صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / صادرات لوازم خانگی ۲ برابر واردات می‌شود
صادرات لوازم خانگی ۲ برابر واردات می‌شود

تا ٤ سال دیگر

صادرات لوازم خانگی ۲ برابر واردات می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت که صادرات لوازم خانگی باید در سال ۱۴۰۴ حداقل ۲ برابر واردات شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سید رضا فاطمی‌امین امروز در نشست هم‌اندیشی با تولیدکنندگان لوازم خانگی، اظهار کرد: اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت وظیفه دولت است. وزارت صمت اولویت‌هایی را تعیین می‌کند و انتظار داریم بنگاه‌های ذی نفع متناسب با این اولویت‌ها به ما برنامه دهند تا با یک برنامه تلفیقی در بخش کلان به اهداف برسیم.

اما به گفته وی علی رغم رشد خوب تولید لوازم خانگی، نسبت واردات به صادرات قابل دفاع نیست. البته اسفناک نیست ولی باید تا سال آینده نسبت صادرات به واردات به ۵۰ درصد برسد و معادل ۵۰ درصد واردات قطعات، صادرات داشته باشیم. همچنین این نسبت باید در سال ۱۴۰۲ به یک تراز متعادل و در سال ۱۴۰۴ حداقل ۲ برابر شود.

فقط ۶ رایزن بازرگانی داریم

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه فعال اقتصادی و صادرکننده نباید پشت در گمرک، مالیات، بیمه و … بماند، گفت: در حال حاضر ۶ رایزن بازرگانی داریم که مقرر شده تا سال آینده ۶۰ رایزن و تا سال ۱۴۰۲، ۱۲۰ رایزن در کشورهای مختلف داشته باشیم. همچنین مقابله جدی با قاچاق از اول مهر شروع شده و جریان کالاها برسی می‌شود.

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه با تعرفه واردات به صورت مشروط موافقیم، تصریح کرد: اما صرفا افزایش واردات به صورت خام راهکار نیست. تعرفه واردات باید مشروط باشد اینکه صرفاً تعرفه را تا ابد افزایش دهیم نمی‌تواند کمکی به صنعت کند. بلکه باید تعهداتی گرفته شود.

وی همچنین با بیان اینکه در مورد مشکلات تامین مواد در بخش فولاد وپتروشیمی  با آیین نامه ای که طراحی و از امروز اجرا شده رانت‌ها وامضاهای طلایی جمع خواهد شد، تصریح کرد: تأمین مالی زنجیره‌ای و اعتبار خریدار، به خصوص وقتی که سقف تسهیلات محدود است، می‌تواند کمک زیادی به صنعت کند.

این مقام مسئول درباره صادرات نیز گفت: در هفته‌های گذشته بسته ای برای رفع موانع صادرات ابلاغ شد. در آینده هم برای رفع مشکلات صادراتی بنگاه‌ها جلساتی برگزار خواهد شد.

فاطمه امینی در ادامه این برنامه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی در مرحله‌ای است که باید به سرعت صادراتی شود، اظهار کرد: در جلسه امروز این هدف که تا ۴ سال آینده نسبت صادرات به واردات در این صنعت یعنی نسبت صادرات کالای نهایی و قطعات نسبت به واردات اجزا و قطعات حداقل به دو برابر برسد مطرح شد.

تدوین برنامه تلفیقی وزارت صمت تا ماه آینده

وی با بیان اینکه در حوزه کیفیت و قیمت نیز نکاتی مطرح شد، گفت: از روسای انجمن‌ها به عنوان نمایندگان بیش از ۵۰۰ تولیدکننده در این حوزه تقاضا کردیم تا یک ماه آینده برنامه‌های تلفیقی با مشارکت وزارتخانه تهیه کنند. یعنی وزارتخانه اهداف را مشخص کند و تولیدکنندگان اعلام کنند که چه بخشی از اهداف را می‌تواند محقق کنند و برای آن به چه اقداماتی نیاز دارند تا در قالب یک بسته عملیاتی و نقشه راه چهار ساله مبنای عمل قرار گیرد.

رصد قاچاق لوازم خانگی تا پایان پاییز

وزیر صمت درباره قاچاق لوازم خانگی نیز گفت: یک برنامه سه ماهه برای قاچاق تدوین شده که از مهرماه اجرای آن آغاز شده است. هدف این برنامه رصد کالا است. دولت باید بداند کالاها در کدام انبار هستند، از طریق کدام کامیون‌ها حمل و در کدام فروشگاه فروخته می‌شوند. این پروژه از چند سال قبل شروع شده بود و پیشرفت‌های خوبی داشت، اما حالا روی آن تمرکز کردیم و تا پایان پاییز به بلوغی می‌رسد که بتوانیم در نظام توزیع با قاچاق مقابله کنیم. چرا که به دلایل گوناگون ممکن است نتوانیم در مرز به طور قاطع با قاچاق مبارزه کنیم.

وی به تولیدکنندگان قول داد که تا دو ماه آینده به ابزار مناسبی برای مقابله با قاچاق از جمله در بخش لوازم خانگی تجهیز شویم. اگر بتوانیم دو چیز یعنی جریان کالا و جریان پول را کنترل کنیم، قاچاق و تقلب که هر کدام در برخی کالاها مسئله است، مدیریت می‌شود.

تکمیل سامانه جامع تجارت تا پایان سال

فاطمی امین با بیان اینکه بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در سال ۱۳۹۲ در کشور مصوب شده، سامانه جامع تجارت طراحی و تصویب شده و وزارت صمت موظف به اجرای آن است، گفت: این سامانه در حال حاضر نواقصی دارد و پوشش کالاها در آن کامل نیست. برای این سامانه برنامه ویژه‌ای تهیه و تا پایان سال سامانه تکمیل خواهد شد. البته در حوزه لوازم خانگی تا پایان پاییز به اشراف کافی خواهیم رسید و نیازی به بگیر و ببند برای مقابله با قاچاق نیست.

فروش کالاهای مرزنشینی فقط در استان‌های مرزی مجاز است

وی با اشاره به گلایه تولیدکنندگان لوازم خانگی مبنی بر خروج کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی به صورت قاچاق از کشور و واردات لوازم خانگی به جای آن اظهار کرد: در مواردی واردات از مبادی رسمی است. چراکه تسهیلاتی برای مرزنشینان و ملوانان در نظر گرفته شده که باید در استان‌های مرزی استفاده شود و اجازه ندارند در سایر استان‌ها فروخته شوند. بنابراین برنامه داریم کالاهای خارجی که در سایر استان‌های غیر مرزی فروخته می‌شود، ردیابی شود. البته به این معنی نیست که امسال قاچاق به صفر می‌رسد، بلکه روندی برای مبارزه موثر با قاچاق تعیین خواهد شد.

واردات تمام لوازم خانگی کره‌ای ممنوع، نه فقط کره‌ای

فاطمه امین با تأکید بر اینکه کالایی که به صورت قانونی و رسمی از مرز وارد می‌شود، دیگر قاچاق نیست، گفت: قاچاق یعنی کالاهایی که با قوانین رسمی کشور وارد نمی‌شود و در نظام رسمی توزیع قرار نمی‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا با نامه اخیر مقام معظم رهبری فقط لوازم خانگی کره ممنوع خواهد بود، گفت: ممنوعیت لوازم خانگی که از سال ۱۳۹۷ اجرا شده، همچنان ادامه خواهد داشت. مطرح شدن نام لوازم خانگی کره‌ای به دلیل گمانه‌زنی‌ها درباره واردات از این کشور بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.