صفحه اصلی / اسلایدر / دلار با افزایش قیمت وارد کانال ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان در بازار آزاد شد/افزایش ریسک خرید دلار
دلار با افزایش قیمت وارد کانال ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان در بازار آزاد شد/افزایش ریسک خرید دلار

دلار با افزایش قیمت وارد کانال ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان در بازار آزاد شد/افزایش ریسک خرید دلار

کسب و کار نیوز- دلار با افزایش قیمت وارد کانال ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان در بازار آزاد شد. قیمت ارز نسبت به روزهای گذشته ۱۵۰ تومان افزایش پیدا کرد. نرخ ارز در صرافی ملی هم ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد. این در حالی است که فعالان اقتصادی بر این باورند با شکست مقامت دلار برای عبور از کانال 28 هزار تومان، زمینه برای رشد بیشتر قیمت این ارز هموار شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، البته برخی از فعالان بازار ارز معتقدند رشد قیمت ارز در روزهای اخیر تصنعی بوده و تعطیلی بازارهای ارزی کشورهای همسایه مانند دبی اصلی ترین دلیل آن است. در حال حاضر بازارهای دبی فعال نیستند و در ایران نیز تعطیلی هفته اخیر و تعطیلات هفته آینده موجب شده تا نوسان قیمت ارز باثبات نباشد.

این در حالی است که تحلیل‌گران فنی عنوان می‌کنند با افزایش قیمت ها جسارت خریداران در بازار بیشتر خواهد شد و اسکناس آمریکایی با خیال راحت تری در کانال ۲۸ هزار تومانی خواهد ماند. دلار در سال ۱۴۰۰ تنها موفق به شکست کانال ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومانی نشده است و با شکست آن، راه برای صعودی‌های بازار ارز هموارتر نیز خواهد شد.

از سوی دیگر تلاش دولت نیز برای ساماندهی بازار ارز ادامه دارد. رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در بازار و انجام اقدامات پیشگیرانه از نوسانات ارزی، بانک مرکزی را موظف کرد با فعال کردن سازو‌کار‌های بانکی و اقتصادی، ارز‌های موجود در خارج از کشور را به داخل بازگرداند. بنابراین ریسک خرید ارز برای خریداران در بازار ارز افزایش پیدا کرده است.

کانال شکنی تصنعی نرخ ارز

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

نوسانات قیمت ارز و عبور دلار از کانال ۲۸ هزار تومان در چند روز اخیر خیلی قابل استناد و دقیق نیست. کانال هایی که دلار بخصوص در چند روز اخیر به آن ورود کرده مصنوعی است. مقاومتی که در هفته های اخیر در ماندن در کانال ۲۷ هزار تومان مشاهده شد هم به نوعی حکایت از مقاومت مصنوعی ارز در بازار است. قیمت ارز در چند روز اخیر مشابه هفته های اخیر در حقیقت با برخی مطالب و اخبار بالا و پایین می شود. بنابراین اساس کار بدین صورت نبوده و نخواهد بود که به عنوان مثال با عبور دلار از کانال ۲۸ هزار تومان، این ارز به افزایش قیمت ادامه خواهد داد.

سیاست های دولت برای دلار از قاعده پیروی نمی کند. دولت دلار را مسئله حیثیتی و سیاسی تلقی نمی کند چراکه تاثیر رشد آن بر قیمت سایر کالاها نیز باید لحاظ شود. با عبور ارز از هر کانال بازگرداندن آن و خنثی کردن آثار آن بر قیمت دیگر کالاها بسیار سخت است. بنابراین با افزایش قیمت ارز و کانال شکنی آن، دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا به وسیله راهکارهای موجود رشد قیمت را متوقف کند.

کانال شکنی که در قیمت ارز طی روزهای اخیر اتفاق افتاده به دلیل تعطیلی بازارهای کشورهای همسایه طرف معامله ایران است. در حال حاضر بازارهای دبی فعال نیستند و در ایران نیز تعطیلی هفته اخیر و تعطیلات هفته آینده موجب شده تا نوسان قیمت ارز باثبات نباشد. در چند روزه اخیر امورات ارزی در پایین ترین حد خود قرار داشته و تعطیلات بازارهای همسایه و تعطیلی هفته آینده، عملا بازار را از تعادل خود خارج کرده است. بنابراین با توجه به اینکه اتفاق خاص و مهمی نیفتاده است نیم توان به کانال شکنی دلار استناد کرد.

دستور رئیس جمهور نیز برای بازگرداندن ارزهای بلوکه شده در کشورهای دیگر تاثیری در بازار ارز نخواهد داشت. این تلاش ها در دوره های قبل نیز وجود داشته و مکانیزمی برای بازگرداندن ارزهای بلوکه شده تعریف نشده است. یعنی تغییری در سازوکار بازگرداندن این پول ها از خارج از ایران ایجاد نشده است. مهم ترین سوال برای تحقق بازگشت منابع این است که چه مکانیزم جدیدی برای برگرداندن پول های بلوکه شده داریم. در دوره های قبل هم این دستورات داده شد اما دلایل عدم موفقیت در بازگرداندن پول ها سر جای خودش است. به دلیل تحریم ها و به دلیل وجود دلایل بنیادی مشکل بازگرداندن پول ها همچنان ادامه دارد. به نظر  می رسد این اظهار نظرها بیشتر جنبه روانی و جوسازی برای کنترل بازار ارز را دارد. به عبارتی شوی داخلی برای مصرف داخلی ارز راه افتاده است.

برای تحقق بازگشت پولهای ایران از دیگر کشورها باید به مذاکرات وین بازگردیم. در صورت عدم بازگشت به این مذاکرات، باید مذاکرات جدیدی غیر از برجام باید شکل بگیرد. بازگشت منابع به نتیجه مذاکرات و بازگشت ایران به گفتگوها بستگی دارد. در صورت تحقق آزادسازی منابع ارزی و با ورود این پول‌ها به بازار، نیاز‌ها را از این طریق تامین می شود. اینجا عرضه دلار بیشتر از تقاضا می‌شود پس قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند. ولی به نظر می‌رسد در شرایط فعلی این امر قابلیت اجرایی ندارد. پول‌های بلوکه شده به محض ورود به کشور نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد و باید ابتدا به ذخایر بانک مرکزی برود، در نتیجه برای کاهش نرخ زمان لازم است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.