صفحه اصلی / اسلایدر / برنج بر مدار گرانی
برنج بر مدار گرانی

قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار به 60 هزار تومان رسید

برنج بر مدار گرانی

کسب و کار نیوز- گزارش های میدانی از بازارهای تهران نشان می دهد رشد قیمت برنج به صورت بی سابقه ای ادامه دارد. در حالی در بازارها قیمت هر کیلو برنج ایرانی به 60 هزار تومان نزدیک می شود که ۱۳هزار تن پشت در گمرک مانده است. با ترخیص برنج های مانده در گمرک می توان از رشد قیمت این کالا تا حدود بسیاری جلوگیری کرد. گزارش های فعالان کشاورزی از شالیزارهای شمال نیز حاکی از این است که قیمت خرید برنج از سر زمین نیز به کیلویی 48 تا 49 هزار تومان رسیده است. پیش بینی فعالان کشاورزی نشان می دهد در صورت ادامه بی اعتنایی مسئولان مبنی بر ترخیص برنج های وارداتی و ادامه مشکلات شالیکاران قیمت هر کیلو برنج ایرانی به 100 هزار تومان تا پایان سال برسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اکنون حدود ۱۳ هزار تن قابلیت ترخیص و ورد به کشور را دارد و این در شرایطی است که برخی تاکید دارند تنظیم واردات و ورود برنج می‌توانست مانع از افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی در ماه‌های اخیر شود. حتی در همین رابطه انجمن واردکنندگان برنج تاکید داشت در مورد ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری بازنگری شود.

عباس پورباقری رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران در این رابطه می گوید: قیمت برنج تازه در بازار نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. علل گرانی برنج از یک‌سو به افزایش شدید هزینه تولید در فصل زراعی امسال بر می‌گردد و از سویی دیگر به نامساعد بودن هوا که موجب افزایش ضایعات برنج در شالیکوبی‌ها می‌شود مربوط است که در نهایت موجب بالا رفتن قیمت تمام شده برای شالیکاران شده است.

وی اعلام کرد: هزینه تولید برنج امسال برای کشاورز بسیار بالا بود و در نتیجه قیمت تمام شده برای کشاورز، گران تر از همیشه بوده است، هزینه دستمزد کارگر، شالیکوبی، دستگاه نشاکار، تراکتور، حمل‌ونقل، کود، سم، سینی نشا، بذر و سایر عوامل رشد چشمگیری نسبت به سالیان قبل داشته است. رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران، تصریح کرد: کیفیت برنج امسال با توجه به شرایط آب‌وهوایی نسبت به سال گذشته، کمی پایین‌تر است؛ ضایعات بالای برنج موجب می‌شود تا برنج مرغوب با قیمت بالاتری نسبت به سال قبل مواجه شود.

این در حالی است که بعد از دو مکاتبه گمرک با وزارت جهاد در رابطه با تعیین تکلیف محموله‌ برنج وارداتی قبل از ممنوعیت واردات و عدم پاسخگویی این وزارتخانه، این بار گمرک ایران از وزارت صمت خواسته تا تکلیف هزاران تن برنج موجود در بنادر را مشخص کند. در این رابطه تاکید شده که ورود حداقل ۱۳ هزار تن از این برنج‌ها که امکان ترخیص دارد می‌تواند بر قیمت برنج در بازار موثر باشد.

ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای مردادماه تا پایان ابان‌ماه سال جاری در حالی شروع شد که پیش از آن فعالان بازار و البته برخی دستگاه‌های ذیربط خواستار به تعویق افتادن ممنوعیت فصلی و حتی عدم اجرای آن در سال جاری به دلیل کاهش واردات برنج و افزایش قیمت شده بودند، اما در هر صورت این اتفاق نیفتاد و براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد که صرفا ترخیص آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که تا قبل از ۳۱ تیرماه دارای اعلامیه ورود و یا قبض انبار هستند مشروط به این‌که دارای ثبت سفارش باشند بلامانع بوده و ترخیص صورت بگیرد.

اما همان زمان گمرک اعلام کرد که حدود ۱۰ کشتی حاوی برنج به سمت ایران حرکت کرده و احتمال این‌که کمی بعد از شروع ممنوعیت به کشور برسند وجود دارد، از این رو خواستار به تعویق افتادن ممنوعیت فصلی در راستای ورود محموله‌های برنج به کشور و رسیدن به بازار بود ولی موافقتی با آن نشد.

در همین رابطه دبیر انجمن برنج در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: نظارت ها بر بازار برنج ضعیف شده و نبود مدیریت در این بازار به نوسان قیمت ها دامن زده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از مراکز خرده فروشی قیمت برنج خارجی به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده، افزود: متأسفانه چون نظارتی وجود ندارد، فروشندگان به هر قیمتی که دلشان می‌خواهد، برنج را عرضه می‌کنند. به نظر می‌رسد که این اتفاقات مورد رضایت دستگاه‌های مسئول نیز است چرا که هیچ کاری برای مدیریت آن انجام نمی‌دهند.

علیزاده شایق همچنین یکی دیگر دلایل گرانی برنج را افزایش چشمگیر تعداد دلالان در بازار برنج در سال جاری عنوان کرد. این فعال صنفی اظهار داشت: برخی افزایش قیمت را مربوط به بخش تولید و تامین می‌دانند در حالی با توجه به بارندگی‌های مناسب در اردیبهشت و فروردین تولید برنج داخلی کاهش نداشته است، همچنین واردات برنج خارجی نیز در سطحی مطلوبی انجام شده است. با توجه به تورم و افزایش قیمت سایر کالاهای اساسی افزایش نسبی قیمت برنج اجتناب ناپذیر بود، اما شاهد تفاوت تا ۱۵ درصدی قیمت برنج از استان‌های تولیدکننده تا بازار مصرف هستیم که غیرقابل قبول است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.