موبایل بازهم گران شد

سیگنالهای تازه افزایش قیمت در بازار تلفن همراه

موبایل بازهم گران شد

کسب و کار نیوز- افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر موجب به هم ریختگی بازار موبایل شده است. قیمت ها در این بازار به دلیل اخبار ناشی از ممنوعیت ورود برخی برندها به کشور و رشد نرخ ارز در حال افزایش است. این در حالی است که با شروع فصل مدارس تقاضا برای گوشی موبایل نیز رشد زیادی داشته و این موضوع نیز پس از دوره رکود تابستانه به رشد قیمت ها در این بازار دامن زده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به گفته فعالان بازار موبایل سرنوشت بازار موبایل در ماه های پیش رو مشخص نبوده و غیرممکن بودن پیش بینی دقیق نرخ ارز به این اتفاق دامن زده است. با این تفاسیر بیشتر فعالان این حوزه به امید پایین آمدن نرخ دلار در صورت توافق نهایی ایران در برجام احتمال کاهش قیمت ارز را می دادند تا با متعادل تر شدن قیمت ها تقاضای بیشتری روانه این بازار شود. با توقف در ادامه مذاکرات ایران و غرب امیدها برای کاهش نرخ دلار کاهش پیداکرده و با نوسان نرخ ارز، کاهش قیمت موبایل جای خود را به افزایش دوباره قیمتها داده است.

در بازار موبایل روند افزایش قیمت موبایل از روز گذشته و همزمان با رشد نرخ ارز آغاز شد و فروشنده‌های موبایل قیمت محصولاتشان را نسبت به هفته‌های قبل بالا برده‌اند. آیفون ۱۲ با حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت، بیشتر از نیم میلیون تومان افزایش قیمت دارد و در فروشگاه‌های آنلاین تهران تقریبا ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

گلکسی S۲۰ FE ۵G  بین مدل‌های پرفروش خانواده سامسونگ رشد قیمت بیشتری داشته است. با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی، حول و حوش ۱۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. پوکو X۳ Pro شیائومی نیز فعلا لقب پرفروش‌ترین موبایل بازار در ایران را به خودش اختصاص داده و برای خرید آن نسبت به روز گذشته ۲۰۰ هزار تومان بیشتر باید بپردازید. نسخه ۲۵۶ گیگابایت این مدل امروز شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارزش دارد.

گلکسی A۷۲ نسبت به یک ماه قبل بیشتر از یک میلیون تومان ارزان شده است؛ یکی از پرفروش‌ترین میان‌رده‌های بازار با بودجه بیشتر از ۱۰ میلیون تومان محسوب می‌شود و نسخه ۱۲۸ گیگابایت آن در تهران ۱۱ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.گلکسی S۲۰ FE ۵G ظرف ۲۴ ساعت گذشته بیشترین رشد قیمت را در بین محصولات سامسونگ تجربه کرد و با رشد ۳۰۰ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

پوکو X۳ Pro (نسخه ۱۲۸ گیگابایت) حالا شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد و پرفروش‌ترین گوشی بازار رشد ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه می‌کند.پوکو M۳ با حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت نیز ۲۵۰ هزار تومان گران شد و در پایتخت تقریبا چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. آیفون ۱۲ جهش ۲۰۰ هزار تومانی دارد و در فروشگاه‌های آنلاین به طور میانگین ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. آیفون SE مدل ۲۰۲۰ حدود نیم میلیون تومان و آیفون ۱۲ پرومکس نیز ۴۰۰ هزار تومان از روز سه‌شنبه قیمت بیشتری دارند.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با وضعیت نابسامان بازار موبایل در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: نوسانات نرخ ارز مهم ترین دلیل مشکلات ایجاد شده قیمتی در بازار موبایل ایران است. صفر تا صد تامین گوشی موبایل در ایران از طریق واردات است و به همین دلیل گرانی نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر روی نرخ ها در این بازار دارد.

عبدالناصر درخشان افزود: افزایش نرخ ارز موجب شده تا دسترسی به تهیه موبایل برای مردم هر روز سخت تر شود و با رشد قیمت ارز توان خرید مردم کاهش بسیاری پیدا کرده است. متاسفانه تولید داخلی تلفن همراه نیز به رغم اظهارات امیدوارکننده ای که در طول این سالها شنیده ایم، به جایی نرسیده و تمام توان برای واردات ادامه دارد.

وی اظهار داشت: قدرت خرید مردم به واسطه رشد نرخ دلار روز به روز کمتر می شود. این در حالی است که با وجود بحران بیماری کرونا در دو سال اخیر تمامی آموزش ها در فضای مجازی و با استفاده از تلفن همراه در حال انجام است. با توجه به این موضوع می بایست با تقویت تکنولوژی ساخت موبایل به سمت داخلی سازی این کالا پیش می رفتیم که عزمی در این رابطه تا به امروز دیده نشده است.

درخشان همچنین در ادامه با اشاره به نوسانات ادامه دار نرخ ارز در چند روز اخیر عنوان کرد: قیمت موبایل و لپ تاپ به دلیل رشد قیمت ارز در روزهای اخیر سر به فلک کشیده که رشد نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی مهم ترین دلیل این امر است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: برای کاهش قیمت موبایل و لپ تاپ، در ابتدا باید زمینه ارزان شدن نرخ ارز را فراهم کرد چراکه قدرت خرید مردم به واسطه رشد نرخ دلار، روز به روز کمتر می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.