صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرایط رونق بازار مسکن
شرایط رونق بازار مسکن

میثم مهرپور، کارشناس مسکن

شرایط رونق بازار مسکن

سرمقاله

اصلی ترین دلیل تغییر رفتار خریداران و گرایش به سمت خرید خانه های قدیمی، کاهش قدرت خرید مردم و رشد بی ضابطه قیمت مسکن بوده است. طبیعی است که در چنین شرایطی وقتی خریداری می تواند با سرمایه ای که دارد خانه ای با متراژ بالاتر اما قدیمی تر بخرد از خرید خانه های کوچک نوساز منصرف خواهد شد.
واحدهای نوساز قیمت های نجومی دارند. در مناطق جنوبی تهران نیز قیمت واحدهای مسکونی نوساز بسیار بالا است. بنابراین خریداران با انتخاب خانه های قدیمی تر و با اختلاف قیمت قابل توجه به خرید خانه اقدام می کنند. عمده ترین دلیل کاهش قدرت خرید مردم هم همانطور که بارها عنوان شد افزایش قیمت مسکن است. گرانی بیش از اندازه در بازار مسکن نه تنها قدرت خرید مسکن را از مردم گرفته حتی برخی از مردم دیگر توانایی مستاجر بودن را هم ندارند.
اما در بازار مسکن هزینه های مصالح ساختمانی و نیروی کار به رغم افزایش شدیدی تاثیر چندانی در عرضه مسکن ندارد.
تاثیر قیمت مصالح ساختمانی در کل قیمت تمام شده مسکن کمتر از ۲۰ درصد است و تعیین کننده نیست. در یک دهه اخیر میزان عرصه مسکن با نیاز و تقاضای کشور همخوانی نداشته است. تنها یک سوم نیاز مسکن کشور واحد مسکونی ساخته شده است. اگر در عرضه مسکن دچار کمبود هستیم برای تعدیل قیمت مسکن باید تناسب عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم. اینکه بگوییم هزینه های مصالح ساختمانی و نیروی کا رموجب کاهش ساخت و ساز و کاهش عرضه مسکن شده است، برداشت درستی نیست.
مسکن ارزان اجاره ای نیز می توانست به کمک مردم بیاید. این نوع مسکن‌ها در کشور ما به دلیل سهم بالای بخش خدمات در تولید ناخالص ملی، می‌توانست بسیار کمک کننده باشد. عمده کسانی که در بخش خدمات فعالیت دارند، افرادی در رده‌های پایین هستند که شغل مشخص و پایداری هم ندارند. این‌ها در ایام کرونا حداقل دریافتی را داشته‌اند.
وجود چنین واحدهایی برای افراد دهک‌های پایین می‌تواند بسیار کمک کننده باشد تا در این شرایط، حداقل سرپناه را به صورت رایگان یا با حداقل پرداختی داشته باشند. طبیعتاً این خانه ها، لوکس و بسیار مناسب نیست، ولی سرپناهی برای افرادی استکه توانایی تهیه مسکن ندارند که در جامعه ما تعداد شان در حال بالا رفتن است.
مسکن بخشی از اقتصاد است که ارتباطی با خارج از مرزها ندارد مثلا نیاز به ارز ندارد و می‌توان در کشور گشایش اعتباری ریالی کرد، می‌توان به بانک‌ها تکلیف کرد که چند درصد از منابع خود را به تسهیلات در حوزه مسکن تخصیص دهند، مصالح درون کشور تولید می‌شود و به اندازه‌ کافی سرمایه‌گذار در این حوزه وجود دارد، لذا با توجه به این مسائل بازار مسکن ظرفیت جهش تولید را دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.