صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / جزئیات جدید وام ساخت یک میلیون مسکن اعلام شد
جزئیات جدید وام ساخت یک میلیون مسکن اعلام شد

از سوی عضو شورای عالی مسکن؛

جزئیات جدید وام ساخت یک میلیون مسکن اعلام شد

عضو کمیسیون عمران مجلس از اعطای تسهیلات طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن در دامنه ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان با نرخ سودهای ۵ تا ۱۲ و بازپرداخت ۲۰ ساله خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرنگار مهر، اقبال شاکری در نشست خبری معرفی چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدل‌سازی اطلاعات ساخت با بیان این‌که این کنفرانس در طی چند سال گذشته به گسترش دانش و نوآوری در ساخت مسکن بسیار کمک کرده‌است گفت: این دانش و فناوری نقش بسیار مؤثری در کاهش هزینه‌های ساخت دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها بر روی موضوعات مدیریت شهری و اجرای این طرح مدل سازی و اثرات آن می‌پردازند.

شاکری با بیان این‌که صدور مجوزها برای ساخت و طراحی و اجرای آن چندین ماه به طول می‌انجامد افزود: با اجرای این مدل‌سازی اطلاعات در مدت چند دقیقه ما شاهد تهیه نقشه و طراحی ساختمان خواهیم بود بنابراین اجرای این فناوری نقش بسیار مؤثری در کاهش دخالت‌ها داشته و همچنین مانع ایجاد رانت در حوزه ساخت‌وساز خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان مناطق آزاد برای اجرای این طرح اجرایی استقبال کرده‌اند افزود: باید جامعه مشاور و پیمانکار را با این فناوری آشنا کنیم تا شاهد گسترش مهارت و فناوری در این حوزه باشیم چراکه آینده ساخت‌وساز و هوشمند سازی در اجرا به‌هم‌پیوسته هستند و این فناوری نقش بسیار مؤثری در مدیریت قوی خواهد داشت.

شاکری تصریح کرد: با توجه به آنکه صنعتی‌سازی در ایران در دستور کار بسیاری از سازندگان قرار گرفته‌است بنابراین این فناوری در حوزه صنعتی‌سازی هم بسیار مؤثر خواهد بود.

بودجه ساخت یک میلیون مسکن از بانک‌ها تأمین می‌شود

نماینده کمیسیون عمران مجلس در شورای عالی مسکن درباره جزئیات ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال گفت: کل بودجه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال از بانک‌ها تأمین خواهد شد و بانک‌ها موظف هستند ۲۰ درصد از کل تسهیلات بانکی در سال را به بخش مسکن تخصیص دهند.

جزئیات تسهیلات جهش تولید مسکن

وی با بیان این‌که تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است که در شهرها و کلان‌شهرها با نرخ ۵ تا ۱۲ درصد پرداخت می‌شود و بانک‌ها ضابطه‌مند هستند که این تسهیلات را پرداخت کنند گفت: این نرخ سود تسهیلات بانکی بین ۵ تا ۱۲ درصد است و بانک‌ها موظف هستند تسهیلات برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی را با این میزان بپردازند.
شاکری اظهار کرد: این تسهیلات را از طریق صندوق ملی مسکن و بانک‌ها تأمین خواهیم کرد.

شاکری با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی و همچنین شورای‌عالی مسکن معتقد هستند که بانک‌ها سرکش هستند و زیر بار پرداخت این تسهیلات نمی‌روند افزود: شورای‌عالی مسکن اعلام کرده که باید مدت بازپرداخت این تسهیلات ۱۸ تا ۲۰ سال باشد و بانک‌ها باید در پرداخت این تسهیلات همکاری‌های لازم را انجام دهند.

مستأجران از سنگ اندازی های بانک‌ها در اعطای تسهیلات ودیعه مسکن گلایه مندند

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که بسیاری از متقاضیان و مستأجران از نحوه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن گله‌مند هستند افزود: تعداد بانک‌ها بسیار کاهش‌یافته و ما امیدواریم هر چه سریع‌تر بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را جهت همراهی در پرداخت این تسهیلات داشته باشند.

وی با بیان این‌که در طرح جهش تولید مسکن وام ساخت به انبوه‌سازان و سازندگان پرداخت می‌شود گفت: تمامی جوانب اجرای این طرح را در نظر گرفته‌ایم و ما امیدواریم با اجرا و ساخت این تسهیلات شاهد بهبود وضعیت ساخت‌وساز در کشور باشیم.

سامانه ثبت نام جهش تولید مسکن هفته آینده فعال می‌شود

شاکری با بیان این‌که ظرف یک هفته آینده سامانه برای ثبت‌نام جهت تولید مسکن اعلام می‌شود گفت: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که میزان اقساط این تسهیلات بالا است اما در حال حاضر میزان اقساط این تسهیلات حدود ۵ تا ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است که ظرف مدت ۲ تا ۵ سال این تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: در این طرح نه از لحاظ پرداخت تسهیلات و نه از لحاظ تأمین مسکن مشکلی وجود دارد اما وزارت راه و شهرسازی باید تمهیدات لازم را در بحث کنترل قیمت مسکن و مدت‌زمان ساخت آن انجام دهد چراکه در پروژه‌های گذشته ازجمله مسکن مهر به دلیل افزایش مدت‌زمان ساخت بسیاری از سازندگان به بهانه نرخ تورم قیمت تمام‌شده ساخت را افزایش دادند بنابراین باید در اجرای این طرح از سازندگان حرفه‌ای و بخش‌های دولتی مانند بنیاد مسکن بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان ساخت استفاده شود.

۱۰ میلیون تقاضای فعال مسکن داریم

عضو شورای عالی مسکن اضافه کرد: ما در حال حاضر ۱۰ میلیون متقاضی برای بازار مسکن نیازمند هستیم که با احساب افراد بد مسکن و مجردها، تعداد متقاضیان مسکن به ۱۲ میلیون نفر می‌رسد.

شاکری با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده امسال ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی و سال آینده ۲ میلیون واحد دیگر را آغاز خواهد کرد گفت: چراکه مدت زمان ساخت هر واحد مسکونی دو سال است و ما امیدواریم ۴ میلیون مسکن را بتوانیم ظرف ۴ سال دولت سیزدهم به پایان برسانیم؛ البته در این طرح از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و همچنین کمیته امداد هم حمایت‌های لازم را خواهیم کرد و آن‌ها را هم در خانه‌دار شدن سهیم خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که در اجرای این طرح سعی خواهیم کرد از تعاونی‌های سازنده که سابقه بسیار خوبی در حوزه ساخت‌وساز دارند استفاده کنیم گفت: باید در این بخش از حضور تعاونی‌های با سابقه خوب و همچنین سازندگان حرفه دولت استفاده کرد و وزارت راه و شهرسازی و همچنین کمیسیون عمران مراقب حضور تعاونی‌ها خواهد بود.

وی با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است از ۴ تا ۵ شرکت بزرگ و سازندگان بزرگ استفاده خواهند کرد و البته با چینی‌ها هم وارد مذاکره شده‌است گفت: وزارت راه و شهرسازی در اجرای این طرح‌ها نظارت عالیه خواهد داشت.

۳۶۰ هزار میلیارد تومان؛ تسهیلات بانکی جهش تولید مسکن در سال جاری

عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که برای اجرای این طرح در سال اول ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است گفت: هر ساله متناسب با نرخ تورم میزان تسهیلات اضافه خواهند شد و وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌است که ظرف مدت ۲۰ سال تا پایان اقساط این تسهیلات، عموم مردم به ویژه دهک‌های اول را خانه‌دار خواهد کرد.

شاکری تصریح کرد: اجرای طرح جهش تولید مسکن، افزایش قیمت مسکن را کنترل کرده و مانع از افزایش قیمت مسکن می‌شود که البته قیمت مسکن تنها تولید مسکن مؤثر نیست بلکه باید مالیات از خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی مسکن نیز اجرا شود تا ما شاهد بهبود وضعیت بازار باشیم.

وی اضافه کرد: برخی از صاحبان واحدهای خالی از سکنه افراد، سازمان‌ها و بانک‌ها هستند؛ بنابراین شاید ورود یک میلیون و۳۰۰ هزار واحد مسکونی برای عموم مردم نباشد اما از لحاظ روانی تأثیر بسیار زیادی در حوزه در کنترل و کاهش قیمت مسکن خواهد داشت.

مدل سازی اطلاعات ساخت چیست؟

در ادامه این نشست مجتبی عزیزی رئیس کنفرانس بین‌المللی مدل‌سازی اطلاعات ساخت و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که bim در تصمیم‌گیری و همچنین کاهش مدت‌زمان اجرا و طراحی پروژه‌ها و همچنین تهیه نقشه ساختمان بسیار تأثیر گذار است افزود: صدور مجوز و همچنین اخذ عوارض ساختمانی ۸ تا ۹ ماه زمان می‌برد اما با مدل‌سازی اطلاعات ساختمان ما شاهد کاهش چشمگیر مدت‌زمان آن خواهیم بود.

وی با بیان این‌که تاکنون حدود ۱۰۰ پروژه از طریق سامانه مدل سازی اطلاعات ساخت، احداث شده گفت: سازمان برنامه و بودجه، شهرداری تهران، شورای عالی مناطق آزاد و همچنین وزارت راه و شهرسازی سند بالادستی برای اجرای طرح را تدوین و در حال ابلاغ آن به دستگاه‌های تابعه جهت استفاده از این فناوری برای پروژه‌های عمرانی هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.