صفحه اصلی / دسته بندی نشده / مرغداران در ۲ ماه اخیر نتوانستند ذرت خریداری کنند/ واردات نهاده با ارز ترجیحی باعث رانت می‌شود/ وزیر کشاورزی موافق اعطای یارانه به تولیدکنندگان است
مرغداران در ۲ ماه اخیر نتوانستند ذرت خریداری کنند/ واردات نهاده با ارز ترجیحی باعث رانت می‌شود/ وزیر کشاورزی موافق اعطای یارانه به تولیدکنندگان است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

مرغداران در ۲ ماه اخیر نتوانستند ذرت خریداری کنند/ واردات نهاده با ارز ترجیحی باعث رانت می‌شود/ وزیر کشاورزی موافق اعطای یارانه به تولیدکنندگان است

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما نتوانستیم نهاده‌های مورد نیاز مرغداران را تامین کنیم تا آنجا که من اطلاع دارم برخی از مرغداری‌ها حدود 2 ماه است که نتوانستند ذرت مورد نیاز خود را خریداری کنند.

معین‌الدین سعیدی، درباره علت تجمع جمعی از مرغداران در مقابل مجلس، و وضعیت تولیدکنندگان این صنف گفت: تامین نشدن نهاده‌های دامی به یکی از قصه‌های پر غصه در کشور تبدیل شده است. در ایران سالیانه به ۱۹ میلیون تن نهاده دامی از جمله ذرت، سویا و جو نیاز داریم، و متاسفانه باید بگویم که عمده‎‌ترین نیاز ما در این زمینه از طریق واردات تامین می‌شود.

به گفته نماینده مردم در مجلس یازدهم، با توجه به برآورده‌ها و پژوهش‌هایی که مجلس انجام داده است تولیدکنندگان داخلی می‌توانند دوسوم از این نیاز را تامین کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، با اشاره به نبود هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار، اظهار کرد: این ناهماهنگی‌ها مزید بر علت شد و ما نتوانستیم نهاده‌های مورد نیاز مرغداران را تامین کنیم تا آنجا که من اطلاع دارم برخی از مرغداری‌ها حدود ۲ ماه است که نتوانستند ذرت مورد نیاز خود را خریداری کنند.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از سال ۱۳۸۹ اختیارات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی از جمله قیمت گذاری، واردات و صادرات آنها به مدت ۲ سال به وزارت صنعت، معدن وتجارت واگذار شد این در حالیست که از مرداد سال جاری این اختیارات دوباره به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شد.

به گفته سعیدی، بازگشت اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی تصویب شده اما هنوز به مرجله اجرا نرسیده است به‌همین دلیل هنوز در بحث تنظیم بازار نتوانستیم کاری پیش ببریم.

وی در ادامه با بیان اینکه شاهد رسوب نهاده‌های دامی در بنادر هستیم، گفت: کمیسیون کشاورزی جلسات متعددی بر حل این معضل برگزار کرده است و تعدادی از همکاران ما برای حل این مشکل به بندر امام عازم شدند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه واردات نهاده با ارز ترجیحی باعث ایجاد فساد و رانت می‌شود، خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده است که تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی، باعث افزایش قیمت آن کالاها می‌شود از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، در ادامه افزود: نمایندگان معتقدند که باید این یارانه به تولیدکنندگان داخلی داده شود نه واردکنندگان. چراکه با تحقق این مهم انگیزه تولیدکننده دوچندان می‌شود. بدون تردید اعطای ارز ترجیحی به تولیدکنندگان در یک پروسه زمان‌بر عملی خواهد شد اما وقتی‌که اجرایی شود شاهد واقعی‌تر شدن قیمت نهاده‌های دامی خواهیم بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کمیسیون مجلس و سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، موافق اعطای یارانه به تولیدکنندگان داخلی هستند.

همچنین مطالعه کنید:

سوددهی اقتصاد دیجیتال در بلندمدت

سرمقاله دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ما اگر بخواهیم اقتصادمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.