صفحه اصلی / اسلایدر / با وجود ادعای توزیع روزانه ١٢٠٠ تن، مرغ دولتی به دست مردم نمی رسد/صف‌های طویل مرغ با نرخ دولتی
با وجود ادعای توزیع روزانه ١٢٠٠ تن، مرغ دولتی به دست مردم نمی رسد/صف‌های طویل مرغ با نرخ دولتی

با وجود ادعای توزیع روزانه ١٢٠٠ تن، مرغ دولتی به دست مردم نمی رسد/صف‌های طویل مرغ با نرخ دولتی

کسب و کار نیوز- در حالی که وزارت جهاد کشاورزی تولید مرغ را به اندازه نیاز بازار مصرف می داند اما شواهد نشان می دهد مرغ دولتی در بازار وجود ندارد و و مردم برای خرید مرغ در بازار آزاد هزینه های گزافی را می پردازند. دولت نرخ مرغ را ۲۴۹۰۰ تومان تعیین کرده و مراکزی مشخص شده و برای آنها سهمیه‌ای که روزانه یا دو روز در میان است، می‌دهد تا از این طریق مرغ ارزان به دست مردم برسد، میادین میوه و تره بار هم جزئی از این مراکز توزیع است. اما مردم می‌گویند که عملا چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران می گوید طبق اعلام جهاد کشاورزی روزانه ١٢٠٠ تن مرغ در تهران توزیع می شود، اما کو و کجاست. کل روند از مرغداری تا فروشگاه طبق سیستم، ثبت و رصد می شود اما این مقدار مرغ در بازار موجود نیست. به گفته وی، مرغی که در بازار هست، به قیمت مصوب به دست مردم نمی رسد. زارع، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این رابطه می گوید: نمی گوییم که هر روز ١٢٠٠ تن مرغ توزیع می شود، اما سطح عرضه و تقاضا لب به لب است. در کدام نقطه شهر است که مرغ وجود نداشته باشد.

این در حالی است که موسوی، معاون سازمان حمایت نیز معتقد است مشکل کمبود عرضه مرغ داریم. به گفته این مقام مسئول در بحث مرغ مشکل کمبود عرضه داریم به طوری که نیاز شهر تهران روزانه ۱۵۰۰ تن مرغ است اما شاهد عرضه روزانه حدود ۷۰۰ تن هستیم.

افزایش لجام گسیخته تورم و گرانی مواد غذایی اصلی، هر روز، به حذف اقلام تازه‌ای از سفره شهروندان ایرانی منجر می‌شود. به گزارش مرکز آمار ایران، از میان «۵۳» کالای خوراکی منتخب، قیمت «چهل قلم»، در وضعیت بحرانی است. کار به جایی رسیده که حالا، خرید تخم مرغ و حتی هویج هم برای بسیاری از خانواده ها، مشکل شده است.

بر اساس گزارش میدانی، مردمی که برای خرید مرغ دولتی به بازار می روند، باز هم دست خالی بر می گردند، کمبود خوراک دام شاید اصلی ترین عامل کمبود مرغ است، کارشناسان در این زمینه ۶ پیشنهاد به وزیر تازه‌کار جهاد کشاورزی دارند. توزیع اندک مرغ و بعضا ایجاد اختلال در سامانه مراکز توزیع دولتی شهر تهران، باعث شده بسیاری از مردم که برای خرید مرغ دولتی مراجعه می‌کنند، دست خالی بر گردند.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت مرغ گرم کامل در بازار به ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان رسیده است. براساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم کامل و آماده طبخ ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان است. پیش تر یعنی در مردادماه و ابتدای شهریور ماه سال‌جاری قیمت مرغ برای مصرف کنندگان به ۴۰ هزار تومان و در برخی مناطق به ۴۵ هزار تومان هم رسیده بود، اما از اواخر شهریور قیمت ها سیر نزولی به خود گرفت و کاهش یافت. در میادین میوه و تره بار نیز قیمت مرغ تازه تنظیم بازارهر کیلوگرم ۲۵ هزار تومان (یک عدد مرغ تازه به وزن دو کیلوگرم ۵۰ هزار تومان) و مرغ منجمد تنظیم بازار هر کیلوگرم ۲۵ هزار تومان (یک عدد مرغ منجمد به وزن دو کیلوگرم ۵۰ هزار تومان) قیمت گذاری شده است.

در همین رابطه رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: متاسفانه مرغ در بازار دونرخی شده است. نرخ دولتی مرغ با قیمت ۲۴٫۹۰۰ تومان ونرخ آزاد با قیمت بیش از ۳۵ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

مهدی یوسفخانی اضافه کرد: بخشی از مرغ ها از کانال دولتی تهیه و کشتار می شوند و با قیمت مصوب ۲۴هزار و۹۰۰ تومان تا نهایت ۲۶ هزارتومان به دست مصرف کنندگان می رسد. اما بخش دیگری از مرغ های موجود در بازار از شبکه های آزاد تهیه و کشتار می شوند که قیمت آنها حدود ۳۵ هزارتومان است. فروش مرغ بیش از ۳۵ هزار تومان هم نرخ کاذب و گرانفروشی است که این روزها در بازار آزاد بیشتر به چشم می خورد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.