صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش قیمت ماهی در نیمه دوم سال هم ادامه دارد/کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف ماهی
افزایش قیمت ماهی در نیمه دوم سال هم ادامه دارد/کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف ماهی

افزایش قیمت ماهی در نیمه دوم سال هم ادامه دارد/کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف ماهی

کسب و کار نیوز- ماهی این ماده غذایی پر خاصیت به دلیل افزایش بی رویه قیمت‌ها به کالایی لوکس در سبد مصرفی خانوار تبدیل شده است. حذف این ماده غذایی در ایران در یک سال اخیر افزایش زیادی داشته است. بررسی روند یک‌ساله قیمت انواع ماهی در میادین میوه‌وتره‌بار تهران، در بازه اول پاییز ۱۳۹۹ تا اول پاییز ۱۴۰۰، از رشد ۳۵ درصدی قیمت انواع ماهی در این مراکز حکایت دارد. همین رشد ادامه دار قیمت ها موجب شده تا فاصله مردم با مصرف ماهی روز به روز بیشتر شود. فعالان صنعت آبزی کشور بر این باورند که در نیمه دوم سال باز هم شاهد افزایش قیمت انواع ماهی در بازار خواهیم بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در سال جاری خشکسالی، کاهش تولید و افزایش قیمت نهاده ها منجر به افزایش هزینه های تولید ماهی از جمله قزل آلا شده است. از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده ها و خوراک ماهی بیشترین تاثیر را در قیمتها گذاشته است، زیرا ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده ماهی قیمت خوراک است.

براساس نرخنامه میادین، ماهی شیر خلیج‌فارس با قیمت هر کیلوگرم ۱۱۸‌ تا ‌۱۳۲‌هزار تومان گران‌ترین ماهی عرضه شده در این مراکز خرید است و راشگو با قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۶ هزار تومان در رده بعدی قرار دارد. طی این مدت در میان انواع آبزیان، قزل‌آلای رنگین‌کمان (زنده) با رشد ۵۰ درصدی و قزل‌آلای رنگین‌کمان (صید شده) با رشد ۴۹ درصدی، بیشترین افزایش قیمت را در میادین میوه‌وتره‌بار داشتند. در مقابل، به‌ترتیب ماهی سی‌بریم با رشد ۷ درصدی، ماهی تیلاپیا با رشد ۱۵ درصدی و ماهی سی‌بس با رشد ۲۱ درصدی، کمترین افزایش قیمت را در میادین میوه‌وتره‌بار تجربه کرده‌اند.

براساس این گزارش، قزل‌آلای گوشت نارنجی (زنده) با رشد ۴۷.۵ درصدی و قزل‌آلای گوشت نارنجی (صید شده) با رشد ۴۶ درصدی در رده‌ها بعدی رشد قیمت قرار گرفتند و در مقابل ماهی آمور با رشد ۲۵ درصدی، ماهی سرخوی اصل با رشد ۲۶ درصدی و ماهی سارم با رشد ۲۹ درصدی، کمترین افزایش قیمت را در میادین میوه‌و‌تره‌بار شاهد بودند.

قیمت هر کیلوگرم میگوی مخلوط نیز با ۳۰ درصد افزایش از ۸۰ هزار تومان در ابتدای پاییز سال گذشته به ۱۱۵هزار تومان در ابتدای پاییز سال‌جاری افزایش یافته است. سوف، قزل‌آلای رنگین‌کمان، سرخو، سنگسر طلایی، شانک، کوتر، قباد، کفشک، گیش مقوا و هامور نیز ماهی‌هایی هستند که با قیمتی بین۵۰‌ تا‌۱۰۰هزار تومان عرضه می‌شوند. براساس نرخنامه میادین، ماهی شیر خلیج‌فارس با قیمت هر کیلوگرم ۱۱۸‌تا ‌۱۳۲‌هزار تومان گران‌ترین ماهی عرضه شده در این مراکز خرید است و راشگو با قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۶ هزار تومان در رده بعدی قرار دارد.

حلوا سیاه با قیمت ۹۸‌ تا ‌۱۰۸هزار تومان، شوریده با قیمت هر کیلو ۹۸ تا ۱۰۵هزار تومان و بچه شیر با قیمت هر کیلو ۹۹ تا ۱۰۹‌هزار تومان دیگر ماهی‌های بالای یکصد هزار تومان میادین هستند. قیمت ماهی در فروشگاه‌های پروتئینی ۲تا ۴ برابر قیمت میادین است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی ماهیان سردابی کشور در رابطه با دلایل گرانی ماهی در یک سال اخیر در به “کسب و کار” گفت: قیمت انواع ماهی افزایش داشته است. البته این افزایش را برای نیمه دوم سال نیز خواهیم داشت. رشد قیمتها ادامه دارد چراکه تامین خوراک ماهی با مشکل مواجه است. به گفته این فعال صنفی، افزایش قیمت ماهی، مصرف گوشت سفید خانوارها را به نصف کاهش داده است.

آرش نبی زاده افزود: خشکسالی، کاهش تولید و نبود خوراک موجب شده تا تولیدکننگان ماهی با ضرر و زیان بسیاری روبرو شوند. به همین دلیل در بازار رشد قیمت ماهی را داریم. خشکسالی به زیان تولید ماهی در کشور تمام شد. خوراک ماهی نیز گران شده است. ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده ماهی قیمت خوراک است. به همین دلیل با ادامه مشکلات در تامین خوراک، ماهی در نیمه دوم سال نیز به افزایش قیمت ادامه خواهد داد. کاهش قیمت‌ها در شرایط فعلی ممکن نیست و تنها اقدامی که باید در این زمینه صورت گیرد، شفاف‌سازی و واقعی‌سازی قیمت‌ها است.

نبی زاده افزایش تقاضای خرید ماهی در نیمه دوم سال را یکی دیگر از عوامل افزایش قیمتها دانست و گفت: مردم در نیمه دوم سال بیشتر ماهی می خرند و این فرهنگ غلط نیز جا افتاده که باید مصرف در این بازه سال بیشتر شود. در حالی که ماهی مختص به فصل خاصی نیست و باید در تمام فصول استفاده شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.