صفحه اصلی / سرخط خبرها / تقویت انگیزه سرمایه‌‌گذاری
تقویت انگیزه سرمایه‌‌گذاری

کمیل طیبی، اقتصاددان

تقویت انگیزه سرمایه‌‌گذاری

سرمقاله:
نوسانات دلار تا زمان نهایی نشدن مذاکرات ادامه دارد. همچنین در شرایطی که بی ثباتی اقتصادی، تورم و … وجود دارد و رشد اقتصادی منفی است، انگیزه سرمایه‌گذاری پایین است. با وجود متغیری مانند تورم طبیعی است که ریال با کاهش ارزش مواجه شود و انتظارات برای رشد ارزش قیمت ارز وجود داشته باشد.
کنترل تورم و هدف گذاری تورم عامل مهمی است که در مسیر رسیدن به نرخ بهینه ارز تاثیرگذار است. کنترل تورم نقش زیادی در رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارد و می‍‌تواند به ثبات بازار ارز کمک کند. از طرفی دیگر تا زمانی که رشد اقتصادی پایین باشد عاملی برای کنترل تورم نخواهد بود. همین امر موجب افزایش قیمت دلار می شود.
عامل دیگر مربوط به انگیزه های سرمایه گذاری می شود. تا وقتی که انگیزه های سرمایه گذاری وجود ندارد رشد اقتصادی نیز تحقق نخواهد یافت. به همین دلیل سرمایه گذاری باید تقویت شود. به طور کلی متغیرهای اقتصادی نقش واقعی تری را در تعیین نرخ ارز ایفا می کنند. صحبت از مذاکرات تا به جایی نرسد نوسانات ظاهری قیمت ارز ادامه خواهد داشت. البته زمانی که تحریم های برجامی برداشته و جریان اقتصادی عادی شود، رونق در تجارت ایجاد و جذب سرمایه گذاری تقویت شود آن موقع اثر لغو تحریمها ملموس
خواهد شد.
یک سری عوامل بلندمدت مثل سرمایه گذاری و رشد اقتصادی وجود دارد که باید سیاست گذار به آنها توجه ویژه ای داشته باشد. هرچند در شرایط کنونی اقتصادی که الان قرار داریم و به صورت کاربردی قابل لمس هست، پیگیری مذاکرات و آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده و برداشته شدن تحریمها، در سمت عرضه ارز در بازار کمک خواهد کرد و در جهت بهینه شدن نرخ ارز واقعی موثر
خواهد بود.
لازم به ذکر است نرخ ارز بهینه یا همان نرخ ارز واقعی، یک متغیر درون زاست. از نظر اقتصادی یک بازار ارز وجود دارد. بنابراین اینکه بگوییم این نرخ به صورت دستوری تعیین شود یا به عنوان یک متغیر و شاخص برون زا آن را در نظر بگیریم که خارج از سیستم، توسط بانک مرکزی و دولت تعیین شود، اساسا روش اقتصادی نیست و هیچ وقت هم این نرخ ارز بهینه حاصل نمی شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.