از اوایل مهرماه کار خرید تضمینی سیب صنعتی در استان آغاز شده است، گفت: به دلیل محدودیت مراکز خرید سیب صنعتی شاهد صف های طولانی در جلوی درب کارخانجات و مراکز خرید سیب صنعتی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: تعجیل کشاورزان برای تحویل محصول، علت این موضوع بوده است در حالی که ظرفیت خرید کارخانه ها روزانه به طور میانگین ۵۰۰ تن است .

کرامتی با درخواست از باغداران برای عدم تشکیل صف و تجمع در جلوی درب کارخانجات و مراکز خرید سیب صنعتی استان  و تحویل محصول به صورت تدریجی ، افزود: مدت اجرای این طرح یک ماه است که در صورت افزایش تقاضا و مراجعه باغداران به مراکز خرید تضمینی سیب صنعتی این زمان تمدید خواهد شد و دولت متعهد به خرید این محصول تا آخرین موجودی است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر فعالیت و نظارت مستمر بر مراکز خرید سیب صنعتی در استان گفت: محصول خریداری شده باید با رعایت نحوه انبارداری  و نگهداری محصول مراقبت شود چرا که این محصول قابلیت فاسدپذیری بالایی دارد.

کرامتی با تاکید بر تسریع در بازاریابی خارج از استان برای فروش سیب صنعتی آذربایجان غربی عنوان کرد: سیب های خریداری شده به عنوان بیت المال محسوب می شود و باید جلوی ضرر و زیان دولت و از دست رفتن دسترنج کشاورزان را گرفت و در صورت عدم همکاری به موقع کارخانجات  و صنایع تبدیلی داخل استان برای  تسریع در روند خرید، محصول خریداری شده به کارخانجات خارج از استان نیز صادر می شود. وی اظهار کرد: خوشبختانه روزانه ۲ تا ۳ هزار تن سیب درختی  توسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون نیز در حال حاضر به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس از استان صادر می شود که از روند مطلوبی برخوردار است و ادامه دارد.

اما نایب رییس اتحادیه باغداران کشور در رابطه با شرایط ایجاد شده برای باغداران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: باید دولت ومجلس در این زمینه ورود و راهکار ارائه بدهند. اگر به باغدار تسهیلات کم بهره، داده شود می‌تواند محصول خود را به سرخانه ببرد و این چنین فرصت صادراتی ایجاد کنند. این راهکار را به وزارت جهاد کشاورزی دادیم اما شاهد عملیاتی شدن آن نیستیم.

مجتبی شادلو، درباره دلایل باد کردن سیب درختی روی دست باغداران، گفت: این شرایط پیش‌‍‌‌بینی شده بود و برای پیشگیری از آن هشدارهای لازم را به مسئولان مربوطه داده شد اما متاسفانه گوشی برای شنیدن پیدا نشد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران، با اشاره به کاهش قیمت خرید سیب از باغداران، تصریح کرد: هزینه تولید چند برابری شد اما از سوی دیگر قیمت خرید محصول نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. در این معادله چگونه زحمت باغدار و سرمایه ملی که می‌تواند ارزآور و اعتبار صادراتی باشد به‌راحتی پایمال شده است.

وی با اشاره به نبود تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، گفت: قوانین در بخش صادرات محصولات کشاورزی همواره در حال تغییر است از این‌رو ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش بالاست به ‌عنوان مثال شرایط فعلی که برای سیب درختی ایجاد شده نتیجه مصوبه وزیر صمت در دولت پیشین است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.