صفحه اصلی / اسلایدر / وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در بهار/رشد ۴.۶ درصدی رشد اقتصادی بدون نفت
وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در بهار/رشد ۴.۶ درصدی رشد اقتصادی بدون نفت

گزارش فصلی اقتصاد براساس داده‌های مرکز آمار؛

وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در بهار/رشد ۴.۶ درصدی رشد اقتصادی بدون نفت

براساس آخرین داده‌های اطلاعاتی مرکز آمار، رشد اقتصادی بدون نفت کشور در بهار امسال برابر ۴.۶ درصد بود.

مرکز آمار گزارش فصلی اقتصاد ایران که حاوی آخرین اطلاعات سالیانه و فصل اقتصاد کشور با تکیه بر اطلاعات فصلی است را منتشر کرد. این اطلاعات نتیجه طرح‌های آماری مرکز آمار و اطلاعات ثبتی دستگاه‌های اجرایی است.

نرخ بیکاری در بهار امسال ۸.۸ درصد شد

براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار، در بهار امسال نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر ۸.۸ درصد بوده که نسبت به زمستان سال گذشته ۰.۹ واحد کاهش داشته است.  این شاخص در بین مردان ۷.۵ درصد و در بین زنان ۱۵.۶ درصد بوده است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۵.۶ درصد بوده که نسبت به زمستان ۹۹ کاهش ۱.۲ واحد درصدی داشته است. این شاخص در نقاط شهری ۱۶.۸ درصد و در نقاط روستایی ۱۱.۷ درصد بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر با ۰.۵ واحد درصد افزایش نسبت به زمستان سال گذشته به ۴۱.۴ درصد رسیده است.

وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در بهار/رشد ۴.۶ درصدی رشد اقتصادی بدون نفت

رشد اقتصادی با نفت ۷.۶ درصد

محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در این دوره برابر یک میلیون و ۵۰۸ هزار و ۸۰۶ میلیارد ریال بود. در این دوره رشد اقتصادی با نفت ۷.۶ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت ۴.۶ درصد بوده است.

براساس محاسبات ملی مرکز آمار، در بهار امسال جمع ارزش افزوده رشته فعالیت‌های اقتصادی ۱۷ میلیون و ۵۸ هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال، محصول ناخالص داخلی ۱۷ میلیون و ۸۷ هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال و محصول ناخالص داخلی بدون نفت ۱۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۱۷۹ میلیارد ریال بوده است.

در این فصل سهم ارزش افزوده گروه صنایع و معادن ۴۹.۸ درصد، کشاورزی ۶.۷ درصد و خدمات ۴۳.۳ درصد بوده است.

وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در بهار/رشد ۴.۶ درصدی رشد اقتصادی بدون نفت

نرخ تورم در بهار امسال برابر ۴۳ درصد بود

نرخ تورم در فصل بهار١۴٠٠ (بر مبنای سال ١٣٩۵) رقم ۳۱۰.۲  بوده است که درصد تغییرات دوازده ماه منتهی به خرداد ماه ١۴٠٠ نسبت به دوره مشابه قبل (نرخ تورم) ۴۳ درصد بوده است.

براساس این گزارش نرخ تورم گروه‌های «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» برای خانوارهای کل کشور به ترتیب ۵۱.۶ و ۳۸.۹ درصد بوده است.

در  تابستان ۹۹ متوسط قیمت فروش یک مترمربع زربنای مسکونی در نقاط شهری برابر هفت میلیون و ۱۷۲ هزار تومان و برای شهر تهران در پاییز همان سال برابر ۲۸ میلیون و ۷۶۰ تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۹۵.۸ و ۱۱۱.۴ درصد رشد داشته است.

وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در بهار/رشد ۴.۶ درصدی رشد اقتصادی بدون نفت

رشد ۳۶.۷ درصدی صادرات در بهار امسال

براساس اعلام مرکز ملی آمار کل واردات از گمرک جمهوری اسلامی ایران هشت میلیون و ۵۴۶ هزار تن و به ارزش ۱۰ هزار و ۴۷۰  میلیون دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۴.۲ درصد کاهش و به لحاظ ارزش ۳۷.۴ درصد افزایش داشته است.

در این فصل کل صادرات غیر نفتی از گمرک جمهوری اسلامی ایران ۲۹ میلیون و ۹۶۸ هزار تن و به ارزش ۱۰ هزار و ۶۸۸ میلیارد دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزن ٣۶.٧ درصد افزایش و به لحاظ ارزش ۶٧.٩ درصد افزایش داشته است.

وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در بهار/رشد ۴.۶ درصدی رشد اقتصادی بدون نفت

رشد ۶.۶ درصدی نقدینگی در بهار ۱۴۰۰

در پایان بهار امسال جمع کل منابع پایه پولی برابر پنج هزار و ۹ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به پایان سال ۹۹ رشد ۹.۲ درصدی داشته است.

همچنین در پایان این فصل جمع کل نقدینگی کشور به ۳۷ هزار و ۵۴ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به پایان سال گذشته ۶.۶ درصد رشد داشته است.

در بهار امسال جمع کل سپرده‌های سیستم بانکی در پایان دوره برابر ۳۰ هزار و ۵۱۹ هزار میلیارد ریال بوده که ۲.۴ درصد در سپرده‌های دیداری، ۵۲.۶ درصد را در سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، ۳۵.۱ درصد را سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، ۷.۵ درصد را سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز و ۲.۴ درصد را سایر سپرده‌ها تشکیل می‌دهد.

مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان دوره بهار امسال چهار هزار و ۹۷۶ هزار میلیارد ریال بوده است که ۵.۷ درصد به بخش کشاورزی، ۳۱.۷ درصد به بخش صنعت و معدن، ۴.۶ درصد به بخش ساختمان و مسکن و ۵۸ درصد به بخش بازرگانی، دمات و متفرقه پرداخت شده است.

وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در بهار/رشد ۴.۶ درصدی رشد اقتصادی بدون نفت

کاهش ۱۰.۶ درصد شاخص بورس در بهار ۱۴۰۰

براساس اعلام بانک مرکزی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۱۰.۶ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۶۶۵ واحد رسیده است. در این فصل ارزش جاری بازار سهام با ۹.۹ درصد کاهش نستب به فصل گذشته به رقم ۴۷ میلیون و ۳۹ هزار و ۵۳۰ میلیار ریال رسید.

همچنین ارزش کل معاملات بازار بورس اوراق بهادار دو میلیون و ۶۳۶ هزار و ۱۴ میلیارد ریال بوده است که نسبت به فصل گذشته ۵۳.۶ درصد کاهش داشته است.

در پایان فصل بهار ۱۴۰۰ شاخص کل فرابورس ایران با ۳.۷ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به ۱۷ هزار و ۳۱۹ واحد رسیده است. در این فصل ارزش بازار فرابورس با ۵.۱ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به ۱۸۱ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۹۴۴ میلیارد ریال رسیده است.

کاهش قیمت انواع سکه در بهار امسال نسبت به زمستان ۹۹ 

براساس گزارش مرکز آمار در بهار امسال میانگین قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان، نیم سکه پنج میلیون و ۹۳۵ هزار تومان و ربع سکه سه میلیون و ۸۱۷ هزار تومان بوده است. قیمت سکه طرح جدید در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته ۶.۴ درصد و نیم سکه پنج درصد و ربع سکه ۷.۲ درصد کاهش داشته است.

در بهار ۱۴۰۰ نرخ دلار در بازار آزاد برابر ۲۳ هزار و ۴۵۹ هزار تومان بوده است که نسبت به زمستان ۹۹ برابر ۴.۴ درصد کاهش داشته است. همچنین متوسط قیمت یورو در بازار آزاد برابر ۲۸ هزار و ۱۰۴ تومان بوده که نسبت به فصل قبل ۵.۲ درصد کاهش داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.