صفحه اصلی / اصناف / برندها / تاریخچه دوربین مداربسته
تاریخچه دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته

امروزه ویدیو های ضبط شده توسط دوربین های مدار بسته را می توان در تبلت ها، گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها مشاهده کرد. لازم به ذکر است که اولین بار مخترعی آلمانی به نام والتر بروش دوربین مداربسته را اختراع کرد. پس از اختراع دوربین مدار بسته به سرعت در سرتاسر ایالات متحده پخش و بکار گرفته شد! این تکنولوژی در سالهای اول بیشتر به منظور نظارت در پایگاه های فضایی و ارسال تصویر از فضا به زمین مورد استفاده قرار می گرفت. امروز در این مقاله قصد داریم تاریخچه دوربین مدار بسته و روند پیشرفت آن را برای شما بیان کنیم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دوربین مدار بسته چیست؟

به کلیه دوربین هایی که تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند دوربین مدار بسته گفته می شود. این دوربین ها مزیت ها و ویژگی های فراوانی دارند مانند سرعت انتقال تصویر بالا، کیفیت بالا، امکان پردازش های مختلف بر روی تصاویر و غیره. همچنین این سیستم علاوه بر پاسخگویی به درخواست شبکه، اقدام به پخش ویدئو/صوت و ذخیره داده های ضبط شده بر روی دیسک سخت محلی متمرکز می باشد.

در واقع مهمترین دلیل استفاده از دوربین های مداربسته کنترل ورود و خروج کارمندان، حفاظت از اسناد و مدارک، مشتریان و ارباب رجوع در این نوع ارگان ها می باشد. این مدل از دوربین ها در اماکنی با امنیت بالا نصب می گردد و زمانی که خودروی شما در حال وارد شدن یا خروج از یک مکان مورد نظر می باشد دوربین های مداربسته با دیدن و ثبت پلاک شما به طور اتومایتک درب را برای شما باز می کند.

چرا می گویند دوربین مدار بسته

مهمترین دلیل این نامگذاری بیشتر بر اساس شکل ظاهری دوربین‌ها می باشد و به طور کلی نام گذاری دوربین‌های مداربسته از  قاعده و دلیل خاصی پیروی نمی‌کند و این نامگذاری به دلیل نوع کاربری و نام اختصاصی یک کارخانه می باشد مانند دوربین مکعبی یا ریگولار که نام گذاری کارخانه کمدکس است که مخفف واژه Digital Wide Dynamic Range و به معنی بازه دینامیکی نرم افزاری و دیجیتالی می باشد.

استفاده از دوربین های مدار بسته در کمترین زمان ممکن بسیار افزایش یافت به گونه ای که بعد از گذشت چند سال از اختراع این دستگاه، کشور ما نیز واردات مربوط به این محصول را انجام داد و توانست بهترین مدل های آن را در کاخ های سلطنتی و سازمان های امنیتی مورد استفاده قرار دهد. علاوه بر این پارامترها موارد دیگری نیز در انتخاب دقیق نوع و مدل دوربین موثر میباشند که در مطالب زیر به آنها پرداخته شده است.

ادامه نسل قدیم دوربین ها تا سال ۲۰۱۲

نسل قدیم دوربین های مداربسته تا سال ۲۰۱۲ ادامه داشتند به طوری که این سیستم ها در بستر کابل تصویر RG و اتصال فیش BNC و دستگاه ضبط DVR که بر بستر آنالوگ معروف است،کار میکردند. برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ دوربین های مدار بسته به منظور نظارت بر ترافیک در جاده های اصلی داخلی و خارجی لندن مورد استفاده قرار گرفتند. این تکنولوژی اولین گام در جهت ایجاد یک سیستم حفاظتی کارآمد هوشمندانه بود. کارشناس نصب می بایست ضمن بازدید از محیط طرح، به شکلی جای دوربینها را مکان یابی کند که با کمترین هزینه و تعداد دوربین، حداکثر دید در محیط را بدست آورد. اگر بخواهیم تاریخچه دوربین های مدار بسته را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که در سال ۱۹۹۰ دستگاه های ضبط تصاویر با قابلیت ” ضبط بعد از شناسایی حرکت” عرضه شدند که استفاده از دوربین مداربسته را در دنیا بسیار بیشتر کرد.

تاریخچه دوربین مدار بسته در ایران

دوربین مدار بسته سیر تکامل خود را در این چند دهه بر روی لبه مرزهای دانش و تکنولوژی ادامه داده است و اولین دوربین مدار بسته با ویژگی ضبط تصویر در سال ۱۹۶۸ ساخته شد. بوسیله تکنولوژی استفاده شده در این دوربین ها تصویر نهایی بدون مات شدن پخش می شود که با وجود یک لنز با کیفیت تمامی شعاع های نور که از یک نقطه جسم منتشر می شوند بر روی یک پیکسل در سنسور تصویر قرار می گیرند.

تاریخچه اولین دوربین مداربسته کنترل سرعت در ایران به اردیبهشت سال ۱۳۳۹ بر میگردد که در جاده کرج نصب گردید زمانی که روزنامه اطلاعات در آن سال متن زیر را نوشت تا به مردم دوربین مدار بسته کنترل سرعت را توضیح دهد: “این دستگاه به طور اتوماتیک شماره و سرعت اتومبیل‌های متخلف را ثبت و به پاسگاه مخابره می‌کند”

متن خبر: امروز خبرنگار ما به این موضوع دست یافت که پلیس راه در جاده کرج دستگاهی با عنوان سرعت سنج نصب کرده است که این دستگاه میتواند سرعت اتومبیل‌های متخلف و شماره آنها را ثبت کرده و با استفاده از بی‌سیم به پاسگاه بعدی مخابره می ‌کند و ماموران پلیس راه در ایستگاه بعدی منتظر رسیدن اتومبیل متخلف مانده و راننده آنرا متوقف می کنند و به دادگاه می‌فرستند.

در اواخر دهه ۱۹۶۰ و با پیشرفت تکنولوژی سیستمهای مداربسته حتی به خیابانها و حتی مغازه ها نیز معرفی شد. سازمان های دولتی و انتظامی بعد از این واقعه به صورت مداوم تعداد دوربین های نظارتی را افزایش دادند، به طوری که در حال حاضر بیش از ۵.۹ میلیون دوربین در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرد. سپس کشور چین با نصب ۲۷ میلیون دوربین مدار بسته در رتبه سوم جهان قرار داشت. در آن سالها هنوز تکنولوژی ضبط تصاویر بر روی این سیستمها بکار گرفته نشده بود.

استفاده عمومی مردم پس از گذشت کمتر از دو دهه

کشور انگلیس در دهه ۱۹۷۰ تلاشهای بسیار نمود تا بتواند به تکنولوژی دوربین مدار بسته دست یابد. پس از گذشت کمتر از دو دهه این دوربین ها در اماکن خصوصی نظیر شرکت ها و مغازه ها مورد استفاده مردم عادی قرار گرفت. فیلم ضبط شده توسط این دوربین امکان اتصال به تلوزیون را داشت، هم چنین یک میکروفون دو طرفه برای گفت و گو نیز تعبیه شده بود. برای اولین بار دوربین مدار بسته در دهه ۱۹۶۰ هنگامی وارد انگلستان شد که پلیس مترو پولیتان دو دوربین موقت را برای تماشای مردم در طول سفر خانواده سلطنتی تایلند به لندن را در میدان ترافالگار نصب کرد. این دوربین را مهندس والتر بروج در کمپانی زیمنس AG ساخت. لازم به ذکر است که این دوربین ها قادر می باشند علاوه بر اینکه مجرمان را شناسایی کنند از وقوع جرم نیز جلوگیری کنند. در سال ۲۰۱۳ اداره صنعت امنیتی انگلیس (BSIA) برآورد نمود که به ازای هر ۱۱ نفر یک دوربین مدار بسته دارد.

جمع بندی

همانطور که گفته شد، دوربین های مداربسته در انواع گوناگونی طراحی شده اند و برندهای مختلفی اقدام به تولید دوربین کرده اند. در حال حاضر برندهای مختلفی از جمه هایک ویژن، داهوا،سونی، هایلوک و … در زمره مطرح ترین برندهای تولید دوربین مداربسته اند. در این میان برند هایک ویژن توانسته در ایران از سایر رقبا پیشی بگیرد و سهم بزرگ تری از بازار را در اختیار خود قرار دهد. در صورت تمایل می توانید بر روی لینک روبرو کلیک کنید و قیمت محصولات هایک ویژن را مشاهده کنید.  لیست قیمت هایک ویژن : https://hikvision-cctv.com/قیمت-دوربین-مدار-بسته-هایک-ویژن/

همچنین مطالعه کنید:

تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دوجداره

پارتیشن اداری اولین ویژگی که با ورود به یک دفتر خوب به چشم می خورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.