صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / خودروسازان در نیمه نخست امسال چه تعداد خودرو فروختند؟
خودروسازان در نیمه نخست امسال چه تعداد خودرو فروختند؟

خودروسازان در نیمه نخست امسال چه تعداد خودرو فروختند؟

بررسی آمار تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد که در مجموع شش ماه نخست سال جاری ۳۷۰ هزار و ۲۴۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که بالغ بر ۳۶۲ هزار دستگاه روانه بازار شده است و بالغ بر ۱۴ هزار دستگاه از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، طبق آمار ارائه شده توسط خودروسازان بزرگ کشور به سازمان بورس، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، در مجموع ۳۷۰ هزار و ۲۴۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که برای ۳۶۲ هزار و ۹۴۱ دستگاه فاکتور فروش صادر شده است.

در مجموع شش ماه ابتدایی سال جاری ۲۰۵ هزار و ۹۳۴ دستگاه در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است که از این تعداد برای ۱۹۱ هزار و ۶۷۶ دستگاه فاکتور فروش صادر شده و براین اساس قابلیت تجاری‌سازی داشته است و ۱۴ هزار و ۲۵۸ دستگاه الباقی تولید این مدت احتمالا ناقص در پارکینگ خودروسازی باقی‌مانده است.

این در حالیست که گروه خودروسازی سایپا در نیمه نخست امسال ۱۶۴ هزار و ۳۰۸ دستگاه خودرو تولید کرده و برای ۱۷۱ هزار و ۲۶۵ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است؛ آمار فروش بیش از تولید در مدت مذکور به این دلیل است که محصولات تولیدی پیش از سال ۱۴۰۰ این گروه خودروسازی که به سبب نقص قطعات تجاری نشده بود، در شش ماهه امسال تکمیل و تجاری‌سازی شده است.

آمار فروش و تولید خودروسازان به تفکیک محصولات بدین صورت است که گروه صنعتی ایران‌خودرو در مجموع شش ماهه امسال ۱۳۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه از محصولات خانواده پژو (به‌جز پژو ۲۰۰۸) تولید کرده که ۱۳۲ هزار و ۳۷۵ دستگاه آن را فروخته است؛  همچنین ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده که همه ۱۰۳ دستگاه آن فروخته شده است.

پس از پژوها، ایران‌خودرو ۲۵ هزار و ۷۳۸ دستگاه از محصولات خانواده سمند در شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ تولید کرده که برای ۲۴ هزار و ۳۵۵ دستگاه آن فاکتور فروش صادر شده است.

همچنین در این مدت، ۲۵ هزار و ۶۲۶ دستگاه دنا، ۱۴ هزار و ۱۳۰ دستگاه رانا و ۲۰۶۱ دستگاه تارا در مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است که به ترتیب از این میزان تولیدها، ۲۰ هزار و ۵۲۹ دستگاه دنا، ۱۰ هزار و ۱۶۶ دستگاه رانا و ۱۲۹۲ دستگاه تارا فروخته شده است.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز در نیمه ابتدایی امسال، عملکرد تولید ۲۶۸۹ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را ثبت کرده است که به ترتیب ۲۸۴۹ دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.

همانطور که پیش از این نیز ذکر شده بود، از تولیدات مونتاژی پیشین این گروه صنعتی، سه دستگاه تندر (L۹۰)، یک دستگاه دانگ‌فنگ و از تولیدهای داخلی گذشته آن سه دستگاه وانت آریسان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور در آمار فروش این گروه خودروسازی ثبت شده است.

در گروه خودروسازی سایپا نیز در طول شش ماهه ابتدایی سال جاری همانطور که اشاره شد، ۱۶۴ هزار و ۳۰۸ دستگاه خودرو تولید شده است که از این میزان به ترتیب ۱۰ هزار و ۹۵۲۳ دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۱۴۳ هزار و ۴۹۳ دستگاه سهم خانواده تیبا، ۱۳۰ دستگاه سهم آریو s۳۰۰ و ۹۷۳۳ دستگاه سهم محصول جدید این گروه صنعتی (شاهین) بوده است.

طبق  آمار، گروه خودروسازی سایپا در مجموع نیمه ابتدای سال جاری در محصولات خانواده پراید با توجه به توقف انواع پرایدها تنها تولید وانت پراید (سایپا ۱۵۱) داشته است که در این مدت بخشی از تولیدهای پیش از سال ۱۴۰۰ سایپا از این محصول تکمیل و طی شش ماهه امسال تجاری شده است؛ لذا آمار فروش این محصول به عدد ۱۱ هزار و ۴۲۵ دستگاه رسیده است.

همچنین از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه، ۱۵۰ هزار و ۳۴۴ دستگاه محصولات خانواده تیبا و ۹۰۷۲ دستگاه شاهین را تجاری‌سازی کرده و برایشان صورت مالی ثبت کرده است.

این خودروساز همچنین سه دستگاه آریو، یک دستگاه سراتو و ۳۶۲ دستگاه چانگان (سراتو و چانگان مربوز به تولیدهای قبل از سال ۱۴۰۰ است) طی شش ماهه نخست امسال در آمار فروش خود به ثبت رسانده است.

براساس این گزارش در مجموع برای۱۷۱ هزار و ۲۶۵ دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا در نیمه نخست امسال، فاکتور فروش صادر شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.