صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / چگونگی دریافت مجوز «تاسیس» مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم
چگونگی دریافت مجوز «تاسیس» مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم

رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات دهنده سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد:

چگونگی دریافت مجوز «تاسیس» مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم

دستورالعمل تاسیس و فعالیت مشاور سرمایه گذاری نوع دوم و همچنین اساسنامه شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم ابلاغ شد. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم در قالب شرکت سهامی خاص و از مصادیق شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری موضوع بند ۱۶ مادۀ ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات دهنده سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا به پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: دستورالعمل تاسیس و فعالیت مشاور سرمایه ­گذاری نوع دوم در راستای ساماندهی فعالان حوزه مشاوره سرمایه‌گذاری در فضای مجازی طراحی شده است. این دستورالعمل از طریق تسهیل در میزان سرمایه شرکت، فرآیند تأسیس، حداقل شرایط لازم موسسان و فرآیند ثبت و فعالیت، شرایط لازم جهت دریافت مجوز تاسیس شرکت مشاور سرمایه گذاری نوع دوم را تسهیل و تسریع کرده است، بطوریکه سرمایه این شرکت‌ها ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و علاوه بر آن فرآیند ارائه مجوز نیز کوتاه‌تر شده است؛ با این وجود تلاش شده تا الزامات و نظارت مناسب در انجام این موضوع به طور کامل رعایت شود.

محسن عرب زاده، ساماندهی فعالان مشاوره در فضای مجازی را از اهداف تشکیل شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم دانست و گفت: مبنای دیگر راه‌اندازی این شرکت‌ها، امکان نظارت سازمان بورس بر فضای مجازی و فعالیت بدون مجوز است که باید در قالب قرارداد مشخص براساس دستورالعمل مذکور و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می شود. براین اساس، فعالان و اشخاصی که در فضای مجازی در حال ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری به بازار سرمایه هستند، ذیل مقررات خاصی قرار گرفته و نظارت می شوند.

او بیان کرد: موضوع تاسیس و تنظیم مقررات شرکت های مشاور سرمایه گذاری نوع دوم از اردیبهشت ماه سال جاری و براساس نیاز روز بازار مطرح شد.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه تصریح کرد: شرکت­‌های مشاور سرمایه ­گذاری نوع دوم در قالب شرکت سهامی خاص نزد اداره ثبت شرکت­ ها ثبت می ­شوند و موضوع فعالیت آنها نیز شامل ۳ حوزه، «توصیه به خرید و فروش یا نگه­داری اوراق بهادار، تحلیل روند قیمت یا عرضه و تقاضای اوراق بهادار و ارائه خدمات آموزشی مرتبط با بازار سرمایه» را در بر می‌گیرد.

او گفت: با توجه به استراتژی اتخاذ شده در سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه نهادهای مالی، نظارت ‌های پیشینی تسهیل شده، اما نظارت‌های پسینی یعنی نظارت‌هایی که بعد از شروع فعالیت‌های نهاد مالی اتفاق می افتد تقویت می‌شود.

عرب زاده افزود: با اجرای این دستورالعمل علاوه بر استفاده قانونی از ظرفیت های فضای مجازی در توسعه بازار سرمایه، امکان مدیریت ریسک ناشی از استفاده از خدمات مشاوره‌ های غیر تخصصی در حوزۀ بازار سرمایه در فضای مجازی فراهم می‌شود. متقاضیان تأسیس شرکت مشاور سرمایه گذاری نوع دوم می توانند تقاضای خود را از طریق تکمیل فرم های مربوطه که در پایگاه اطلاع رسانی سازمان بورس و اوراق بهادار موجود است، برای این سازمان ارسال کنند. برای دریافت این فرم ها اینجا را کلیک کنید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.